Prihodnost utegne prinesti več ločevanja med vozniki. Kako bodo to naredili na javnih cestah, se še ne ve. Vendar avtomobilski proizvajalci priznavajo, da se bomo ločevanju težko izognili. Foto: Scania
Prihodnost utegne prinesti več ločevanja med vozniki. Kako bodo to naredili na javnih cestah, se še ne ve. Vendar avtomobilski proizvajalci priznavajo, da se bomo ločevanju težko izognili. Foto: Scania
Matjaž Korman, vodja razvoja konceptnih vozil pri Audiju
Audijev vodja razvoja konceptnih vozil Slovenec Matjaž Korman pravi, da bomo z Audijem sklenili naročniško razmerje. To pomeni, da bomo za določeno ceno lahko vozili različne tipe vozil, na primer med tednom manjšo kombilimuzino, konec tedna pa večji in prestižnejši avtomobil, ki bo zadostil trenutne potrebe - na primer prevoz na smučanje, poroko, večerjo ... Foto: Miha Merljak, MMC RTVSLO
Mike Nakrani, Fordov strokovnjak za pametno mobilnost
Mike Nakrani, vodja pametne mobilnosti pri Fordu, pravi, da pametna mobilnost pomeni možnost izbire: avto, kolo, vlak ...
Ford fusion sport
Pri Fordu se niti najmanj ne bojijo, da bi zaradi tega prodali manj avtomobilov. Foto: Ford
Carlos Tavares
PSA bo na trg v ZDA z različnimi partnerji vstopil z delitvijo avtomobilov, in ne s prodajo na drobno. Foto: EPA

Vozniki se ne glede na to, ali vozijo avtomobil za 10 tisoč, 100 tisoč ali milijon evrov, vozijo v isti koloni po avtocesti. A mobilnost prihodnosti gre v smeri zakupa storitev premium. Lahko se zgodi, da bodo paketom premium namenjeni tudi hitrejši vozni pasovi. "To bi lahko bila ena izmed možnosti," pravi eden najpomembnejših inženirjev, ki ustvarjajo nove smernice, Slovenec Marko Korman, sicer vodja razvoja konceptnih vozil pri Audiju.

Skupaj s slovenskim strokovnjakom smo v oddaji Avtomobilnost pogledali v stekleno kroglo. Kakšna bo mobilnost prihodnosti? Nekatera vozila bodo še vedno v lasti posameznikov in podjetij, veliko vozil pa bomo najemali po potrebi. Na primer; sklenili bomo pogodbo z Audijem. Med tednom bomo vozili manjši avtomobil te nemške znamke po potrebi, na primer konec tedna, ko bomo šli na smučanje in bomo potrebovali vozilo s štirikolesnim pogonom, se bomo v Alpe odpeljali s karavanskim vozilom s pogonom 4x4 ali pa se bomo na poroko odpeljali z luksuznim audijem A8.

Težko se bomo izognili ločevanju
Plačevali bomo storitev. Cena bo odvisna od tega, ali bomo izbrali pakete premium ali klasične pakete. "To bi lahko bila ena izmed možnosti. Ta pogled trenutno sega še predaleč v prihodnost, vendar menim, da bomo lahko vsi mobilni," meni Korman in pravi, da bo morala biti neka vrsta mobilnosti dostopna za vse ljudi. Tudi za tiste, ki nimajo lastnih financ, da bi si lahko svoje vozilo kupili. "Peščici ljudi pa bo treba omogočiti premium vožnjo. Mislim, da se bomo žal težko izognili ločevanju," dodaja Audijev strokovnjak.

Z avtomobilisti bomo sklepali naročniška razmerja
Paketi premium utegnejo prinesti tudi bonitete, kot so hitrejši vozni pasovi, boljša parkirna mesta itd. V približno tej smeri gre načrtovanje mobilnosti prihodnosti. Če pogledamo v prihodnost, v kateri bodo slej ko prej zavladala avtonomna vozila, in jo primerjamo z današnjimi časi, ko avtomobil v 24 urah večino časa stoji parkiran na mestu, bo en avtomobil v prihodnosti opravljal več nalog. V tistem času, ko stoji, bi ga, če že ne popolni neznanec, lahko uporabljali vsaj družinski člani, razširjeni družinski člani. To pomeni manj avtomobilov. Tega se zavedajo tudi avtomobilisti. "To seveda pomeni manj avtomobilov. Zato pa se skušamo organizirati, da ne bomo zgolj klasičen prodajalec in proizvajalec vozil, ampak bosta 60 odstotkov našega posla predstavljali proizvodnja in prodaja vozil, 40 odstotkov pa drugačne oblike mobilnosti. Kot na primer aplikacije, mobilne platforme. V službo se bomo vozili z audijem A1, za poroko pa si bomo izbrali luksuzni A8." To pomeni, da bomo na primer z Audijem sklenili naročniško razmerje, kot ga sklenemo pri telefonih - za en mesec ali pa za daljšo dobo.

