Franci Kmetič, AMZS: 'Najpomembnejša zadeva pri izbiri avtomobilskega sedeža za otroka je varnost.' Foto: MMC RTV SLO
Franci Kmetič, AMZS: 'Najpomembnejša zadeva pri izbiri avtomobilskega sedeža za otroka je varnost.' Foto: MMC RTV SLO

Ne gre enačiti med kakovostjo sedeža in njegovo ceno. Ne moremo reči, da je dražji sedež tudi varnejši.

O nakupih sedežev
Nepravilno pripenjanje sedežev v avtomobil odpravlja pritrditev isofix z oporno nogo. S tem omejimo gibanje sedeža pri močnem zaviranju ali ob trku. Foto: MMC RTV SLO

Osnovno pravilo je, da mora biti otrok pripet v sedežu in to dokaj čvrsto, da ne omogočamo prevelikega gibanja. Varnostni pas, s katerim je otrok pripet, mora biti dokaj tesno ob telesu. Potek varnostnega pasu mora biti pravilen - prek otrokovih ramen. Dojenčke in majhne otroke vozimo tako, da so obrnjeni v nasprotno smer vožnje.

O osnovnih pravilih vožnje otroka v avtomobilu
Ponudba sedežev je ogromna, lahko jih kupite tudi prek spleta. Foto: MMC RTV SLO
France Kmetič: 'Otroku moramo dati jasen signal, da mora biti pripet v sedežu in se šele takrat vozi.' Foto: MMC RTV SLO

Novi predpisi bodo veljali samo za sedeže, ki bodo homologirani po novih predpisih. Za vse sedeže, ki so homologirani po starih predpisih, veljajo stari predpisi. To pomeni, da bodo starši lahko prevažali otroke tako, da otroci sedijo v nasprotno smer vožnje, samo do devetega meseca starosti. Novih sedežev namreč še ni na trgu. Ko pridejo na trg, bodo morali otroci sedeti v nasprotni smeri vožnje do 15. meseca starosti. Ne bo se zgodilo, da starši kupijo sedež, pa bo zastaral čez dve leti. Bo homologiran in bo veljal še vsaj deset let, ne bo nobenih težav z njegovo uporabo.

O novih predpisih, ki se bodo uvajali postopoma
Kako pripeti dojenčka?

Kako pravilno pritrditi avtosedež, kako izbrati ustrezen sedež, ali je dražji otroški sedež tudi varnejši, kaj prinašajo glede otroških sedežev novi predpisi - so le nekatera izmed vprašanj, ki jih je MMC zastavil Francetu Kmetiču iz AMZS-ju.


So slovenski otroci varni v avtomobilih?
Zadnji test, ki smo ga opravili letos, je pokazal, da se raven in kakovost otroških varnostnih sedežev izboljšuje. Sedeži so na vedno višji kakovostni ravni in zagotavljajo ustrezno zaščito. Pokazalo se je, da starši kupujejo otroške sedeže v vseh starostnih skupinah, ki so dovolj kakovostni in zagotavljajo varen prevoz otrok. Izbira je dovolj velika in omogoča izbiro po željah staršev, ne da bi morala pri tem trpeti varnost otroških sedežev.

Videointervju s Francetom Kmetičem z AMZS-ja s posnetki testov otroških sedežev si lahko ogledate na našem otroškem portalu.
Katere sedeže priporočate staršem, katere pa jim odsvetujete?
Na našem preizkusu smo pregledali in testirali 33 otroških sedežev. Testirali smo tudi sedeže, ki so novi na trgu in v prejšnjih letih niso bili testirani, ali pa so bili zdaj spremenjeni. Tovrstne teste opravljamo že vrsto let in imamo ustrezno bazo podatkov. (Starši si jih lahko ogledajo na tej povezavi). Podatki torej obstajajo tudi za nazaj. Letos sta dva sedeža dobila oceno zelo dobro, kar je najvišja ocena. Že to dokazuje, da se ta kakovost otroških sedežev dviguje. Kar 15 sedežev je dobilo oceno dobro, na pozitivni strani je tudi devet sedežev, ki so dobili oceno zadovoljivo. Med vsemi pregledanimi sedeži jih je bilo le šest, ki so dobili oceno pomanjkljivo. En sedež je dobil oceno slabo.
Za kateri sedež gre?
Gre za sedež "Sinar" znamke Babyauto. To je sedež, ki ga lahko uporabljamo tudi za večje otroke in ne zagotavlja ustrezne zaščite pri bočnem trku zato, ker navodila za uporabo sedeža dovoljujejo tudi, da odstranimo naslon sedeža. Tedaj sedež ne zagotavlja ustrezne bočne zaščite. Prav tako ima sedež težave z osebnostjo škodljivih snovi, zaradi česa je dobil oceno slabo.

