Statistika
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.8 od 28 glasov Ocenite to novico!
Ana Slavec
Ana Slavec na FDV-ju deluje na katedri za družboslovno informatiko in metodologijo ter centru za družboslovno informatiko. Foto: MMC RTV SLO
vinogradi
Statistika je v marsikateri vsakodnevni situaciji. Ana Slavec je v podcastu omenila tudi primer očeta, ki si s statistiko (nevede) pomaga pri vinogradništvu. Foto: Remigio Grižonič
Omrežje Številk na Twitterju
Ana Slavec se ukvarja tudi z raziskovanjem omrežij. Zgornja slika prikazuje sliko Twitterjevega računa @StevilkeMMC - prikazuje sledenje in sledilce. Podatki so pridobljeni z NodeXL, narisani pa so v Pajku. Kliknite na sliko za ogled v višji ločljivosti. Foto: Ana Slavec
Računalniki
Kako pogosto sodelujete v anketah? Foto: BoBo
Volitve
Volitve so pogost vzrok raziskovanja javnega mnenja. Foto: EPA
VIDEO
Številke: Ana Slavec o an...

Dodaj v

Ana Slavec: Vprašanja v anketah so preveč sugestivna

Podcast Številke (23)
19. junij 2015 ob 06:54,
zadnji poseg: 19. junij 2015 ob 08:05
Ljubljana - MMC RTV SLO

"Večina anket je zelo slabo narejenih. Danes jo lahko narediš zelo poceni, a vprašanja so velikokrat slabo postavljena, problem je tudi v vzorčenju," opozarja Ana Slavec.

Ta teden v podcastu Številke govorimo o anketnih vprašalnikih, ki jih danes srečamo skorajda na vsakem koraku. O nekaterih težavah pri uporabi in interpretaciji anket je razmišljala Ana Slavec, mlada raziskovalka s Fakultete za družbene vede, kjer dela v katedri za družboslovno informatiko in metodologijo.


Ni pomembna velikost, ampak zgradba
Iz zgodovine ameriških volitev je znan primer iz leta 1930, ki je na površje izstrelil ime Georgea Gallupa. Kaj uči ta primer? "Pri vzorcu ni tako pomembna velikost vzorca, ampak bolj to, kako je zgrajen. Ne pomaga, če je vzorec ogromen, pomembneje je, kako je bil vzorec pridobljen, da čim bolje predstavlja populacijo. To področje se stalno razvija, ker obstajajo vedno nove metode. Tehnologija in družba se spreminjata," razloži Ana Slavec.

Največja težava? Pridobiti mlade
Kakšne izzive prinaša današnji čas? Ana Slavec: "Včasih se je ljudi klicalo po telefonu, danes je vse težje dobiti ljudi doma. Raziskovalci se moramo temu prilagoditi, ljudi skušamo dobiti po spletu, kar pa je težava. Pri vzorčenju moramo vedno imeti vzorčni okvir, na spletu tega nimamo. Ne obstaja register elektronskih naslovov." Je zaradi spleta težje dobiti upokojence? Doktorska študenta statistike odgovarja: "Njih dobimo na druge načine, po telefonu, pošti. Največja težava so mladi ljudje, ker so najbolj aktivni. Njih je lažje dobiti po spletu. A tudi tam ne sodeluje vsak, nekateri radi sodelujejo v anketah, drugi ne."

Na ankete naletimo na vsakem koraku
Obstajajo tudi druge težave, ena večjih je preobilje številka anket. "Ljudje niso pripravljeni sodelovati v anketah, ker jih je enostavno preveč. Povsod srečamo različna vabila, z njimi smo res obremenjeni. Na njih naletimo kot potniki v letalu, turisti v hotelu, pošiljajo nam jih zavarovalnice ... Vsi želijo izvedeti naša mnenja. V prihodnosti bo tega verjetno manj. Marketinški raziskovalci se tega zavedajo, za njih ankete niso več najbolj optimalna metoda. Pričakujem, da se bo s časom izvajalo manj anket, ostale bodo tiste, ki bodo res dobre. Za nas bo to lažje, ker bomo ljudi lažje prepričali k sodelovanju," je prepričana Slavčeva.

Večina anket je narejenih zelo slabo
Poplava anket prinaša tudi njihovo slabšo kakovost. "Večina anket je zelo slabo narejenih. Danes jo lahko narediš zelo poceni. S spletnimi orodji lahko enostavno in zastonj ustvariš anketo. A vprašanja so velikokrat slabo postavljena, problem je tudi v vzorčenju. Nekdo naredi anketo, jo pošlje prijateljem ali objavi povezavo na Facebooku. Večinoma jo torej izpolnjujejo osebe, ki jih anketiranec pozna, ne moremo pa nič reči o populaciji kot celoti," opozarja.

