Številke
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.2 od 30 glasov Ocenite to novico!
Nika Jerman in Liza Žerdin
Nika Jerman in Liza Žerdin že več let v društvu Sinapsa pomagata pripravljati Teden možganov. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Liza Žerdin
Približno polovica ljudi nekaj minut po jutranjem prebujanju že preveri svoj telefon. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
       Sprednji del možganov skrbi za naše pravilno reagiranje, da nismo preveč impulzivni, lahko pomislimo na dolgoročne posledice ... Ta del možganov pri najstnikih še ni najbolj zrel. Iz tega izvira klasično najstniško vedenje. Pri družbenih omrežjih je problem, da smo vsi izpostavljeni tej "drogi". Alkoholu morda ne, kokainu še manj ... Družbenim omrežjem pa je težko ubežati. Vsi tisti, ki so predisponirani, da bodo razvili odvisniško vedenje, zato težje pobegnejo tej drogi.       
 Liza Žerdin o tem, zakaj so mlajši izpostavljeni večjemu tveganju.
Nika Jerman in Liza Žerdin
Niko Jerman in Lizo Žerdin druži tudi potapljanje. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Nika Jerman
Teden možganov bo potekal od 13. do 17. marca v več krajih po Sloveniji - v Ljubljani, Izoli, Idriji, Mariboru, Murski Soboti, Tolminu in Velenju. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
       Ko to početje vpliva na kakovost življenja. Če si na telefonu več ur (sploh zvečer), potem slabše spiš, neprespan potem slabše deluješ v šoli ali službi. Manj doživljaš občutke na drugih področjih. Opažamo še odtegnitveni sindrom, saj se brez tega dražljaja ne počutiš dobro.       
 Nika Jerman o tem, kdaj lahko govorimo o zasvojenosti.
Liza Žerdin in Nika Jerman
Kliknite na sliko za ogled asociacij v višji ločljivosti. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Družbena omrežja: od všečkov do zasvojenosti

Podkast Številke (93)
10. marec 2017 ob 06:54
Ljubljana - MMC RTV SLO

Na družbenih omrežjih lahko preživimo dolge ure, pretirana uporaba lahko pelje do zasvojenosti.

Ta teden smo v podkastu Številke posvetili prav tej temi. Predstavili smo že nekaj podatkov o uporabi in razširjenosti družbenih omrežij, na pogovor pa smo povabili študentki medicine Lizo Žerdin in Niko Jerman. Vabljeni k branju povzetka, celotnemu pogovoru pa prisluhnite na spodnji povezavi.


Osrednja tema je Krizni novi svet

Naslednji teden bo društvo Sinapsa že 14. organiziralo Teden možganov, letošnja tema je Krizni novi svet. "Ves čas poslušamo o krizah, ali se bodo kdaj končale in kaj sploh so. Želimo pojasniti krize, tako družbene kot osebne. Ali so te vedno nujno slabe? Jih mogoče nujno potrebujemo? So one glavno vodilo za napredek? Naša želja je, da se povprašujemo po teh temah," je izbor teme razložila Nika Jerman.

Kriza je tudi priložnost
"Ugotovili smo, da je pogled na krize vedno negativen. S tem tednom želimo povedati, da ni vedno nujno tako. Ljudje so se s krizami srečevali že mnogo pred nami, gotovo se bodo tudi za nami. Ni vse tako črno, iz krize se lahko rodijo tudi dobre stvari," je prepričana Liza Žerdin, Nika pa jo je dopolnila: "Spraševali se bomo tudi o tem, kaj se zgodi, če ne vidimo, da je kriza lahko tudi priložnost, ki običajno ni lahka. Če bežimo od krize, se lahko zgodi, da zbežimo v odvisnosti ali psihosomatske motnje."

Zanka nagrajevalnega kroga
Razlike v krizah so družbeni dejavniki, v primerjavi z desetletji je zdaj tehnologija precej bolj razširjena, kar lahko vodi v zasvojenost. "Po uradni klasifikaciji odvisnosti imamo več meril, od katerih moraš v zadnjih 12 mesecih izpolnjevati vsaj tri. Če ta merila uporabimo pri družbenih omrežjih, to lahko hitro definiramo kot zasvojenost. Pri zasvojenosti se v možganih ujamemo v zanko nagrajevalnega kroga. Potrebujemo vse več te "droge" (lahko je v podobi alkohola, kockanja, pornografije, družbenih omrežij ...), da dosežemo isti užitek. Hkrati pa stvari, ki so nam včasih prinašale prijetne trenutke oziroma zadoščenje, tega več ne prinašajo," je osnovne lastnosti opredelila Liza.

Ni nujno, da užitka sploh pride
Nika je pri tem poudarila, da pri zasvojenosti sploh ni nujno, da dejavnosti sledi užitek: "Meja med motivirano rabo in odvisnostjo je v tem, da mora človek nekaj narediti, a sploh ni nujno, da bo pri tem užival. Čuti kompulzijo, da je s tem ravnanjem treba nadaljevati, da se sploh pomiri."

