Vagabund
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.1 od 116 glasov Ocenite to novico!
Kar nekaj ladij je v teh letih naplavilo na peščeno obalo, kjer zdaj počasi naprej rjavijo. Foto: Reuters
United Malika je ob obali Mavretanije nasedla leta 2003. Foto: Reuters
V mnogih razbitinah so se naselile jate ptic. Foto: Reuters
Počasi propadajoče ladje v zalivu. Foto: Reuters

Dodaj v

Lepi zapuščeni kraji: Največje pokopališče ladij na svetu

Nouadhibou v Mavretaniji
3. december 2013 ob 06:14
Nouadhibou - MMC RTV SLO

Nouadhibou je drugo največje mesto v Mavretaniji. Ima 75.000 prebivalcev, na svoji peščeni obali in v pristanišču pa 300 odsluženih ladij, s čimer je Nouadhibou največje pokopališče ladij na svetu.

A v nasprotju z nekaterimi drugimi "zadnjimi počivališči" ladij (Aralsko morje, pakistanski Gadani, indijski Alang ...), so Nouadhibouški zaliv začeli uporabljati kot odlagališče predvsem zaradi lakomnosti in skorumpiranosti (pa tudi finančnih stisk) mavretanskih oblasti, ki že tri desetletja dopuščajo popolnoma nenadzorovano odlaganje zarjavelih in pokvarjenih plovil v zalivu.

Za večino so skorumpirani lokalni veljaki pobrali podkupnino, da se lastnikom ni bilo treba več kaj dosti ukvarjati s svojimi ladjami.

V zadnjem času so se t. i. pokopališča ladij namreč znašla pod strogim drobnogledom okoljevarstvenikov in za to usposobljenih nadzornih organov. Tudi ladijske družbe in lokalne oblasti se danes dobro zavedajo, da se mora vsaka odslužena ladja razstaviti na suhem, dele pa nato ustrezno odvesti na za to primerne odpade in predelovalne obrate.

V Nouadhibouju so stvari potekale drugače. Mesto je bilo prvotno poimenovano Port-Étienne, ko so ga tik pred prvo svetovno vojno naselili francoski trgovski potniki, ki jim je ugajal ta del zahodne Afrike zaradi mirnih voda sicer razburkanega Atlantskega oceana. Port-Étienne se je zaradi lege izkazal za popolno pristaniško mesto, od koder so ladje razvažale železno rudo, izkopano v srcu Mavretanije in prepeljano z nekaterimi najdaljšimi vlaki na svetu.

Brezvladje na koncu sveta
Kot se takim mestom na skrajnih in odročnih koncih pritiče, tudi v Nouadhibouju politiko vodita brezvladje in denar, s katerim si lahko tu počel praktično vse. Tudi popolnoma ignoriral minimalne okoljevarstvene standarde in ekološka tveganja. Prva ladja, ki so jo pustili v zalivu, že na prelomu stoletja, je bil francoski rušilec Chasseloup-Laubat. Leta 1960 se je Mavretanija osamosvojila od svojih francoskih kolonialnih oblastnikov in Port-Étienne je postal Nouadhibou.

V 70. letih, ko je razcvet dokončno usahnil in je šlo navzdol tudi z ladijskim poslom, finančne težave mesta pa so bile vse večje, so nadzor nad pristaniščem prevzeli skorumpirani posamezniki, ki so hitro dojeli, da lahko mastno služijo, če omogočijo lastnikom ladij, da se nezaželenih plovil preprosto znebijo pri njih - proti plačilu, seveda.

Število odloženih ladij se je tako do 80. let, ko se je beseda o "elegantni rešitvi v odročnem koncu afriške celine" (na stotine kilometrov naokoli je zgolj puščava, edino cesto proti jugu pa nadzirajo islamski uporniki) razširila po Evropi in obalni Afriki, dramatično povečalo.

Pri tem ni šlo zgolj za odpadle ladje, ki so jih ladijske družbe poslale na zadnjo plovbo v Mavretanijo, ampak tudi za starejše modele, ki so jih Mavretanci odkupili od mednarodnih ladjarjev v upanju, da bodo nekoč lahko tudi sami konkurenčna ladijska velesila. Kar pa s starimi ladjami z ogromnimi stroški za vzdrževanje in popravila seveda nikdar ni bilo mogoče in nazadnje so tudi te ladje pristale na nouadhiboujskem smetišču.

Vir zaslužka
Najslavnejša ladijska razbitina v Nouadhibouju je 120 metrov dolga tovorna ladja United Malika, ki je nasedla na obali leta 2003. Vseh 17 članov posadke je rešila mavretanska mornarica. V nekaterih od ladijskih okostij, naplavljenih na obalo, danes živijo domačini.