Kaj so slabosti "pomanjkljivih" sedežev?
Gre za šest sedežev v različnih skupinah, najbolje je, da si starši ogledajo tabelo z vsemi podrobnimi ocenami po vseh merilih, po katerih ocenjujemo sedež. Najpomembnejše merilo je nedvomno varnost. Sedeže preizkusimo s preizkusnimi trki, čelnimi preizkusnimi trki, bočnimi preizkusnimi trki, in to za vse kategorije, za katere je sedež homologiran. Prav tako v vseh položajih, za katere je homologiran - ležeč, sedeč - tako da za vsak sedež opravimo več preizkusnih trkov s preizkusnimi lutkami in se na osnovi teh rezultatov ugotovi varnost sedežev. Ugotavljamo tudi ergonomijo in upravljanje s sedežem - kako jih namestimo v avtomobil, kako lahko pripnemo otroka v sedež, kako sedež pripnemo v avtomobil, koliko prostora zahteva in pa seveda še razne druge vidike, ki nastanejo pri uporabi otroških sedežev.

Katere so najpogostejše napake staršev?
Najpogostejše napake se dogajajo z nepravilno pritrditvijo sedežev v avtomobil. Ta napaka se s pritrditvijo isofix odpravlja. Isofix omogoča zelo enostavno varno pritrditev. Sedež samo zapnemo v dve točki v avtomobilu in ga potem učvrstimo ali z oporno nogo ali pa z zgornjim pritrditvenim trakom tako, da omejimo gibanje sedežev pri močnem zaviranju ali ob trku naprej. Napake pri pritrditvi sedeža so se sicer zmanjšale. Pri nekaterih sedežih, ki jih pritrjujemo z v avtomobilu vgrajenim varnostnim pasom, pa je še precej možnosti, da starši sedež pritrdijo napačno. Napačna pritrditev potem vodi do tega, da sedež ne zagotavlja ustrezne zaščite, kot bi jo lahko.

Kakšna so splošna pravila pritrjevanja?
Osnovno pravilo je, da mora biti otrok pripet v sedežu, in to dokaj čvrsto, da ne omogočamo prevelikega gibanja. Varnostni pas, s katerim je otrok pripet, mora biti dokaj tesno ob telesu. Potek varnostnega pasu mora biti pravilen - prek otrokovih ramen. Dojenčke in majhne otroke vozimo tako, da so obrnjeni v nasprotno smer vožnje. Tako ob vsakem močnejšem zaviranju ali trku ne pritisnejo na sedež z vso svojo težo, da ne pride do bremenitve samo ključnice oziroma prsnega dela. To se zgodi pri tistih otrocih, ki so v otroških sedežih in sedijo obrnjeni v smer vožnje. Tudi predpisi določajo, da morajo biti otroci do 9. meseca starosti obrnjeni v nasprotno smer vožnje.

Kako je pozneje?
Priporočamo, da starši peljejo otroke, obrnjene v nasprotni smeri vožnje, dokler je to mogoče, vsaj do leta in pol, dve leti oziroma dokler ima otrok dovolj prostora. Drugače pa otroka lahko obrnemo tudi v smer vožnje. Če je otrok ustrezno pripet, tudi taki sedeži zagotavljajo varno vožnjo.

Do katere starosti oziroma teže otroka je lahko v avtomobilu sedežu, kdaj pa je lahko v t. i. jahaču?
V bistvu jahač - otroški sedež brez naslona - ni priporočljiv, ker vsekakor priporočamo otroške sedeže z naslonom, tudi za večje otroke. Po naših predpisih morajo biti vsi otroci, dokler ne dosežejo telesne višine 150 cm, v sedežu z naslonom. Samo jahač ni priporočljiv zaradi obremenitev pri bočnem trku. Če otrok sedi samo v jahaču, lahko pri bočnem trku nastanejo velike obremenitve, otrok udari v steno avtomobila, v vrata avtomobila in se lahko poškoduje, še posebej so lahko velike poškodbe glave. Priporočamo, da otrok sedi v otroškem sedežu z naslonom, ki zavaruje tudi otrokovo glavo.

