Navade po svetu
Uradno podjetja poskrbijo za varnost svojih zaposlenih, a v praksi v Gruziji še vedno veliko domačinov na jelke pleza na lastno pest, brez vsakršnega varovanja. Foto: AP
Podjetje Fair Trade svojim zaposlenim plačuje štirikrat več, kot bi dobili od posrednikov. Foto: Reuters
Vsako leto po Evropi prodajo na tisoče in tisoče tovrstnih jelk. Foto: EPA
Kavkaške jelke so najbolj priljubljena vrsta za božična drevesca. Foto: EPA
Nemška kanclerka Angela Merkel pod svojo okrašeno kavkaško jelko. Foto: EPA

Dodaj v

Visoka cena božične smrečice: gruzijski otroci tvegajo življenja za drevo

V Ambrolauriju, rastišču kavkaških jelk
23. december 2017 ob 17:59
Tbilisi - MMC RTV SLO, Reuters

Ko se evropske družine v teh dneh zbirajo okoli razsvetljenih in okrašenih božičnih smrečic, se le malokdo vpraša, od kod so te smrečice prišle. In zgodba ni nujno lepa.

Zlasti če gre za smrečice iz gozda Ambrolauri na severu Gruzije. Gre za eno najrevnejših gruzijskih pokrajin ob vznožju Kavkaza, znano po rastiščih kavkaških jelk (Abies nordmanniana), ki so po zaslugi svojega vonja, temno zelenih iglic in oblike najpriljubljenejša vrsta božičnih drevesc.

A včasih je davek popolnega prazničnega drevca visok - v Ambrolauriju namreč angažirajo kar otroške plezalce, od katerih so nekateri stari komaj deset let, da se povzpnejo na 50 metrov visoke jelke in poberejo storže s semeni. In včasih za to tudi plačajo z življenjem.

"Vem, da otroci plezajo. Starši pridejo septembra do mene in me prosijo, ali bi lahko njihovi otroci manjkali pri pouku, ker pomagajo svojim očetom v gozdu pri nabiranju storžev," je za Reuters povedala Marina Gociridze, učiteljica na vaški šoli v Tlugiju. "Tekmujejo med seboj, kdo je splezal više in kdo je nabral več storžev."

Ključen vir dohodka
Sezona nabiranja storžev, ki vsako leto privabi na stotine delavcev, je septembra, za severno pokrajino Rača - Lečhumi pa pomeni ključen vir dohodka. Iz storžev nato poberejo semena ter jih izvozijo vrtnarijam in rastlinjakom, kjer potrebujejo 11 let, da vzkalijo in zrastejo v odraslo jelko. Te vrtnarije prodajajo neposredno kupcem ali pa trgovinam oz. trgovskim verigam, cene pa se gibljejo od 45 do 100 evrov.

Gozd Ambrolauri je razdeljen na parcele, ki jih vlada daje v najem zasebnim podjetjem, ki za obiranje storžev najemajo pogodbene delavce. A v praksi revni domačini pogosto ignorirajo te licence ter sami po gozdu nabirajo storže in jih prodajajo posrednikom za pičlih 40 centov na kilogram, razlaga Gociridzejeva.

Zamegljene meje
Meje med reguliranim in nereguliranim obiranjem storžev so pogosto zamegljene, saj je ob trgovini s posredniki izvor storžev največkrat neznan.

Plezalci se na jelke pogosto vzpenjajo kar brez vrvi in varnostnih mrež, saj te ovirajo in upočasnijo gibanje med vejami. "Ti fantje plezajo po drevesih kot opice," je povedal Adrian Morgan, lastnik Snowbird Christmas Trees, ene največjih vrtnarij božičnih drevesc v Veliki Britaniji, ki je obiskal gozd, ko je prišel po semena od svojega gruzijskega partnerja.

"Vlada mora prisiliti vlagatelje, da izboljšajo delovne razmere za ljudi, ki tvegajo svoja življenja za storže," pravi Rati Namgaladze, nekdanji župan Ambrolaurija. Namgaladzejev brat je umrl leta 1994, ko je poskusil skočiti z ene jelke na drugo.

Pravična drevesa
Podjetja z licencami so po Namgaladzejevi smrti sicer izboljšala varnostne standarde, a domačini še vedno storže nabirajo "kaotično", posredniki pa jim plačujejo mizerno, razlaga nekdanji župan.

Smrti nabiralcev so bile pogoste v 90. letih, ko se je gruzijsko posovjetsko gospodarstvo sesulo, zadnja smrtna žrtev pa je bila leta 2012, navaja organizacija Fair Trees (Pravična drevesa), ki vsako leto proda okoli 30.000 božičnih drevesc v Nemčijo in na Dansko.