Všeček, všeček, všeček ...
Nagrada v družbenih omrežjih prihaja v podobi všečkov. "Dejstvo, da smo nekomu všeč, je že samo po sebi velika nagrada. Te aplikacije so narejene tako, da nas integrirajo in privlačijo z ikonami, barvami, ustreznimi zvoki. Podoben koncept smo že prej opazili pri računalniških igrah. To nam daje občutek, da se drugi ukvarjajo z nami, mi pa z njimi. S tem smo vpeti, kot da bi se v resnici pogovarjali z ljudmi. Ker smo družabna bitja, se seveda vračamo na ta omrežja. Druženje je drugačno, kot je resnični odnos, saj se manj naučimo o medsebojnih odnosih," opozarja Nika.

Prija že sama motivacija
Iz odzivov okolice se lahko učimo. Če ugotovimo, da neka fotografija hrane prinese določeno število všečkov, sledi objavljanje podobnih podob. Liza je ta krog opisala: "S tem postaneš motiviran, da boš naredil boljšo sliko, skuhal boljše kosilo ... Vidiš, da je to ljudem všeč, in se s tem hraniš." Nika pa je poudarila fazo razmišljanja: "Zanimivo je, da nam prija že sama motivacija. Samo razmišljanje o tem, kaj bom objavil, že prinaša dober občutek. Tudi to je del te zanke."

Podoben princip kot pri igralništvu
Izpostavljanje družbenim omrežjem prinaša tudi tveganje, saj ne obstaja zagotovilo, da bo nagrada res prišla. Nika pojasni: "V neki raziskavi so ugotavljali, da je princip enak kot pri igralništvu, saj čakaš, ali bo odziv pozitiven ali negativen (ali boš zmagal ali izgubil). Če nagrada ni avtomatično zagotovljena, te samo dejanje še bolj vleče."

Na spletu predstaviš svojo najboljšo sliko
V nasprotju z druženjem v živo družbena omrežja prinašajo več prednosti, saj lahko hitreje prideš do zadovoljitve, Liza pa še poudarja: "Hkrati odstraniš neprijetni element spoznavanja ljudi, da jih lahko razočaraš, da se moraš hitro odzivati na njihova vprašanja in reagirati tako, da si jim všeč. Na spletu imaš čas premisliti in se odločiti, kaj boš delil z drugimi ljudmi. Imaš čas, da predstaviš svojo najboljšo sliko, ki je morda v resničnem življenju ne moreš." Ali pa sploh ni enaka resničnemu življenju.

Sprednji del možganov pri mladih še ni razvit
Mlajša populacija je zasvojenosti bolj izpostavljena. "Sprednji del možganov skrbi za naše pravilno reagiranje, da nismo preveč impulzivni, lahko pomislimo na dolgoročne posledice ... Ta del možganov pri najstnikih še ni najbolj zrel. Iz tega izvira klasično najstniško vedenje. Pri družbenih omrežjih je problem, da smo vsi izpostavljeni tej "drogi". Alkoholu morda ne, kokainu še manj ... Družbenim omrežjem pa je težko ubežati. Vsi tisti, ki so predisponirani, da bodo razvili odvisniško vedenje, zato težje pobegnejo tej drogi," pove Liza.

Treba se je pogovarjati (v živo)
Nika je pri odvisnosti izpostavila tudi pomen stresov in reakcijo na njih: "Najstniki bolj čustveno reagirajo na stresne ali travmatske dogodke. Pri teh je pomembno, da imajo možnost pogovora z drugimi ljudmi. To so težke stvari za vse, za mlajše pa to velja še bolj. Lahko pobegneš v zasvojenost, ker te pomiri. Pri družbenih omrežjih imaš občutek, da si povezan s precej drugimi ljudmi."

Raziskave še niso dale natančnih odgovorov
Družbena omrežja so zelo razširjena in pravzaprav nihče prav resno ne misli, da so nevarna. Liza: "Če bodo starši pri otroku videli, da kadi marihuano, bodo jezni in mu jo bodo prepovedali, družbena omrežja pa so splošno sprejemljiva. Brala sem raziskavo, v kateri piše, da je z družbenimi omrežji zasvojenih 8-42 odstotkov ljudi, kar je ogromen razkorak. To predvsem pomeni, da zadeva še ni dovolj dobro opredeljena in raziskana."

Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora (kliknite na spodnjo sliko), v katerem Nika Jerman in Liza Žerdin govorita še o študiju medicine, odnosu do številk, zasvojenosti, družbenih omrežjih, potapljanju ...