So dražji sedeži tudi varnejši?
Ne gre enačiti kakovosti sedeža z njegovo ceno. Ne moremo reči, da je dražji sedež tudi varnejši. Lahko dobite tudi za zmerno ceno sedeže, ki zagotavljajo ustrezno ali dobro varnost in so tudi sedeži, ki so zelo dragi, pa ne zagotavljajo ustrezne varnosti. Te povezave v načelu ni. Ponudba otroških sedežev je zelo velika, vsak lahko dobi otroški sedež, ki zagotavlja ustrezno varnost. Ponudba je pri nas velika, mogoč pa je nakup tudi prek spletnih trgovin. Ravno zaradi tega objavljamo vse teste, tudi za tiste sedeže, ki pri nas niso neposredno na voljo v trgovini. Danes smo v dobi globalizacije, sedeži so na voljo tudi prek spletnih trgovin, vsak si ga lahko kupi od koder koli.

Če se starši odpravijo po sedež v klasično trgovino, na kaj naj bodo pozorni?
Ko kupujete sedež, se odpravite do trgovine z otrokom, si oglejte sedež in ugotovite, ali mu sedež ustreza ali ne. Naj otrok poskuša sedež, starši pa preverite, kako je z njegovo namestitvijo v avtomobil, kajti vsi sedeži ne gredo v vse avtomobile enako dobro! Avtomobilski sedeži so različno oblikovani in zaradi tega je treba pogledati, kako sedež ustreza določenemu avtomobilu. Za nakup otroškega sedeža si je treba vzeti malo več časa. Sedež namreč uporabljamo kar dolgo časa.

Marsikateri starši na krajših razdaljah popustijo in otroka peljejo, kot da je že "velik".
Vsekakor moramo biti dosledni pri pripenjanju otrok. Ne smemo popustiti in reči, zdaj se peljemo na kratko razdaljo, ni treba, da je otrok pripet. To se nam bo hitro maščevalo. Lahko se zgodi nesreča tudi na zelo kratki poti! Tudi če se peljete samo 100 metrov, se lahko zgodi nepredvidena situacija - boste zavirali ali doživeli trk. Otroku moramo dati jasen signal, da mora biti pripet v sedežu in se šele takrat vozi. Tako kot se starši peljejo lahko šele, ko so pripeti z varnostnim pasom, tako mora veljati tudi za otroke. Tu ne sme biti nobenega popuščanja, ta doslednost od majhnega se vsekakor obrestuje tudi naprej.

Na področju otroških sedežev bodo začeli veljati novi predpisi, kaj se bo spremenilo?
Vsi sedeži morajo biti že vrsto let homologirani po predpisih ECE-R 44/03 in 44/04. Zdaj so že sprejeti novi predpisi, ki bodo na novo urejali področje otroških varnostnih sedežev, vendar ti predpisi ne bodo dejansko veljali še vrsto let. Uveljavljeni bodo zelo postopno, ni nobene dileme, da starši ne bi smeli kupiti sedežev, ki so registrirani ali pa homologirani po zdajšnjih predpisih.

Kaj bodo bistvene novosti v prihodnosti?
Novost pri teh predpisih je samo v tem, da bo za sedeže, ki bodo homologirani po novih predpisih, obvezno, da bo otrok obrnjen v nasprotno smer vožnje do 15. meseca starosti, zdaj velja do devetega meseca. Otroški sedeži bodo morali biti homologirani tudi pri bočnih trkih, do zdaj namreč homologacija ni zahtevala preizkusa bočnega trka. Zadnje smo izvajali v avtomobilskih klubih, kjer smo ugotavljali, da pri bočnih trkih lahko nastanejo poškodbe in da morajo otroški sedeži zagotavljati ustrezno zaščito. Zakonodajalci so torej prisluhnili našim zahtevam in uveljavili so bočni trk oziroma zaščito pri bočnem trku tudi pri samih predpisih.

Otroški sedeži s pritrditvijo isofix, ki imajo oporno nogo, ne bodo več poluniverzalni, torej homologirani za določene modele avtomobilov, ampak bodo v bistvu lahko univerzalni, jih bomo lahko uporabljali v vseh avtomobilih, s tem da bodo morala biti v avtomobilih mesta, kjer jih lahko namestimo, označena s posebno oznako - i-size. Izdelovalec bo označil prostor v avtomobilu in napisal: to mesto je primerno za namestitev otroškega sedeža z isofixom in pritrdilno nogo.

