Sistem bo namenjen cestninjenju v prostem toku. Na fotografiji viadukt Črni kal. Foto: RTV SLO/ Ergyn Zjeci
Sistem bo namenjen cestninjenju v prostem toku. Na fotografiji viadukt Črni kal. Foto: RTV SLO/ Ergyn Zjeci

Javnega odpiranja ponudb tako danes ni bilo, so pa na Darsu vseeno razkrili, da so ponudbe poleg Kapsch TrafficComa oddali še Cetis, konzorcij Iskratela in slovaškega Skytolla ter konzorcij Telekoma Slovenije in družbe Q-Free iz Norveške.

Zaradi predhodnega revizijskega zahtevka bodo ponudbe odprli, ko bo odločeno o zahtevku za revizijo. Tokrat so jih na Darsu dokumentirali in nato shranili v varni sobi.

"Ponudb nismo odprli, ker postopek v tej fazi še ni končan. Kot naročnik si želimo dobiti verodostojno dokončno odločitev pristojnih institucij o vloženem zahtevku Kapsch TrafficComa za revizijo," je novinarjem povedal predsednik izbirne komisije Bojan Banfi z Darsa.

Do navedb v zahtevku za revizijo se bo najprej opredelil Dars kot naročnik in bo svoje stališče nato posredoval vlagatelju zahtevka. Ta se bo odločil, ali bo postopek nadaljeval pri Državni revizijski komisiji, je pojasnil Banfi.

Dolg zahtevek za revizijo
O razlogih za revizijo ni želel govoriti, prav tako je predtem ponudnike pozval, naj se vzdržijo komentarjev, dokler ne bo znana končna odločitev. "Zahtevek za revizijo je dolg in z izsekom v takšni kratki izjavi se lahko stvari potvorijo," je dejal Banfi.

Število prispelih ponudb je skladno s pričakovanji. "Glede na število ponudnikov v Evropi smo pričakovali štiri ali pet ponudb," je povedal. Izključno merilo pri izbiri izvajalca bo cena.

Iskanje od leta 2011
Projekt uvedbe elektronskega cestninjenja ob raznih očitkih o pritiskih lobijev poteka že dlje časa. Prvi razpis je Dars objavil že avgusta 2011, a ga je vlada po večkratnem podaljšanju marca 2012 ustavila. Februarja 2013 je bil nato objavljen drugi razpis, a je Državna revizijska komisija postopek zbiranja ponudb razveljavila. Takrat se je na razpis prijavila le družba Kapsch TrafficCom, dva interesenta pa sta se še predtem pritožila.

Dars je šel nato po dolgih usklajevanjih letos v nov razpis. Obsežno razpisno dokumentacijo je družba objavila 13. julija, že prej pa je morala vlada spremeniti sklep iz leta 2012, ki prenaša breme financiranja vzpostavitve elektronskega cestninjenja na ponudnika. Prav ta prenos bremena financiranja na ponudnika je bil razlog za razveljavitev razpisa leta 2013.

Kot rok za oddajo ponudb je Dars najprej določil 17. september, a je eden od zainteresiranih ponudnikov prosil za vsaj 30-dnevno podaljšanje roka za oddajo ponudb, Dars pa je razpis podaljšal do danes do 9. ure.

Izbor tehnologije prepuščen ponudnikom
Razpisna dokumentacija za elektronsko cestninjenje je v tehnološkem smislu odprta. Odločitev o izboru tehnologije cestninjenja je v celoti prepuščena ponudnikom, vendar pa v okviru zahtev, ki jih glede tega postavlja evropska direktiva o povezljivosti cestninskih sistemov.

Cestninska shema bo zajemala vsa vozila, težja od 3,5 tone, vključno z avtobusi, pri čemer bodo opredeljene določene izjeme. Za vsa druga vozila, težka manj kot 3,5 tone, bo še vedno veljal dosedanji sistem z vinjetami. Projekt mora biti od podpisa pogodbe dokončan najpozneje v letu dni, po uvedbi elektronskega cestninjenja pa naj bi Dars porušil tudi cestninske postaje.

Dars predvideva, da bo z novim sistemom pobral okoli osem odstotkov več cestnine za tovorna vozila. Zdaj iz tega naslova letno pobere okoli 160 milijonov evrov, je povedal Banfi.