VIDEO
Številke: Polovica ljudi zjutraj takoj preveri svoj telefon

Glasbeni izbor Lize Žerdin: Šarlo Akrobata - O, O, O

Glasbeni izbor Nike Jerman: Unknown Mortal Orchestra - Swim and Sleep (Like a Shark)

Slavko Jerič
Prijavi napako
Komentarji
Modrijan6
# 10.03.2017 ob 07:15
In kakor koli gledamo in ocenjujemo je splet naredil veliko dobrega v smislu izobraževanja, ni nam več potrebno iskati podatkov po knjižnicah in podobno, marveč je glavnina podatkov zbrana na Googlu. Po drugi strani pa beremo, da so nekateri ljudje postali zasvojeni z internetom in zlasti s tako imenovanimi družabnimi omrežji - sam osbeno ne maram Facebooka, raje kot bi bil član te skupine se z ljudmi srečujemo živo, živo srečanje ima še zmeraj večji čar kot stik preko družabnih omrežij, mar ne.
call girl
# 10.03.2017 ob 10:44
Kot nekdo, ki nima FB profila, ne čutim zaradi tega prikrajšanosti za nobeno stvar v življenju.
Mlada sodelovka v službi, ki vsak prosti trenutek "visi" na FB meni, da ji brez tega živeti ni. Pa niti ni tako aktivna v popolnitvi svojega profila, kot to, da ima vse informacije o življenju svojih 500 ... FB "prijateljev". Npr. sošolko, ki jo ni nekaj let osebno srečala, zvesto spremlja in je o njenem življenju seznanjena bolj, kot, da jo dnevno obiskuje.
Živeti življenje drugih.
gesan
# 10.03.2017 ob 09:51
visoki
# 10.03.2017 ob 09:23
najboljše je biti zasvojen s seksom
........................................
..
Nobena obsedenost ni glih z razumom v sorodu!
FBR
# 10.03.2017 ob 09:23
@tyhobrahe

Definicij zasvojenosti je več, daleč najboljša pa je, ko začne neko delovanje negativno vplivati na normalno življenje posameznika in njegove okolice okolice.
KKorupcija
# 10.03.2017 ob 07:07
wow, koliko nakladanja, ko bi lahko enostavno samo rekli, da FB všeček generira dopamin.
mb128
# 10.03.2017 ob 08:19
gesan
Veš kako je s tem? Enkrat sem po tv gledal oddajo o alkoholizmu. In kaj so tam rekli? Če se alkoholik hoče uspešno rešiti od svoje zasvojenosti si mora najprej priznati da je zasvojen!
Vse drugo bo sprejel kot prisilo oz. bežal bo na tisoč in en način od realnega stanja!
Je pa smisel družbenih omrežji še eden, ki pa ni viden vsaj na prvi pogled ne. Prikljenjen si na napravo s pomočjo katere pač stopaš na net to pa pomeni da vsaj v večini primerov ne moreš storiti nečesa kar bi lahko posvečene še kje ogrožalo! In ja, virtualna masovna psihoterapija kot surogat za lastno akcijo. Lahko pa nekomu z kontra pandanom všečka tudi ponagajaš ker te pač ni toliko v hlačah, da bi mu povedal, da se pač z njim ne strinjaš.
Še ena tipična vsaj za fb. Pred kratkim sem bil priča sledeči konverzaciji. Naj najprej zapišem, da ima oseba zaprt profil na fb. Skratka. Zakaj mi nisi lajkal mojega najnovejšega prispevka?! Če mi ga ne boš lajkal še danes te bom vrgel ven! Mislim, kako tipično!
uizzi
# 10.03.2017 ob 07:20
Nika Jerman ima 674 prijateljev na FBju...

:)

Normalna številka 674... Nisem pa štel lajkov na fotkah...:)
Partizan Miha
# 10.03.2017 ob 20:23
"Družbena omrežja: od všečkov do zasvojenosti"

Pozabili ste omeniti še na plačance, ki tudi na omrežjih in to ure in ure širijo "edino" in "pravo" resnico. Primer:

Novinar: "Govori se, da so ljudje v SDS plačani celo za to, da komentirajo dogodke na družbenih omrežjih. Je to res?"

Čup: "To drži in se okrepi za časa volilne kampanje, ko se izkoristi mlade člane in se jih plača prek študentskih napotnic, da pišejo komentarje. Tudi sam sem sodeloval v takem projektu leta 2011, ko je 20 mladih 24 ur na dan v izmenah pisalo na vseh teh glavnih portalih. Ne vem pa, kako so prikazali plačilo stroškov zanje. Tudi na facebooku se vidi, da so zelo agresivni. Tem mladim so obljubljali službe v primeru zmage in oblikovanja vlade s strani SDS. Čeprav se je res oblikovala, od njih službe ni dobil nihče, ti mladi so se počutili prevarane. Raje so kadrovali otroke iz svoje elite, ki sploh nikoli nič niso naredili za stranko. "

