Izraelec pravi, da bi lahko z njegovimi avtonomnimi droni na domove dostavljali tudi velike pakete. Foto: Kobi Shikar
Izraelec pravi, da bi lahko z njegovimi avtonomnimi droni na domove dostavljali tudi velike pakete. Foto: Kobi Shikar

Začela se je tekma o novem načinu dostave poštnih pošiljk na dom, ki naj bi zaživel v prihodnosti. Pri Amazonu so že najavili, da bi lahko pošiljke do 2,3 kilograma teže dostavljali s pomočjo majhnih brezpilotnih "dronov", pri nemški logistični družbi DHL so predstavili prototip takega drona, pojavile pa so se že tudi nove zamisli o samodejni dostavi paketov po cesti na dom.
Mala brezpilotna letala ali droni, ki so opremljeni s kamerami, so povzročili veliko polemik v javnosti. Pripombe na njihov račun so, da letijo preblizu komercialnih letal, "kukajo" v spalnice, na nogometni tekmi med Srbijo in Albanijo v Beogradu je dron prekinil tekmo in povzročil meddržavni spor. Kljub temu so droni tisti, v katerih predvsem pošte in veliki ponudniki v spletni prodaji vidijo prihodnost hitre dostave poštnih pošiljk.
Cena, hrup in varnost glavna vprašanja
Pri Amazon.com so že leta 2013 najavili ambiciozen načrt o razpošiljanju paketov s pomočjo številnih avtonomnih dronov na domove naročnikov. Podjetje iz Seattla je ameriškim oblastem že posredovalo prošnjo za legalizacijo poletov. Pošiljka naj bi bila tako z letečim dronom na domu naročnika v 30 minutah. Glavna vprašanja, s katerim se ubadajo vsi, so povezana z varnostjo, hrupom in ceno (pri Amazonu ocenjujejo da bo dron stral okoli 40 tisoč evrov).

Zakaj ne po cesti?
Mladi študent industrijskega dizajna iz Izraela Kobi Shakar je iznašel pameten kompromis in predstavil konceptni načrt za avtonomno enokolesno vozilo s sistemom uravnavanja proti prevračanju. Na vozilo se naloži paket, ki ga pripelje na dom. Vozeči dron je videti kot majhen skuter z robotskimi rokami, s katerimi natovarja in raztovarja pakete. S pomočjo vgrajenih kamer se umika oviram na poti, komunicira z drugimi vozili v prometu in celo prepoznava obraze tistih ljudi, ki so naročili paket.
Prednosti v primerjavi z letečimi droni so številne, pojasnjuje mladi Izraelec, saj lahko na dom pripelje tudi večje in težje pakete različnih oblik. Shakar je predstavil celo kompozicijo več vozečih dronov, ki bi lahko pripeljali tudi pakete velikosti ladijskih kontejnerjev.
Težava so pločniki
Nekdanja soustanovitelja Skypa Ahti Heinla in Janus Friis imata prav tako načrte z droni in dostavljanjem pošiljk. Osredotočila sta se na pločnike. Leta 1990 so številni poskušali s poslom dostave poštnih pošiljk na dom, a se z dragimi kombiji v strnjenih naseljih niso mogli prebiti do samih vrat naslovnikov. Nova zamisel je šestkolesni robot v vlogi dostavljavca pošiljk, za katerega izumitelja pravita, da je cenejši, hitrejši in okolju prijaznejši.
Robot je opremljen s številnimi senzorji, ki mu omogočajo premikanje s hitrostmi do 6,4 km/h, kar je toliko kot zmorejo pešci, saj je narejen za premikanje po pločnikih. 99 odstotkov časa deluje avtonomno, vsak robot je opremljen s senzorji za izogibanje trkom, navigacijsko programsko opremo, podprt je z daljinskim človeškim nadzorom, hkrati pa lahko prevaža dve enako veliki nakupovalni vrečki v zaklenjenem prostoru, ki ju lahko odpre le prejemnik pošte. S tem bi se znižali stroški razpošiljanja, ki so pogosto zelo visoki prav za zadnji kilometer dostave. Izumitelja ocenjujeta, da bi lahko roboti predstavljali 10 do 15-krat nižji strošek od konvencionalnih metod dostave paketov.