Fair Trees je leta 2009 ustanovila danska aktivistka in vrtnarka Marianne Bols, ki svoje osebje v Ambrolauriju usposablja, jih oskrbuje z varnostno opremo in jih plačuje po slaba 2 evra na kilogram storžev, kar je od štiri do petkrat več od posrednikov. "Nihče si ne more predstavljati, kako revni so ljudje in v kakšnih nesprejemljivih razmerah živijo," je povedala Bolsova. "V vaseh ni kanalizacije. Stranišča so luknje v tleh."

Manjši delež od vsakega prodanega drevesca Fair Trees nameni sponzoriranju dijakov in brezplačni otroški zobozdravstveni ambulanti. Eden od njih, 12-letni deček, je Bolsovi septembra povedal, da že dve leti pleza na jelke s svojo družino.

Fair Trees je za zdaj osamljen v svoji pravični trgovini - zdaj je na preostalih evropskih kupcih, da sledijo zgledu, pravi Bolsova, ki meni, da se bo tradicija otroških plezalcev še nadaljevala. "Ti otroci so tako ponosni. Zdi se jim, da otrokom po vsej Evropi pomagajo pričarati božič," še pravi Gociridzejeva.

K. S.
Prijavi napako
Komentarji
dude
# 23.12.2017 ob 19:11
So kar Gruzijci odgovorni za svoje otroke. Guardian bi najraje to prevalil na zahodnega potrosnika.
Ker so v principu rasisti, ki ne verjamejo, dasi Gruzijci sami sposobni ustvariti boljso druzbo, ampak potrebujejo nasvet razsvetljenega Zahodnega liberalca.
knesigail
# 23.12.2017 ob 19:59
Ne pretiravat. Eni znajo plezat, drugi pač ne - naravna selekcija.
Me pa zanima koliko je dejsnako bilo smrtnih žrtev. Plezanje po jelki ni namreč nič strašnega.
johann
# 23.12.2017 ob 20:42
Tudi jaz sem plezal in padel z drevesa, ko sem bil mali. Pa nisem nabiral storžev...
josh k.
# 23.12.2017 ob 18:50
Tako zdaj naj imajo, oziroma imamo slabo vest še ob božičnem drevescu.
seven7
# 23.12.2017 ob 19:23
Naša je z našega gozda.
Emmure
# 23.12.2017 ob 21:46
moja je iz bljižnega gozda...če pa gruzijci dol padajo,pa jaz ne morem nič za to,al zdaj mislite,da bom imel slabo vest al kaj?
ZIZITOP
# 24.12.2017 ob 08:26
Najboljše da jih ne kupujemo in bodo še bolj nesrečni. A v Luxemburgu tudi pišejo o Sliveniji, da imamo nizke dohodke, veliko brezposelnost in veliko revnih zaposlenih in penzionistov.
Verjetno bodo nehal prodajat naše izdelke, ker ljudje za njih dobijo človeku nedostojno plačilo.
Bondjanez
# 24.12.2017 ob 06:53
ps11
Grinch. Mi pa praznujemo in se imamo prav luštno,kot bi rekla ena voditeljica s TV. Da se imas lepo ne potrebujes biti veren.
tristokosmatih
# 23.12.2017 ob 21:15

Tale brat je verjetno mislil, da je daljni prednik homo sapiensa, ker kar nekoliko dvomim, da ga je delodajalec prisilil v tovrstno početje.
mihče
# 24.12.2017 ob 08:34
Vesel božič vsem.
Bethtempet3
# 23.12.2017 ob 21:56
50-metrske jelke?
oziris.va
# 24.12.2017 ob 10:13
Jaz nimam slabo vest, ker sem že več kot desetletje nazaj kupil plastično smreko, ki so jo proizvedli na Kitajskem. Če so jo otroci ali ne, ne vem, vsekakor pa se zaradi mene ne režejo drevesa.
pepieinschlag
# 24.12.2017 ob 06:43