Več:
http://svet24.si/clanek/novice/slovenija
/58bd4a7e5f9df/jansa-bi-me-najraje-utopil-v-zlici-vode
generusus
# 10.03.2017 ob 17:13
Bolj ko je oseba egocentrična, več všečkov potrebuje, da nahrani svoje osebno vesolje. Takšna oseba ne potrebuje resničnih prijateljev, ampak jih zgolj izrablja za bizarno samopotrjevanje svoje egocentrične narave s pomočjo všečkov.
windstorm
# 10.03.2017 ob 10:37
Narcistična generacija Y je čisti produkt vrtcov in feminizma. Nesamozavestni otroci ujeti v telesih odraslih ljudi, ki se nenehno ženejo za potrditvami, ker le-teh niso dobili od svojih staršev. Zato pa je potrebno na FB in Instagramu vsak dan objavljati fotografije svojih obrokov, poziranja v fitnesu, dekoltejev, zadnjic in duck face selfijev.
sm4rt4ss
# 10.03.2017 ob 10:13
Society network = DRUŽBENA OMREŽJA

Social network = DRUŽABNA OMREŽJA.

Ko greste s kolegi na pivo, ste družbeni ali ste družabni? Ko se pogovarjate na messengerju, ste družbeni ali družabni? Ko se odgovorite na tweet, ste družbeni ali družabni?
ps11
# 10.03.2017 ob 08:29
Obe sta mačkice, pa ful aktivne na fb (vsaj). Recimo jaz poznam kar nekaj ljudi, tako kot vsi, pa imam na fb 140 prijateljev, to so ljudje, s katerimi sem dejansko imel opravka in se osebno poznamo in imajo fb - pa še nisem z vsemi v stiku, razen redko. Kam grem, kaj delam..se mi slučajno ne da na fb dajat. Da imaš 600, 1000 prijateljev..to ni možno, da za vse veš, kdo sploh točno že so. Ne moreš se s 600 ljudmi pogovarjat, vedet kaj se jim dogaja, vedet od kje jih poznaš in kaj je že zgodba s z vsako osebo..potem bi delal samo to. Tako da, to kar nekaj v tri dodaja folk online, ne more biti drugega kot zato, da si potrjuje iskanje pozornosti. Masa ljudi je seveda več lajkov. Tako da o čemer sta predavali, sta v bistvu v prvi vrsti o sebi.
tyhobrahe
# 10.03.2017 ob 07:49
Sam bolj malo uporabljam FB. Lahko pa povem, da je najprej potrebno utemeljiti zasvojenost, šele nato lahko o tem razglabljamo. Mnenja sem, da zasvojenost nastopi šele takrat, ko posameznik ne more več živet brez nečesa, prej pa se morda niti sam ne zaveda, da bi utegnil biti zasvojen. Ergo, na nek način morda do sedaj znanost še ni prav utemeljila zasvojenosti in jo tudi prav klasificirala. Če je nekomu nekaj všeč, kar počne in je to splošno družbeno sprejemljivo je res morda že zasvojen. Kje je torej ločnica ali meja, kjer se končuje prijetnost početja in prične zasvojenost in odvisnost.
mb128
# 10.03.2017 ob 11:15
Še glede odvisnosti oz. zasvojenosti.
Gledano strogo medicinsko si moramo najprej nekaj priznati prav vsi.
Drogič je čisto vsak izmed nas! Serotonin, dopamin, nevrotransmiterji, nevroreceptorji. No, ne bi preveč o tem, vsaj zaenkrat ne. Naj o tem kaj več zapiše kakšen medicinec. Zapisal bom samo dvoje. Serotonin in dopamin proizvaja naše telo samo. Brez teh dveh sestavin človek ali ne funkcionira normalno ali celo ne more funkcionirati.
Vsi drugi stimulansi so zunanjega izvora. Nekateri pa posegajo po njih zaradi tega ker pač njihovo življenje ne ustreza njihovim predstavam.
generusus
# 10.03.2017 ob 10:28
Večina všečkov je namenjena pohvali bizarnih stvari. Stvari, ki si res zaslužijo pozornost, so bolj ali manj spregledane. Podobno ali pa še bolj očitno je to na Youtubu.
gesan
# 10.03.2017 ob 08:52
Tako kot narkomanom, je tudi ostalim zasvojencem, precej težko dopovedat, da so zasvojenci!
:)))
Mi je pa to postala prav posebna oblika kmetavzarije ljudi, ki ne vedo kaj sami s sabo v nekem položaju in rabijo telebajsijado, da si krajšajo čas, da sami sebi niso pretečni.
slovencsm