Predlogov, da bi Mavretaniji pomagali očistiti obalo razbitin, je bil nešteto, a izpeljan ni bil nobeden. Nekateri vidijo v nouadhiboujskem pokopališču ladij tudi prednosti: veriga ladij je namreč ustvarila umeten greben za morski živelj, s tem pa dala nov zagon lokalni ribiški industriji, ki je bila pred tem zaradi čezmernega ribolova v zadnjih vzdihljajih. V mnogih železnih skeletih so se naselile ptice, tako da so v razbitinah zaživeli celi ekosistemi.

Razbitine tudi predstavljajo prepotreben vir zaslužka za domačine, saj lokalne družbe plačujejo mehanikom, da odstranijo dele motorjev, električarjem, da rešijo še uporabno elektronsko opremo, vodovodarjem za cevovode, varnostnikom pa za (sicer zelo slabo) varovanje plovil pred tatvinami in vandalizmom.

K. S.
Prijavi napako
Komentarji
PONOS
# 03.12.2013 ob 07:15
ali pa zrežejo za staro železo... pa bo dnar
valcek2010
# 03.12.2013 ob 09:28
koliko železa, tam je potrebno uničit na tisoče kvadratnih kilometrov narave, za pridobijo železo, tu pa bi ga dobili zastonj, ne razumemv več tega sveta
imajo vse možnosti da naložijo ladje in jih odpeljejo v talilnice,

zgleda je bolj dosno če rovarjo po zemlji, kot pa da dopeljejo te ladje

akumulatorji in njihove kisline so se že vedno problem na ekosisteme

žalost
cairns
# 03.12.2013 ob 12:14
zemljemerec
ko bodo ljudje lačni, se bodo lotili tudi dela...

Nikoli. Vsaj ne dokler jih bo ves svet zalagal s hrano in zdravili.

Prava podoba Afrike. Korupcija, nasilje in lenoba do groba.
iztok150
# 03.12.2013 ob 08:31
A na sliki 10 sta pa Riba 1 in 2
zemljemerec
# 03.12.2013 ob 08:11
ko bodo ljudje lačni, se bodo lotili tudi dela...
valcek2010
# 03.12.2013 ob 09:29
če ne bi pač zapornike zaposlili, da ne bodo več mislil an bedarije

imamo veliko potencialov delovne sile ki je ne znamo izkoristit
PONOS
# 03.12.2013 ob 07:15
Bedarija vse tekočine od olja do nafte se izčrpa- odvlečejo naj ladje sred morja potopijo in je korist ...nove grebene in habitat za ribe...
cairns
# 03.12.2013 ob 19:27
.
jodlzi
če pa moraš za preživetje čez zimo delat kot nor, da zbereš drva in hrano, pa se standardi seveda spremenijo...stvari ne moreš kar tako sodit navzven...

Točno to tudi delam. In to celo 31 let. Od 18.leta starosti naprej. Afričani pa so obstali na neki stopnji civilizacijskega razvoja in se jim to sedaj maščuje. Belci pa Afričanom niso nič krivi. Vsaj ne zadnjih 70 let. Če bi afriške države ostale v nekem pol kolonialnem odnosu bi se jim veliko bolje godilo. Bi imeli vsaj dobro upravo ki bi poskrbela za NORMALNO delovanje države na vseh nivojih.
Dober primer je JAR. Od kar so oblast prevzeli Afričani je šlo vse na ''zum grund''.
yetti
# 03.12.2013 ob 11:49
Valček: glede dela potrebnega za razstavitev ladij - pozabljaš da je Mavretanija v Afriki in ne v recimo Aziji!
jodlzi
# 04.12.2013 ob 08:06
@Skippy: donacije? a ti še vedno verjameš v to? donacije so večinoma pranje in/ali kraja javnega denarja - javni denar se nakaže v revno državo, da potem določena zahodna podjetja (=korporacije) dobijo posel...potem pa ta podjetja tja prodajajo viške izdelkov, ki jih na zahodnem trgu ne morejo/ne smejo več prodajati...zraven pa države prejemnice prodajajo svoje surovine zahodu pod ceno oz. se za donacije podeljujejo razne "koncesije" korporacijam...

se strinjam, od tukaj izgledajo te donacije čist ok...od blizu niti ne več tako...
ixxo
# 03.12.2013 ob 12:47
zanimivo.
pohvala za izbiro teme, o mavretaniji (mavritaniji, karkoli ze) se nikoli nisem nicesar prebral.
cairns
# 03.12.2013 ob 12:17
SF010
tko bo luka koper čez par let če jo bodo fural komunisti

Komunisti so Luko ustanovili in postavili na noge da je postala to kar je. Pa so prišli janšistični kadri v Luko in Interevropo in vse skupaj skoraj uničili.
Če že lažeš, laži prepričljivo. To kar pišeš pa je bedarija brez primere.
Skippy
# 03.12.2013 ob 22:18
lenoba je zelo relativna stvar, ko imaš vse kar potrebuješ za življenje (ne, to ni iPhone in podobna sranja) na dosegu roke niti nimaš želje po še čem -

