Cilj Audija je ogljično nevtralna mobilnost. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot
Cilj Audija je ogljično nevtralna mobilnost. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot

Prihodnost mobilnosti je vsekakor električna, naj nas to veseli ali pa jezi. Avtomobili porabljajo energijo in s tem seveda tudi onesnažujejo planet v vsem svojem obdobju delovanja.

Od pridobivanja surovin, proizvodnje, rabe avtomobila – na to se najbolj osredotočamo, do razgradnje in reciklaže. V Avtomobilnosti nas je zanimalo predvsem to, kako bomo z elektriko pravzaprav očistili naš planet, kako bomo s preklopom na novo energijo naredili kaj pozitivnega?

Električne emisije predela pred prihodom na cesto

Zakaj? Zato, ker je električni avto ob svojem startu več kot dvakrat bolj umazan od bencinskega in dizelskega. To je dejstvo, ki ga priznavajo tudi najbolj zagrizeni navijači elektromobilnosti. Koliko pa je električni avtomobil umazan, oziroma, kdaj se pojavi točka preloma, ko električni avto dejansko začne prinašati koristi za naše ozračje? Izračunov je veliko. V Avtomobilnosti, to priznamo, nobenemu od teh izračunov ne zaupamo stoodstotno. To pa zato, ker je neznank, recimo raje spremenljivk, zelo veliko. Posvetili smo se za ene zadržani, za druge zelo realni študiji.

Tri življenjske dobe

Audi nam je ob premieri svojega, že četrtega električnega modela, audija Q4 e-tron, ponudil vpogled v podatke. Tako kot pri konvencionalnem, tudi pri električnem avtomobilu govorimo o treh življenjskih dobah. Bojan Lenič, tehnični inštruktor pri podjetju Porsche Slovenija, zadolžen za znamko Audi, pravi: "Prva doba je, ko se avtomobil izdeluje, sledi doba uporabe vozila in zadnja doba, ko vozilo recikliramo." V Avtomobilnosti smo govorili tudi s Kilianom Neunhofjem, inženirjem na področju nevtralizacije ogljičnega odtisa pri znamki Audi. Pojasnil nam je, kako izračunajo skupno absolutno vrednost teh izpustov čez vse tri faze. "Metodologija ustreza mednarodnim normam po priznanih in veljavnih standardih ISO 14040 in ISO 14044, ki natančno predpisujeta okvir raziskave in postopke za ugotavljanje ekološkega odtisa. Pomislek je, da vsakdo uporablja vozilo drugače in različno dolgo. Toda za primerljive izsledke in enotno osnovo smo na primer za obdobje uporabe vozila privzeli, da z njim prevozimo 200.000 kilometrov."

Audijevi inženirji si prizadevajo, da bi njihova električna vozila čim prej dosegla točko preloma, ko postane vsak prevožen kilometer z njihovim vozilom resnično zelen. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot
Audijevi inženirji si prizadevajo, da bi njihova električna vozila čim prej dosegla točko preloma, ko postane vsak prevožen kilometer z njihovim vozilom resnično zelen. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot

Toliko bolj umazan je na začetku električni od bencinskega avta

In v odstotkih od absolutne vrednosti vseh izpustov je začetni položaj za bencinski avto 20 odstotkov, pri električnem 50 odstotkov. Električni avto je torej polovico vseh svojih izpustov že naredil, in če se s tem avtom zaletimo na začetku njegove uporabe, smo naredili okoljsko škodo. Tega se zavedajo tudi proizvajalci, zato investirajo v "zelene tovarne".

Ogljčni odtis znižujejo pametne tovarne

Preverili smo, kaj vse počnejo avtomobilski proizvajalci, da emisije, ki jih naredijo s proizvodnjo, čim bolj zmanjšajo. Lenič pravi, da vsa elektrika, ki se uporablja za izdelavo vozila, prihaja iz obnovljivih virov. Za proizvodnjo se na primer porabljajo velike količine vode, ki jo v tovarni po uporabi na novo reciklirajo in uporabijo. Na koncu tisto, kar ostane vode, porabijo na primer za toaletne prostore v tovarni. Z različnimi, manjšimi elementi poskušajo zagotoviti čim manjši ogljični odtis. Kar pa se v proizvodnji ne da izničiti, nadomestijo z nakupom emisijskih kuponov.

Tako kot nič energijske hiše, želijo bit tudi tovarne brez emisij. Pri Audiju imajo na strehi tovarne sončno elektrarno, vodo pa reciklirajo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot
Tako kot nič energijske hiše, želijo bit tudi tovarne brez emisij. Pri Audiju imajo na strehi tovarne sončno elektrarno, vodo pa reciklirajo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnot

Sledenje dobaviteljem

In okoljski ukrepi niso omejeni samo na končnega sestavljavca avtomobilov. "Če nekdo želi biti naš dobavitelj, česar koli, mora izpolnjevati vse možne standarde in eden izmed teh so tudi okoljski standardi. Pri Audiju vztrajajo pri sledljivosti. Samemu dobavitelju sledimo od nakupa surovin, ki jih je potreboval do konca izdelave," pravi Lenič.

Dobro vemo, da le fotovoltaika na strehi tovarn in vsi drugi lokalni ukrepi preprosto ne morejo izničiti glavne težave. "Mi vemo, da polovica emisij nastane v procesu izdelave vozila. Velik del pade na proces izdelave baterije. Baterija je zelo kompleksna in pri izdelavi zahteva ogromno energije," še dodaja Lenič.

Sledi lokalna proizvodnja baterij

Marsikaj je mogoče rešiti z različnimi proizvodnimi sinergijami. Pri Audiju tudi pravijo, da bodo močno znižali izpuste z lokalno, nemško proizvodnjo baterij. Ne gre se slepit, da bo koncern Volkswagen prav preprosto izpolnil svojo obljubo, tisto, da bodo avtomobili leta 2050 iz proizvodnje prihajali z ničelnim ogljičnim odtisom.

Iz prikaza, ki so nam ga pokazali pri Audiju, je razvidno, da ima konkretno Q4 e-tron na začetku uporabe nekoliko več izpustov, vendar se ti z zelo učinkovitim električnim pogonom do izteka obdobja amortizirajo. Označeno točko imenujejo točka izravnave. Tu se izpusti amortizirajo in z vsakim prevoženim kilometrom govorijo številke v korist audiju Q4 e-tron. Nauk današnje zgodbe pa je, da je okoljevarstvo naša skupna naloga.

V električni avto le zelena energija

"Z doslednim polnjenjem iz pravega vira lahko izpuste v obdobju uporabe bistveno zmanjšamo. Vidimo tudi, da se čas do točke izravnave korenito skrajša. Lahko torej rečemo, da je ogljični odtis električnega vozila neposredno odvisen od tega, iz katerega vira ga polnimo. Z dosledno uporabo ekološke elektrike lahko vsak posameznik zelo izboljša odtis svojega vozila," pravi Neunhofer.

Vabljeni k ogledu videoreportaže iz oddaje Avtomobilnost.