# 10.03.2017 ob 07:50
Dostopnost do različnih izobraževalnih virov ipd. je ok. Vse ostalo bi bilo pa potrebno ukinit. Všečkanje je neumnost. Navezovanje prijateljstev s pomočjo sodobnih omrežij še večja. Največja neumnost pa je, da lahko vsak komentira vse, pa četudi nima pojma o zadevi in goji do nekoga še zamere, ki se kažejo v komentarjih.
Posledično je kultura na družabnih omrežjih v povprečju na zelo nizkem nivoju. To bo treba spremeniti sicer nima pomena razglabljati o tem, kaj lahko izboljšamo. Če ljudem dovoliš vse, potem izboljšanja ne bo. Postaviti je potrebno že na začetku jasna pravila in kulturni nivo.
mb128
# 11.03.2017 ob 11:51
Ne kolega jaz ničesar ne mešam. Štos je samo v tem, da si ti zelo ozkogled.
Pa se osredotočima samo na tobak. Koliko ljudi pa živi na račun tobaka, zakaj pa država tobaka ni kar ukinila?! Jep, to nas pripelje do sledečega, že kar pornografskega zaključka. Smrt enega pomeni življenje drugega! In v tej konstataciji sta lepo vidni tako hipokrizija države kot tvoja ozkogledost.
Sicer pa naj bi bila tema odvisnost od družbenih omrežji. Tudi tukaj čisto v ozadju tiči hipokrizija države. Veš ko sem bil še otrok je bilo govora, da otroka nikakor ne smemo prepustiti cesti. V končni fazi je tudi glede omrežij ta problem. Takrat ko sem jaz bil otrok so bile ceste samo v realu sedaj pa so tudi v virtualu in te virtualne ceste so še veliko nevarnejše od tistih v realu. Tukaj pa se seveda zastavlja vprašanje ZAKAJ starša prepustita svojega otroka cesti na milost oz. nemilost? A zaradi duha časa?!
Daj tsinamuh0, ne bluzi nekaj kar tja v tri dni! Imam vsaj občutek, da imaš ti nekakšno posebno zvezo z tobakom zato si se tukaj osredotočil zgolj na njega. Ampak veš, posameznik se tudi ne odloči, da bo začel kaditi kar tako. Skratka čisto vse ima svoj vzrok.
Da se še vrnem na serotonin, dopamin. Jep imaš prav to je, kot ti temu praviš naravno. Ampak proizvodnjo je možno tudi vzpodbuditi. Kako? A z všečki mogoče?!
No, pa je krog zaprt!
Partizan Miha
# 10.03.2017 ob 20:24
Čup je Čuš, se opravičujem.
mb128
# 10.03.2017 ob 07:52
Eh ja družbena omrežja. Le zakaj so sploh potrebna?! Če mene vprašate so družbena omrežja surogat oz. vsaj poskušajo zapolniti neko verzel, ki je nastala zato ker v realu nečesa več ni!
Bi pa seznam teh omrežji dopolnil z dvema. Prvo se sicer percipira kot igra a de facto ni nič drugega kot družbeno omrežje. V mislih imam Second life. Drugo socialno omrežje pa ni za vsakega. Tam lahko participiraš le če si povabljen. Imenje se Netropolis.
mb128
# 13.03.2017 ob 20:51
tsinamuh0
Glej to še zapišem potem pa končam.
Tobak in Slovenija? Tobačna Ljubljana+ vsi grosisti in detaljisti! Zaposleni tam kupujejo kruh, mleko, avtomobile. Ergo tudi iz tega se sestojijo plače kmetov, delavcev v industriji itd..
Trde droge? Tudi tukaj država služi samo to je potrebno videti.
Bom začel tako, le od kod sneg? Tudi ta začne kot rastlina, rastlina v J.Ameriki. In zakaj kmetje tam gojijo to rastlino? Hja, ta rastlina daje največji dohodek na hektar. Nobena druga poljščina se temu dohodku ne približa niti približno. Jep, treba je živeti, potrebno je vzdrževati družino. In kaj ima Slovenija v končni fazi od tega? Ne, država od tega ne pobere nobenega direktnega davka, nobene trošarine, nobene akcize. Tukaj zadeva ni tako očitna. Ampak veš kaj tudi diler npr. je kruh, se vozi z avtomobilom, kuri elekrtiko. In če vsega tega ne bi bilo?!
Hja, južnoameriški kmet bi povezal culico in šel proti Zda npr.. Ekonomski begunec, migrant torej. Ti pa sploh zadnje čase niso priljubljeni mar ne?!
No pa bodi dovolj. Lp