Ne, lenoba ni relativna stvar. Na Haitiju v 4 letih po nesreči niso naredili nič, kljub rekordnim donacijam. Belci niso Afričanom naredili nobene škode; če kaj, so jih glede na takratno situacijo za nekaj stoletij pahnili naprej v razvoju. Afričani delajo škodo sami sebi.
Dam
# 03.12.2013 ob 08:12
Zanimiv članek.
DrMinistr
# 10.01.2014 ob 10:01
Tam pa zgleda nimajo Ciganov...ker ne bi dolgo stalo toliko železja na kupu...
jodlzi
# 03.12.2013 ob 16:19
sem bil na obali in je zanimivo za videt...sicer pa je ob celotni tej obali (Mavretanija, Zahodna Sahara in Maroko) kar veliko teh nasedlih ladij...nikjer pa toliko kot ob tej obali...

@ixxo: Mavretanija je kar pravilno...sicer pa res revna država, daleč od tega, da ne bi bila zanimiva in tale obala ni ravno v najvišjem rangu zanimivosti, pač veliko rje na kupu...meni osebno je najbolj zanimiv kraj Ben Amera (monolit - http://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Amera).
..sicer pa sem sam bil najbolj negativno presenečen, kako revna in pusta je tam zemlja, dejansko se nam je zgodilo, da smo prišli v "hotel" in nam niso imeli kaj skuhat....ni ne vode, ne zemlje, kjer bi lahko kaj gojil...v Mavretaniji sem doživel svojo prvo, pravo fatamorgano, ko se je razbeljena ravnica spremenila v vodo v daljavi...
pustinja v pravem pomenu besede...

@cairns: lenoba je zelo relativna stvar, ko imaš vse kar potrebuješ za življenje (ne, to ni iPhone in podobna sranja) na dosegu roke niti nimaš želje po še čem - čeprav Mavretanija ne paše v ta krog držav...če pa moraš za preživetje čez zimo delat kot nor, da zbereš drva in hrano, pa se standardi seveda spremenijo...stvari ne moreš kar tako sodit navzven...

sicer pa če bi belci pustili afričane na miru tam definitivno ne bi bilo toliko vojn in nasilja...
muser
# 03.12.2013 ob 15:25
in flames - where the dead ships dwell
mikic007
# 11.06.2014 ob 13:06
@jodlzi je zelo lepo povedal, pa cel kup minusov, medtem ko imajo komentarji tipa "lenobe, delat se naj spravijo" razmerje 10:1v plus. Ne, da so minusi problem, ampak dajejo delno mentalno sliko uporabnikov, sliko pa zlahka projeciramo kar na populacijo.

Najprej, a je ze kdo razen jodlzija bil tam? Je kdo nakazal kak denar v Afriko (Mavretanijo)? Vecina verjetno ne in vseeno tako pravicnosko udrihate. Dejstvo je, da ne glede na to, kako se bo domacin tam trudil, ne bo nikoli spravil skupaj kaj dosti. Vse, kar je tam zanimivega je zelezova ruda 700km stran, ki jo s 3 kilometrskimi vlaki tovorijo v pristanisce, posle pa vodijo svicarska, kitajska in luksemburska druzba. Koliko mislite, da je vredno odpadno zelezje v tako zakotnem kraju? Kako preprosto je razmontirati ladjo, brez orodja? Zakaj se brezposelni slovenci ne lotijo tega profitabilnega biznisa tam doli, gotovo vas splosna plovba zategne tja ...

Afrika ... Tudi ce se kdo trudi, ga hitro pospravijo. Zahodni kriminalci ne rabijo konkurence in miru.
tureavanture
# 04.12.2013 ob 16:42
nekdo očitno ne mara RTV tur-avantur, poglejte koliko ocen 1 , glede na število komentarjev :(
janezdolzan
# 04.12.2013 ob 09:00
Tja pa Kaja ni šla?
jodlzi
# 03.12.2013 ob 21:15
@cairns: ne razumeš poante, hotel sem rečt, da oni ne potrebujejo skoraj nobenega dela, da preživijo...tako so tudi ambicije manjše, ker ni potreb...se strinjam, da to ni dobro za razvoj, kot ga razumemo mi...
sicer pa so belci naredili afričanom toliko škode, da je to neizmerljivo...in jo še vedno - Afrika je odpad zahodnega sveta...šele ko si tam in gledaš z odprtimi očmi lahko to razumeš, predvsem zato ker se o tem pri nas sploh ne govori oz še manj posluša...
UncleSam
# 03.12.2013 ob 21:04
...evo...spet bo naša skrb za okolje prišla do izraza in bomo nakazali nekaj milijonov $, da bodo lahko pospravili to železje.... prej pa se ne bo noben premaknil...
london1982
# 03.12.2013 ob 14:41
To Cairns!

Dobro si ga ownav. Imaš virtualno pivo od mene!
SF010
# 03.12.2013 ob 12:12
tko bo luka koper čez par let če jo bodo fural komunisti
Kazalo