Šlo bo nekako tako: kolikor plačamo, toliko dobimo. "To je ena izmed smeri, v katero gre razvoj poslovnih sistemov," pravi Korman.
Vse več avtomobilistov se povezuje z zagonskimi podjetji
Audi si pri tem pomaga tudi z zagonskimi podjetji. V Berlinu so ustanovili niz zagonskih podjetij, ki jih financirajo. "To je naš odgovor na Silicijevo dolino. V Berlinu je polno malih zagonskih podjetij. Vsako tako podjetje potrebuje investitorja, dobro idejo, mora biti dosledno pri razvoju. Audi kot podjetje vlaga, saj bi radi na ta način realizirali nekaj idej, hkrati pa bi se radi naučili novih poslovnih pristopov. To je pomembno za celotno preobrazbo podjetja," pravi inženir.
Podobno razmišljajo tudi pri drugih podjetjih, saj so prav mala zagonska podjetja avtomobilskim velikanom v glavo vbila misel, da bomo vozniki v prihodnosti zgolj uporabniki vozil, ne pa nujno tudi njihovi lastniki. Pri PSA Peugeot Citroënu so v ta namen ustanovili hčerinsko podjetje, ki se bo ukvarjalo izključno s storitvami mobilnosti. Gre za sistem souporabe vozil, iz katerih se bodo v končni različici razvili samovozeči taksiji. PSA, pa tudi drugi na ta način že pripravljajo konkurenco Uberju.
Možnost izbire mobilnega sredstva
PSA bo na trg v ZDA z različnimi partnerji vstopil z delitvijo avtomobilov, in ne s prodajo na drobno. Francoski proizvajalec avtomobilov je že v septembru napovedal, da namerava na začetku ponuditi storitev delitve avtomobilov v Los Angelesu, in sicer prek partnerstva z družbo Bolloré Group, ki je znana po proizvodnji elektromotorjev in baterij. Pri tem si do leta 2021 obetajo več kot 300 milijonov evrov dobička. PSA pri zamisli ni osamljen, saj delitev avtomobilov na novih platformah napovedujejo tudi pri Fordu, kjer nameravajo svojo floto samovozečih avtomobilov v mreži car-sharinga ponuditi že do leta 2021.
Pametna mobilnost pomeni možnosti izbire mobilnega sredstva, naj si bo to najem avtomobila, kolesa ali potovanje z javnim potniškim prometom. Vse oblike mobilnosti bo kmalu nadgradila še samodejna vožnja, je za oddajo Avtomobilnost na sejmu potrošniške elektronike v Barceloni povedal Mike Nakrani, vodja pametne mobilnosti pri Fordu.
Pri Fordu so pojasnili, kaj je definicija pametne mobilnosti: "Ponuditi mobilnost, ki spreminja tradicionalne načine prevoza: delitev avtomobilov, parkirne pomočnike itd. To bo spodbudilo in zagnalo mobilnost ter vrtelo svet naprej." Avtonomna vožnja bo pospešila prevoze na klic ali delitve avtomobilov, povezanost pa je že danes zelo pomembna. V prihodnosti bodo avtomobilisti ponujali storitev, bodisi prevoz z vlakom ali kolesom, dovolj bo imeti enotno kartico.
Avtomobilski industriji bo šlo še veliko let zelo dobro
Pri Fordu se niti najmanj ne bojijo, da bi zaradi tega prodali manj avtomobilov. "Ne skrbi me, da bi zaradi tega prodali manj avtomobilov. Avtomobilski industriji bo šlo še veliko let zelo dobro," še pravi Fordov strokovnjak za mobilnost, ki optimizem pojasnjuje s stalnim povečevanjem prebivalstva, prav tako števila ljudi, ki še nimajo avtomobila. "Oni se bodo želeli premikati, tako kot se premikamo mi. Ampak avtomobila vedno ne potrebuješ. V modernem svetu je včasih dobro, če ne potrebuješ avtomobilov, ni tako? Ko sam obiščem neko mesto, si nikoli ne izposodim avtomobila. Zato pa uporabljam vlak, kolo, javni transport. Ne želim biti pod stresom. Ne želim naročiti taksija, bolje mi je s kolesom."
Vse bolj se zdi, da večina večjih avtomobilskih proizvajalcev poslovne priložnosti v prihodnosti ne vidi več le v prodaji vozil, ampak vse bolj gledajo proti delitvi avtomobilov.

Pogovor z Audijevim vodjo razvoja konceptnih vozil, Slovencem Matjažem Kormanom, si lahko pogledate tukaj. Spregovoril je za oddajo Avtomobilnost.