Aja, skoraj sem pozabil. Od kod mi ta pogled? Recimo, da takšne dokumentarce vrtijo na nemškem Arte a pri nas žal (še) ne. Recimo, da so tam eksplicidno pokazali, da takšen način kot so se do sedaj Zda borile zoper (trdo) drogo ne bo prinesel rezultatov. Recimo, da so enega J. Ameriškega kmeta vprašali če se zaveda koliko smrti njegovi listi koke povzročijo par tisoč km severneje. In kaj je odgovoril? Ja, zavedam se ampak kaj naj naredim. Koka je edina rastlina s katero lahko prehranim mojo družino, katera mi omogoča da lahko šolam otroke. Z vsemi preostalimi rastlinami družine šele prehraniti ne bi mogel kajšele šolati otrok. Jep, cena vseh ostalih rastlin+sadežev so tako padle da se pridelava več ne splača.
stotrideset
# 13.03.2017 ob 20:21
družbena omrežja = bolan metabolizem = pomanjkanje samopodobe = brezciljnost osebka = nesposobnost preživetja . . . . .
in pika!
tsinamuh0
# 13.03.2017 ob 20:12
Hej, mb128 - hvala za vse reference, ki si jih pripel, hahaha.
Človek, ki ne bere, pa vendarle komentira- govorim o Sloveniji! Kar naenkrat nismo več v Sloveniji? Aja, ti hočeš povedati, da s podpiranjem te morilske industrije trde droge podpiraš revne otroke, ki delajo po svetu na tobačnih plantažah?? To pa je filantropija, ni kaj.
Ja, pa tudi tisti Zimbabwejski, Malawijski, Indonezijski, Dominikanski in ostali otroci, ki delajo suženjsko delo skoraj zastonj in se zastrupljajo z nikotinom, ki v vlagi prodira skozi kožo, tisti so pa res obogateli z delom na plantaži... Ja, ta Malawi pa je neizmerno obogatel, res je, prav imaš. Jao.
https://www.hrw.org/news/2014/05/14/us-child-workers-danger-tobacco-farms
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article
s/PMC4412848/
http://www.eclt.org/wp-content/uploads/2010/01/FAFO_Report.pdf
tsinamuh0
# 13.03.2017 ob 15:32
Mb128?? Smrt enega pomeni življenje drugega? Tebi ni nič jasno...
Najprej pa to - navajaj kakšne argumente za svoje trditve, podpri jih s kakšno referenco!
Na tobak sem se skoncenriral, ker je najhujša in najbolj razširjena zasvojenost. O tem je govora v tednu možganov, o tem, da je zasvojenost bolezen možganov. Daj, prosim preberi vse in to počasi, ne morem se stalno ponavljat.
Kar se tiče slućenja pa takole: kadilci porabijo za svojo zasvojenost z nikotinom v življenju 45.000 Eur. Oni že ne služijo, celo mnigo bolj revni so, kot so bili prej. Država ''iz njihovih žepov'' pobere 420 mio. Evrov, ima pa stroškov za okrog 1,8 milijarde Evrov - se pravi zaradi izgube življenja, zdravljenja, izgube dela, bolniških odsotnosti, invalidnosti, oskrbe na domu, onesnaženja, požarov, itd. Se pravi kadilci so na izgubi, država je na izgubi - kdo pa je profitiral? Le tistih nekaj sto preprodajalcev (oz. njihovih lastnikov) te trde droge, mnogi prekarci v trafikah - prav nič nimajo od tega, večji denar pa gre v večjem delu v tujino - Slovenija sploh nima proizvodnje cigaretov, že od leta 2004 dalje ne. In kateri so po tvojem mnenju tisti, ki potem ''za-''živijo - tista brezvestna golazen, ki si s krvavim tobačnim denarjem kupuje mercedese? Če tako misliš, ali si med njimi celo sam, ali na njihovi plačilni listi, se ne bom več ukvarjal s tabo. Ostali bralci pa lahko vse napisano preverijo in si sami ustvarijo mnenje.
pedalski
# 13.03.2017 ob 12:56
So pa družabna omrežja precej cenejša če tako pogledamo. Ni treba plačevat za prevoz, pijačk, itd.
tsinamuh0
# 11.03.2017 ob 10:57
Hej, mb128, veš kaj, mogoče pa nisi plačan, samo ničesar ne razumeš...
1. Tema je zasvojenost, pa seveda možgani in tudi družbena omrežja, kakorkoli jih imenujemo. (''Ti si začel s kajenjem''. Seveda, ker je najhujša zasvojenost, z najhujšimi posledicami, to je popolnoma logično in strokovno. Vedno, ko se govori o zasvojenosti, je treba začeti govoriti o nikotinu, ki povzroča v Sloveniji skoraj pol mijona zasvojenih.)
