Foto: AP/Shutterstock
Foto: AP/Shutterstock

Z objavo otrokove fotografije na spletnem družbenem omrežju nad to fotografijo izgubimo nadzor. Ne moremo vedeti, kaj se bo z njo dogajalo v prihodnosti, kdo jo bo delil naprej, kdo jo bo shranil, kako jo bodo uporabljale korporacije, kakršna je Facebook, opozarja Marko Puschner s točke za varno rabo interneta Safe.si: "Ta fotografija bo otroka lahko spremljala celo življenje, sploh če je v kočljivi situaciji, lahko postane tarča žaljivih komentarjev. Ko pride otrok v najstniška leta, mu ni vseeno, če njegove otroške fotografije vidijo njegovi vrstniki. Svojo podobo si želi ustvarit sam, če pa starši delijo njegove fotografije, te možnosti nima."

Pozabljamo, da fotografije po objavi ostanejo na spletu za vedno

Starši so tisti, ki so odgovorni za otrokovo dobrobit, pravi varuhinja človekovih pravic Vlasta Nussdorfer, ki se boji, da zaradi nevednosti, pomanjkljive izobrazbe in naivnosti starši kdaj naredijo korak, ki ni v korist otroka: »Še huje je, če se starša razideta in imata o objavljanju posnetkov otrok na spletu različna stališča. Ljudje se premalo zavedajo, da je to za vedno, da je neizbrisno, da pušča pečat, da je to zelo težko odstraniti,« pravi, in dodaja, da ne moremo vedeti, kako in kam se bodo te objave širile. Kaj bo, ko bo ta človek iskal službo? Morda bodo na spletu objavljeni dogodki, ki mu ne bodo najbolj v ponos. Tožbe lahko prinesejo moralno zadoščenje, morda denar, vendar zadeve ne rešijo, zato varuhinja poziva k previdnosti. Šolski minister je varuhinji obljubil, da se bo zavzel za izobraževanje otrok in staršev na področju spletnih objav in omrežij, vendar ravnatelji opozarjajo, da so take delavnice pogosto slabo obiskane.

Tudi zaprte skupine niso varne

Tudi objavljanje fotografij v zaprtih skupinah, denimo na Facebooku, strokovnjaki odsvetujejo. Marko Puschner opozarja, da lahko fotografijo, ki jo je objavila vzgojiteljica iz vrtca, vsak član skupine shrani na svoj disk in nato posreduje naprej. Identiteta otroka je razkrita tudi podjetju Facebook in nihče ne ve, kaj se bo s to fotografijo dogajalo čez pet ali deset let. Facebook in podobna podjetja lahko kadarkoli spremenijo pogoje poslovanja – in objave, ki so bile prej skrite, lahko postanejo javne. Poleg staršev, ki objavljajo fotografije svojih otrok zgolj zato, ker so ljubki in jih želijo deliti z drugimi, pa obstajajo tudi taki, ki s tem gradijo svojo medijsko podobo, nekateri s pomočjo teh orodij tudi dobro zaslužijo.

Posnetki otrok kot vir zaslužka?

Eden od najbolj priljubljenih starševskih kanalov na Youtubu se imenuje What's up moms. Ima skoraj dva milijona in pol naročnikov in prihodke v sedemmestnih številkah. Pogodbe sklepa s podjetji, ki prodajajo plenice, opremo za dojenčke in podobne izdelke. Slovensko tržišče je morda premajhno, da bi se tukajšnji zvezdniki z vloganjem lahko preživljali. Kljub temu pa je vse več takih, ki z objavljanjem podrobnosti iz svojega življenja gradijo svojo medijsko prepoznavnost. Med njimi sta Teja Perjet in Jani Jugovic, ki objavljata pod imenom Cool Fotr.

Smrtonosni izzivi med najstniki

Tudi sodobni najstniki si vsakdana brez družbenih omrežij sploh ne morejo predstavljati. Dnevno objavljajo podrobnosti iz svojega življenja, prek omrežij komunicirajo, všečkajo in delijo objave. V želji po postavljanju pred vrstniki gredo pogosto tudi predaleč, saj se udeležujejo spletnih izzivov, ki so lahko celo smrtno nevarni. Pred dnevi je najstnica v Veliki Britaniji z zaprtimi očmi vozila avtomobil in povzročila prometno nesrečo. Šlo je za izziv, imenovan Bird Box, v katerem so sodelujoči s prevezo čez oči izvajali različne naloge. Spletni portal You Tube je zaradi številnih hudih poškodb objavljanje takih izzivov prepovedal.

Koda
Koda