Komisija meni, da je župan Občine Trebnje do pričakovane integritete brezbrižen. Foto: BoBo
Komisija meni, da je župan Občine Trebnje do pričakovane integritete brezbrižen. Foto: BoBo
kastelic, alojzij, župan, trebnje
Kastelic nima nikakršnega namena odstopiti, razen če se bo spremenil zakon, ki bi mu to nalagal. Foto: MMC RTV SLO

Komisija za preprečevanje korupcije pri tem neposredno kaže na trebanjskega župana Alojzija Kastelica, ki je bil pravnomočno obsojen na sedem mesecev pogojne zaporne kazni zaradi zlorabe uradnega položaja. A kljub temu, kakor je poročalo Delo, nima nikakršnega namena odstopiti.

Še več, občinskim svetnikom je, ko so želeli dati na dnevni red seje občinskega sveta obravnavo obsodbe, to preprečil tako, da je sejo prekinil ter priklical svetnico Tanjo Cuder Udovič in pozneje še romskega svetnika Matijo Hočevarja, s katerima je dobil večino glasov.

Enemu izmed njih je po besedah komisije celo naročil, kako naj glasuje, in s tem dosegel, da predlog ni bil postavljen na dnevni red. S tem je drugim svetnikom tudi onemogočil, da bi izkoristili edino možnost, ki jo ponuja zakonodaja, dodajajo.

Kastelic odgovarja, da je šlo v njegovem primeru zgolj za to, da je sodišče zaključilo postopek, oziroma za sporazum med tožilstvom in njim. Meni, da brez zakonske podlage ni razloga za njegov odstop.

Šepava zakonodaja
V protikorupcijski komisiji vidijo krivdo tudi pri zakonodajalcu, saj ta ni predvidel nobenega mehanizma, ki bi omogočal bodisi odpoklic župana, podžupana ali občinskega svetnika bodisi izrek nezaupnice ob morebitnem njegovem nezakonitem ravnanju, kar je razmahnilo tovrstno ravnanje.

"Področje samoupravljanja lokalnih skupnosti je eno izmed korupcijsko najbolj izpostavljenih tudi zaradi pomanjkanja učinkovitega političnega nadzora nad delovanjem organov samoupravnih lokalnih skupnosti," poudarjajo.

Tudi če je kaj narobe, ni nič narobe
Zakonodaja namreč predvideva le predčasno razrešitev župana v primeru neizvajanja odločb ustavnega sodišča ali pravnomočnih odločb upravnega sodišča, ki mu nalagajo z ustavo in zakonom skladno ravnanje.

Prenehanje mandata članu občinskega sveta, županu in podžupanu zakon predvideva samo ob pravnomočni obsodbi na nepogojno kazen zapora, daljšo od šest mesecev. V vseh preostalih primerih nezakonitih ravnanj oziroma hujših oblik neetičnega ravnanja občinskih funkcionarjev pa učinkovitega mehanizma, s katerim bi lahko preprečili njihovo nadaljnje opravljanje funkcije, ni. Komisija zato namerava podati pobudo za ustrezno spremembo zakonodaje.

"Moralna odgovornost je stvar posameznika"
Predsednik Združenja občin Slovenije Robert Smrdelj se strinja, da se uraden položaj res velikokrat zlorabi, in če ni določenih sankcij, je to slab zgled. "Če se pokaže, da je to učinkovit način za vestno opravljanje funkcije, je tudi prav, da so posledice, če je nekdo obsojen," je povedal za STA. Po mnenju predsednika Skupnosti občin Slovenije Lea Kremžarja pravno gledano županu v tem primeru ni treba odstopiti, sam pa mora presoditi, ali še vedno uživa zaupanje svojega okolja in temu primerno ravnati. Politična in moralna odgovornost sta namreč stvar posameznika, je poudaril.