2. Kaj pa si ti napisal? Da smo vsi džankiji, ker imamo v telesu serotonin in dopamin?
Ali ti - kolega - mešaš normalno fiziološko delovanje telesa in nekaj, kar vsiljuje nek vzorec obnašanja - od zunaj (droge)? Ne vem, kako ti naj pomagam. Daj, no, malo razmisli, kaj pišeš.
tsinamuh0
# 11.03.2017 ob 10:09
Lepo in zanimivo - partizan Miha, da si napisal še kar logično in zanimivo resnico. Ampak nima le SDS plačancev, kak Borut Pahor jih ima cele štabe, marsikakšna entiteta jih ima.
Resnica vedno pride na dan. Sam sem o tem že nekajkrat pisal.
Pomislite samo na komentiranje o kajenju, vedno se najde kup ljudi, ki trdijo, da je vse drugo večji problem, kako da uživajo, da jim tega ne bo nihče vzel, da je zrak onesnažen, blabla (seveda ne govorijo s kakšnimikoli argumenti, le ''odločno'' trdijo raznorazne stvari...) - a ne, pametjakovič - mb128 - evo ga?
No, kaj pa tebe - ''mb128'' - vodi, da komentiraš - brez argumentov?
A si na strani zasvojenosti, raka in smrti, te dobro plačujejo?
tsinamuh0
# 10.03.2017 ob 18:44
Zasvojenost je zagotovo eden osrednjih problemov našega časa. To je res dobra tema za teden možganov. Nikoli še ni bila nobena družba izpostavljena tolikim izpopolnjenim drogam in številnim elektronskim napravam, ki vas (oz. vašo pozornost) želijo za vsako ceno obdržati na vajetih.
In vendar je potrebno prav zato o tem govoriti s čim večjo natančnostjo!
Pohvalno je, da študentki medicine širše razmišljata. Nekoliko manj pa to, da sta le ''naučeni'', malo preveč ponavljata že slišano in še ne razmišljata najbolj prodorno.
Zame je huda napaka, da zamolčita najhujšo in najbolj razširjeno zasvojenost - kajenje, oz. zasvojenost z nikotinom. Alkohol je v primerjavi s tem rekreativna droga, razen za tistih nekaj odstotkov alkoholikov (SOA). To je treba vedeti. S kajenjem bi se morali bistveno več ukvarjati, tudi medicinske posledice so daleč največje - od raka, SŽB, sladkorne in seveda pljučnih bolezni. Ampak za to je pa treba samostojno razmišljati, ker tega pa na medicini ne povedo ravno direktno, kdo bi vedel, zakaj... To je neke vrste velika sramota te fakultete. Še vedno tam številni mislijo, da se jih to ne tiče. In celo onkologi ali pulmologi. Naravžno, v bistvu! Ni prav, da sta zelo naivni okrog kajenja marihuane - posledice so seveda hude, pa še veliko je propagande na to temo - o njeni domnevno manjši škodljivosti.
Ja, tudi kriteriji za zasvojenost se spreminjajo (vse elektronske zasvojenosti so nekako mejne - zelo prav je, da se o tem razmišlja, zasvojenost s seksom recimo ne spada med uradno priznane zasvojenosti), povečevanje odmerka sploh ni med nujnimi pogoji, pri nikotinu tega ni, pa je vseeno delež zasvojenih največji.
Veliko uspeha, in upam, da bo šlo vse v pravo smer - v večjo strokovnost in v še boljšo preventivo zasvojenosti! Pri zasvojenosti je namreč keč v tem, da vam, ko ste enkrat že zasvojeni, zgolj informacije več ne pomagajo - zato je absurd, da se kot družba še vedno sprenevedamo in ne pokličemo neposredno na odgovornost proizvajalcev, ki v nekaterih primerih namerno manipulirajo z izdelki, da bi ustvarili čim večjo zasvojenost (npr. pri cigaretah je že tako).
Dr. Kumrovec
# 10.03.2017 ob 14:47
Wow, še dve curici, ki namesto, da bi okopavali krompir, bosta raje imeli službo v pisarni na naše stroške... thinking outside the box!
Dux Ursus
# 10.03.2017 ob 07:51
Prva stvar, ki jo vsako jutro naredim je ta, da ustavim alarm na telefonu. Je to zasvojenost :) ?