Od novembra lani morajo biti vsi novi modeli avtomobilov opremljeni s pritrditvijo isofix – morajo imeti urejene pritrditvene točke isofix za pritrditveni trak. Od novembra 2014 pa bodo morali imeti urejene pritrditvene točke isofix vsi novi avtomobili. Od 2012 do lani je to veljalo samo za nove modele avtomobilov, ki prihajajo v tem času na trg. Od prihodnjega novembra pa vsi novi avtomobili, ki bodo prišli na trg. Danes praktično imajo vsi avtomobili vgrajeni isofix, tako da se ta določba že nekako uveljavlja.

Merilo za primernost otroškega sedeža ne bo več teža, ampak višina otroka
Ta sprememba bo veljala samo za novo homologirane sedeže, ki bodo homologirani po novi homologaciji. Prvi del teh predpisov velja samo za dojenčke in otroke skupine od 1. do 4. leta starosti oziroma do 18 kg telesne teže. Skupine se bodo spremenile v prihodnosti, ker bodo izdelovalci sedežev lahko homologirali sedež za določeno višino, razpon od 40 cm do 100 cm otrokove višine. Do zdaj smo imeli sedeže, ki so homologirani po teži, zdaj pa bodo po višini. Prve spremembe bodo lahko veljale od 9. julija letos, toda ne bodo uveljavljene, ker izdelovalci sedežev še niso pripravljeni na nove predpise. Novih sedežev torej še ne bo. Pričakujem, da se bodo prihodnje leto pojavili prvi sedeži z novo homologacijo. Prvi del predpisov velja tako za sedeže skupine 00+ in pa 1 (do enega leta starosti oziroma 18 kg), šele nato bodo novi predpisi začeli veljati za sedeže isofix skupin 2 in 3 (za otroke od 9 do 36 kg). Čez eno leto ali dve leti pa za sedeže, ki jih pritrdimo z v avtomobil vgrajenim avtomobilskim pasom.

Glede na to, da smo pred dopusti, kaj lahko svetujete staršem glede samega potovanja? Kako pogosto je treba delati postanke, kako je "z bontonom" med vožnjo?
Vsak ima svoj način, kako se vozi. Vsekakor so redni postanki zelo dobrodošli. Priporočamo postanke najmanj na dve uri, med postankom tudi sprehod, malo razgibavanj, okrepčilo za otroke, saj je pomembno, da dobi otrok dovolj tekočine med vožnjo. Pomembno je tudi, da ga zamotimo, če mu je dolgčas, da mu omogočimo, da se ali igra ali bere oziroma mu damo nekakšno zaposlitev.

Mediji poročamo - sicer o primerih iz tujine -, ko so starši pustili otroka v avtomobilu na kakšnem parkirišču?
Prezračevanje avtomobila je zelo pomembno. Starši ne bi pustili otroka v avtomobilu, posebej še ne na vročem soncu, in nekam odšli. Tega vsekakor ne priporočamo.

Ne gre enačiti med kakovostjo sedeža in njegovo ceno. Ne moremo reči, da je dražji sedež tudi varnejši.

O nakupih sedežev

Osnovno pravilo je, da mora biti otrok pripet v sedežu in to dokaj čvrsto, da ne omogočamo prevelikega gibanja. Varnostni pas, s katerim je otrok pripet, mora biti dokaj tesno ob telesu. Potek varnostnega pasu mora biti pravilen - prek otrokovih ramen. Dojenčke in majhne otroke vozimo tako, da so obrnjeni v nasprotno smer vožnje.

O osnovnih pravilih vožnje otroka v avtomobilu

Novi predpisi bodo veljali samo za sedeže, ki bodo homologirani po novih predpisih. Za vse sedeže, ki so homologirani po starih predpisih, veljajo stari predpisi. To pomeni, da bodo starši lahko prevažali otroke tako, da otroci sedijo v nasprotno smer vožnje, samo do devetega meseca starosti. Novih sedežev namreč še ni na trgu. Ko pridejo na trg, bodo morali otroci sedeti v nasprotni smeri vožnje do 15. meseca starosti. Ne bo se zgodilo, da starši kupijo sedež, pa bo zastaral čez dve leti. Bo homologiran in bo veljal še vsaj deset let, ne bo nobenih težav z njegovo uporabo.

O novih predpisih, ki se bodo uvajali postopoma
Kako pripeti dojenčka?