Izidi se prilagajajo drugim
Do napak prihaja tudi v napovedi volitev. V Sloveniji je znan primer napačnih napovedi parlamentarnih volitev v letih 2008 in 2011. Soavtorica bloga Udomačena statistika razloži: "V Sloveniji imamo veliko volivcev, ki so neopredeljeni, zato je težje napovedati izid. Večina anket pri nas meri neko stanje v nekem trenutku. Stanje na dan volitev je nekaj drugega, to je dosti dražje. Večina organizacij, ki se s tem ukvarja, izvaja merjenje situacije v nekem trenutku v obdobju pred volitvami, kako narašča podpora strankam ... Na koncu je točen rezultat težje napovedati. Pri nas in širše obstaja problem, da te organizacije gledajo, kaj počnejo druge. Svoje ocene volilnih izidov prilagajajo drugim. Če bo ena organizacija izmerila rezultat, ki je dlje od drugih napovedi, si ga ne bodo upali napovedati."

Preveč sugestivnih vprašanj
Do napak prihaja tudi v medijih. Katere napake jo zmotijo? Ana Slavec odgovarja: "Napaka, ki me vedno zmoti je, da na spletu ne uporabljajo možnosti filtriranja. Na vsebinski ravni pogosto vidim sugestivna vprašanja, v istem vprašanju se hkrati sprašuje po dveh stvareh hkrati. Študente lahko, denimo, vprašam: 'Kako ste bili zadovoljni s predavanji in vajami?' Neki študent je lahko zadovoljen s predavanji, ne pa vajami (ali obratno), in zdaj ne bo vedel, kako naj odgovori. Pri vprašanjih je treba biti specifičen in spraševati po eni sami stvari naenkrat. Vprašanje mora biti razumljivo za vse."

Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora, v katerem Ana Slavec razmišlja še o napakah pri interpretaciji podatkov, kaj nas učijo slabe ankete in kako statistiko uporabiti v vinogradništvu.

Vabljeni k poslušanju/branju:
- Podcast (klik na poslušanje celotne oddaje)
- Statistika, ki je bila izhodišče pogovora


Slavko Jerič, <a href="https://twitter.com/stevilkeMMC">@stevilkeMMC</a>
številke s povezavami
številke s povezavami
Ana Slavec
Ana Slavec
Prijavi napako
Komentarji
raknac navi
# 19.06.2015 ob 08:50
Ha ha. Tle strokovnjak v clanku razlaga, da je vazen vzorec ne velikost itd. In prvi komentar ze po slovensko pameten...
G.Bruno
# 19.06.2015 ob 07:51
Ali sodelujete v anketah in zakaj ne?
Jakob Mali
# 19.06.2015 ob 09:36
Jaz pa še vedno smatram da N=700 ne pove ničesar.
Zanimivo bi pa bilo če bi glede strankarske pripadnosti anketirali celotne družine.


To pač pove, da ne razumeš statistike in, da verjetno še nikoli nisi resno študiral tega predmeta.
dunbar
# 19.06.2015 ob 07:59
Pove, pove, z določeno mero zanesljivosti. Treba je poznati osnove statistike in vzorčenja. Vzorci se obnašajo kot spremenljivke standardne razporeditve in z določeno mero zanesljivosti (npr 95%) lahko napoveš pravo vrednost.
superstar
# 19.06.2015 ob 07:57
Včeraj je bila na konkurenčni TV, predstavljena anketa, kjer so ugotovili, da ima vsak Slovenec privarčevanih 19 000 eur haha.
malidelnicar
# 19.06.2015 ob 23:48
Ne bomo pozabili, kako ste leta 2011 manipulirali in SDSu namerili več % nato pa je Mladina dan pred volilnim molkom namerila skok PSa in to se je nato prelilo v izid.
Manipulatorji.
Podobno ste naredili s Peterletom.

Pri Pahorju ste se ušteli, ker smo številni trdi desničarji Pahorja volili že v prvem krogu :) Zato se vam je sistem podrl in s te začeli udrihati po nas in se tako razgalili kot manipulatorji.

No, IMHO, se levico najlažje razbija na ta način - tako se vas razgali.
Majoneza
# 19.06.2015 ob 09:45
Problem anketiranja in predvsem sklepanja na podlagi rezultatov vseh teh silnih anket je v tem, da vsi poznajo neke osnove statistike in delajo zaključke na napačnih predpostavkah. Statistika je dejansko zelo zapletena veda in za vsako napoved al pa pojasnjevanje stanja morš uporabt točno določene postopke.

V javnosti je neko splošno mnenje, da se statistka itak skos mot, kar je napačno, zrd poplave vseh teh samooklicanih fouš raziskovalcev. Vsak prav statistik bo med rezultati navedu s kakšno verjetnostjo lahko pričakujemo nek pojav. In pa seveda tud kar je že v članku omenjen: vzorčni okvir.
Imre
# 19.06.2015 ob 22:39
Ankete so zelo problematična zadeva že v osnovi. Največji problem je v tem, da se oblikovalci anket velikokrat preveč specifično lotijo vprašanj in namesto, da bi si vzeli čas za odprto anketo ali strukturiran intervju, namečejo skupaj najverjetnejše možne odgovore. Tako marsikateri anketiranec pride pred dilemo, ali odgovoriti na vprašanje in se zlagati, kjer ni odgovora, ki bi ga izbral in ni opcije drugo ali nič od naštetega.