A je ta Liza hči od Alija?
gesan
# 10.03.2017 ob 07:19
Pa kako bi bilo drugače?
Najbolj aghresivno reklamiranje poleg avtomobilizma, sladkarij in farmacije, imajo prav tele-bajski.
In ljudje naivni kot so naivni, pač podležejo šarmu reklamnih bomb.

Sicer pa, govorimo o možganih in njihovi uporabi...
Včasih smo kam šli, da smo to doživljali.
Danes gredo samo za to, da tam lahko zvedo vse kaj se dogaja kjerkoli drugje, ne znajo pa poedat nič o tistem kar je bilo okoli njih, ko so bili tam.

Ali drugače povedano:
Pametni telefoni bodo vedno bolj pametni, da bodo njihovi lastniki lahko vedno bolj beee.

Sicer pa, ali sistem ne potrebuje glih takšnih, ki ne znajo uporabljat svoje možgančke?
In tako jim sedaj ideje in zapovedi servirajo kar preko te mobilijade.

Še avto si bodo izmislili, da bo sam vozil, da bo lahko šofer čimveč časa posevetil buljenju v ekran.
mb128
# 13.03.2017 ob 16:30
tsinamuh0
Tobak je rastlina mar ne?! Torej nekdo to rastlino posadi, požanje. A vidiš verigo mogoče?! A misliš, da cigareta do njenega konzumenta pride kar tako?! In vsi ti v verigi razen konzumenta SLUŽIJO! Lahko bi jim rekli tudi da so trgovci z smrtjo!
Mislim, ne morem verjeti, da ne vidiš tega! A je to naivnost ali pa kaj drugega?!
Glede države pa tako. Ti si se več ali manj omejil samo na tiste prihodke, ki so vidni iz aviona. Obstajajo še drugi veš. Ti bom samo namignil. Tobak daje službe mnogim. In država od zaposlenih pobere kaj že?! In če bi država tobak prepovedala? Hja, vsaj nekateri bi zgubili tudi zaposlitev mar ne! A propo socialke v končni fazi. Socialke pa so za državo kaj že?! A odhodek, izreden odhodek mogoče?! Sicer pa tsinamuh0 le zakaj je država tobak razglasila za svoj monopol?!
Mislim, prav neverjetno s kom jaz tu gor razpravljam!
mb128
# 11.03.2017 ob 10:21
tsinamamuh0
Kaj mene vodi h komentiranju člankov? Le zakaj je sploh možno komentirati članke?!
Jaz preprosto komentiram članek. Vsaj prvi moj komentar je večinsko takšen. No, kakorkoli že, ti si začel s tobakom in ne jaz. Tvoj komentar pa ni ravno v smislu članka strogo gledano.
Sicer pa sem s tistim svojim vprašanjem, ki sem ga naslovil nate hotel opozoriti na to da ima tobak širše implikacije ne samo zdravstvenih kot jih omenjaš ti.
Sicer pa je to samo vidik pametnjakoviča mb128. Ti to več kot očitno nisi zato pa so tvoji komentarji takšni kot so!
mb128
# 10.03.2017 ob 20:31
Eh veš kaj Partizan Miha, ti si pa vsaj rahlo neotesan veš!
Le kako si DRZNEŠ povezati religijo z odvisnostjo?!
simon-rupsi
# 10.03.2017 ob 18:26
A obe dve najprej zjutraj pogledata kok lajkov sta dobili, pa en kup slik pa bosta govorili o zasvojenosti.

Res.
Jakob Mali
# 10.03.2017 ob 09:37
Po drugi strani pa beremo, da so nekateri ljudje postali zasvojeni z internetom in zlasti s tako imenovanimi družabnimi omrežji - sam osbeno ne maram Facebooka, raje kot bi bil član te skupine se z ljudmi srečujemo živo, živo srečanje ima še zmeraj večji čar kot stik preko družabnih omrežij, mar ne.

FB uporabljaš za "druženje" z ljudmi, s katerimi pač ne moreš imeti fizičnega stika (so v tujini oziroma enostavno nimaš časa se družiti s 50 ljudmi). Argument, da do sedaj si se družil s kolegom na pivu, če boš pa na FB boš pa samo še prek računalnika govoril z njim je res smešen argument. Uporabljate ga tisti, ki apriori zavračate takšen način komunikacije. Probite pa boste potem videli. Do sedaj še nihče ni bil razočaran.
visoki
# 10.03.2017 ob 09:23
najboljše je biti zasvojen s seksom
gesan
# 10.03.2017 ob 07:56
Vidim, da zasvojene omejence zelo moti resnica na njihov račun.

Kaj pa jim jaz morem, če niso sposobni dojet in so raje zasvojeni?!?
mb128
# 10.03.2017 ob 18:53
tsinamuh0
Eno vprašanje. Kje so pa meje tvoje filantropije?
gesan
# 10.03.2017 ob 09:55
mb128
# 10.03.2017 ob 08:19
gesan
Veš kako je s tem? Enkrat sem po tv gledal oddajo o alkoholizmu. In kaj so tam rekli? Če se alkoholik hoče uspešno rešiti od svoje zasvojenosti si mora najprej priznati da je zasvojen!
Vse drugo bo sprejel kot prisilo oz. bežal bo na tisoč in en način od realnega stanja!
............................
res je! Se popolnoma strinjam!
Problem je samo v tem, da si mnogi tega enostavno nočejo priznat in ima celotna družba potem probleme zaradi tega.

In zaradi takšnih potem obstajajo pravila nekih določenih mej, ki ponavadi itak nimajo blage veze z razumom ampak so zgolj neke spakedravščine kompromisov med sabo sprtimi političnimi stranmi, ki nam to potem določajo raznorazni korli pa janezki in trobentice ...
19SNOWY87
# 10.03.2017 ob 09:59
pa obedve na FB z miljon slik
Srečni Luka
# 10.03.2017 ob 07:33
Za dobro obveščenost in izmenjavo mnenj (spodobnega izražanja), v imenu višjih standardov, prisilno plačujemo za cenzuro.
Vsa sreča, da še sploh smemo ven
Kazalo