Enako. Plezali smo iz zabave. Ko sem telebnil, sicer ni bilo tako zabavno.
interista93
# 24.12.2017 ob 11:18
kupiš plastično...v familiji imamo eno odkar se spominjam torej ene 15 let zagotvo. To pomeni 15 posekanih dreves manj če bi pa z tem namenom še eno drevo na leto posadil pa je samo +.
nikhrast
# 23.12.2017 ob 23:12
Kupiš ta pravo božično drevo, vse v zaboju, dva ali tri kosa, lepo sestaviš, LED luči že gor, samo priklopiš vse, malo okrancaš, pa zadeva rešena. Na koncu pa spet vse lepo spraviš v zaboj in shraniš za drugo leto.
7up
# 23.12.2017 ob 21:55
Jaz sem letos kupil "živo" jelko(v loncu). Sicer je malenkost manša, vendar četudi bo zdržala samo eno sezono bo še vedno 10eur cenejsa od posekane...
Gastrbajtr
# 24.12.2017 ob 14:57

Dvomim, da se otroci obremenjujejo z ideologijo tako kot ti. Zato so tudi precej bolj srečni.
Gastrbajtr
# 24.12.2017 ob 14:53
Spet neki nevladniki, ki bi nam radi prodajali pravljice o "fair trade" na vseh področjih. Ko pa trgovske verige in mlekarne izsiljujejo domače kmete in jim ponujajo mizerne odkupne cene, pa nič ne govorijo o fair trade in nikoli ne protestirajo pred raznimi "Spari", "Mercatorji" itd.
mikic007
# 23.12.2017 ob 22:46
Naj ugibam, pravične jelke so 50% dražje od nepravičnih? Čeprav gojitelja v bistvu stanejo 2 centa več...
Nemo
# 24.12.2017 ob 20:25
Ne vem, ob branju tega članka mi pride na misel bolj to, da je njihova družba sicer revna, a mnogo bolj sposobna. Tam 10 letniki že pomagajo staršem, 15 letniki pa verjetno že skrbijo sami zase, pri nas pa študentarija pri 25 ne zna preživet od svojega dela. Seveda se sliši kruto, a osebno sem mnenja, da so družbe, ki nimajo tako prepolnih riti kot mi, na boljšem.
Simba
# 24.12.2017 ob 14:45
ps11: "da so na ta dan Egipčani praznovali nek dan sonca."

to ni kr nek dan sonca. to je najkrajši dan v letu na severni pol-obli.
VENDAR to NI 25. december ampak 21. december. Od kje ta zmeda?

25. december po rimljanskem koledarju je bil dan zimskega solsticija - torej najkrajši dan v letu. Po današnjem koledarju je to dejansko 21. december. Cerkev je na polno zbrkala vse možno oz. je hotela narediti zbrko?
arbajter
# 25.12.2017 ob 13:21
Za tista dva, ki jim višina 50m ne gre v lajšto: jelke lahko dosežejo tudi do 80m višine. Seveda ne naše, kje drugje pa...
neutrino
# 25.12.2017 ob 12:40
Dragi božiček,
vem, da malo pozno pišem, a upam, da sprejemaš tudi zamudnike. Prosim odnesi vse te nevladnike, kvazi-aktiviste in ostale Grinche s sabo na severni pol. Mi je vseeno, kaj z njimi potem storiš, samo stran od tu jih odnesi.

Hvala!

josh k.
# 23.12.2017 ob 18:50
Prijavi neprimerno vsebino
Tako zdaj naj imajo, oziroma imamo slabo vest še ob božičnem drevescu.

Ni potrebno. Nabaviš plastično in zdravo za 10 let.
cairns
# 25.12.2017 ob 10:18
Nemška kanclerka Angela Merkel pod svojo okrašeno kavkaško jelko.

Jaz pa sem bil prepričan da muslimani ne postavljajo jelke.
Resnica123
# 24.12.2017 ob 13:03
Mi imamo umetno...
mali_piscek
# 24.12.2017 ob 08:09
Ja, takšen je ta svet. Ljudi je preveč in vsi nimajo dovolj virov za življenje.

Prihajajo časi, ko bodo ljudje tvegali življenje za drobtinice ostankov hrane.
ps11
# 24.12.2017 ob 00:32
Jelke ne postavljam že 20 let niti božiča ne praznujem. Božič je namišljen praznik s strani rkc, ker če si bo kdo vzel čas in pobrskal v preteklost, bo ugotovil, da so na ta dan Egipčani praznovali nek dan sonca. Rkc oglašuje, da se je rodil Jezus na ta dan - čeprav tega nikjer ne piše..piše samo, kako so pastirji pasli živino zunaj. No, tak čas je v Betlehemu zima tako kot tukaj, temperature so enake kot tukaj, črede se ne pase zunaj. Se pravi, se je rodil v drugem letnem času, ko je moralo biti topleje, ne zdaj, in Božič je navaden pesek v oči za pridobivanje vernikov in hkrati voda na mlin potrošništva. To je resnica, ostalo je laž.