Drug problem je, da pravzaprav tako opevana objektivnost ne obstaja. Namreč vsak raziskovalec bo po svojih željah in prepričanjih oblikoval anketo, da podkrepi ali ovrže svoje domneve. Tako lahko že vnaprej raziskovalec iz ankete izloči pomembne elemente ali možnosti, kar lahko vpliva na končni rezultat.

Nenazadnje pa se pozablja tudi dejstvo, da ljudje nismo več dvodimenzionalni in ne vidimo le črno-belo. Tako so jasna in izoblikovana stališča in prepričanja redka. Ljudje smo postali ob novih tehnologija in množičnih medijih tako kompleksni in tak raznoliki, da je težko sestaviti tudi pravilen vzorec populacije za ankete. Danes je zelo malo ljudi, ki spadajo v točno določeno kategorijo po vseh spremenljivkah in kaj lahko raziskovalci ob pomanjkanju in neažurnih podatkih zgrešijo načrtovan vzorec. Je potem rezultat sploh še relevanten?
braun
# 19.06.2015 ob 10:51
Vse lepo in prav ampak, FDV z anketarskimi strokovnjaki ala Toš in nasledniki, ... pa ni ravno verodostojna ustanova za vzgojo uka željnih ptičkov
Haloo
# 19.06.2015 ob 22:54
Z anketo pripravijo želene odgovore na način, da prikrijejo naročnika in tako priredijo z objavo, večinsko mišljenje.
veza
# 19.06.2015 ob 15:21
božo1
# 19.06.2015 ob 15:13

zelo težko bo nekdo rekel, da vlada dela dobro, bilokatera, če bi ga vprašali, ali spremlja delo vlade, kaj so nazadnje naredili, česa niso naredili, kdaj so imeli zadnjo sejo, kakšen je bil dnevni red, potem bi ga lahko na podlagi njegovega poznavanja dela vlade vprašali, kako jo bi ocenil in kaj ga moti pri delu vlade...
božo1
# 19.06.2015 ob 15:13
Pred dvema dnevoma takole:
Si lahko vzamete nekaj minutk za anketo?
Koliko članov v družini je starejših od 15 let?
Koliko članov je trenutno doma?
Koliko ste stari vi?
Ali ste že slišali za Junckerja?
Ste morda slišali za Violeto Bulc?
Kako bi ocenili delo vlade(zelo dobro, dobro itd)?
Kakšno je vaše mnenje o EU (zelo dobro, dobro itd.
)
......
Hvala in še naprej lep dan!
......
Kaj bi se kaj iz tega dalo potegniti?
- starostna kategorija 1,2,3 pozna ali ne pozna
- starostna kategorija 1,2,3 ocenjuje
veza
# 19.06.2015 ob 15:09
Kontrolna vprašanja

so najbolj pomembna, recimo- kolikokrat jeste pri kosilu zelenjavo, vsak dan, katero, zeleno solato ali katerokoli sezonsko varianto, potem še kup vprašanj, na koncu, imate vrt, nimam, koliko potrošite na mesec za nakup zelenjave, je sploh ne kupujem...
veza
# 19.06.2015 ob 14:47
Če nekdo poudarja, kako pomemben je vzorec vprašanih, je to smešno, saj brez pravega vzorca ankete niti ni, da vprašanja ne bi smela biti sugestvna, pa zakaj se to sploh omenja, pogrešam pa najvažnejše, kontrolna vprašanja so najbolj pomembna, s katerimi ugotoviš, ali je anketiranec dejansko povedal to, kar misli ali dela ali se je samo važil...
Banalen primer- kolikokrat seksate- vsakdan, uporabljate kondom- vedno, tralaallalatralala, potem pa na koncu kontrolno vprašanje- koliko vas stane uporaba kondomov na mesec, pa tip odgovori- približno 7 evrov...
dunbar
# 19.06.2015 ob 12:52
Vodilno vlogo pri oblikovanju anket bi morali imeti psihologi. Predvsem pri oblikovanju vprašalnika.
Šentvid
# 19.06.2015 ob 07:55
Dobro jutro Kolumbo , toplo vodo smo odkrili !
Če anketar vpraša enega udeleženca 100 X , katero stranko imate za vodilno , verjamem da bo odgovor bil SDS !
Zakaj je temu tako ,naredite anketo ?
LOL
mb128
# 19.06.2015 ob 07:35
Jaz pa še vedno smatram da N=700 ne pove ničesar.
Zanimivo bi pa bilo če bi glede strankarske pripadnosti anketirali celotne družine.
Kazalo