Avtomobilski proizvajalci ugotavljajo, da mlajšim generacijam ni več pomembno lastništvo avtomobila, temveč zgolj zagotovljena mobilnost. Foto: BoBo
Avtomobilski proizvajalci ugotavljajo, da mlajšim generacijam ni več pomembno lastništvo avtomobila, temveč zgolj zagotovljena mobilnost. Foto: BoBo
Mike Nakrani, vodja razvoja Smart Mobilityja pri Fordu.

Mladi so namreč vajeni plačevati le za storitve, ki jih uporabljajo, in vse kaže, da bo temu sledila tudi mobilnost. Mobilnost posameznikov bo sicer še vedno močno slonela na avtomobilih, a nakup avtomobila očitno ne bo več edina pot do te.

Kot razlagajo pri Fordu, hočejo postati ponudnik mobilnosti in sinonim za to. Mike Nakrani, vodja razvoja Smart Mobilityja pri Fordu, to potezo primerja z razvojem tekočega traku, ki je revolucioniral proizvodnjo. V Združenih državah Amerike so zato idejo preizkusili v praksi, ko so voznikom omogočili menjavo svojih avtomobilov za drug avtomobil, ki so ga želeli preizkusiti, in ugotovili, da so ljudje to možnost sprejeli odprtih rok in so si med seboj avtomobile izmenjevali brez večjih zadržkov.

Po njegovih besedah gre trend v smeri delitve prevoznih sredstev, idejo, ki jo bo v svetu pametnih telefonov z namenskimi aplikacijami mogoče ne zgolj realizirati, temveč tudi personalizirati. Aplikacija bo uporabnikom tako predlagala oblike transporta, ki njim najbolj ugajajo, pa naj bo to avtobus, taksi ali izposoja kolesa, in na račun povezanosti informacijskih sistemov uporabniku tudi rezervirala želeno prevozno sredstvo.

Se bo delitev vozil "maščevala" industriji?
Roelant de Ward, direktor marketinga pri Ford Europe, v delitvi vozil ne vidi grožnje. Izpostavlja, da bodo ti avtomobili letno prevozili veliko več kilometrov, kot jih prevozi povprečni uporabnik, kar bo pomenilo tudi pogostejšo menjavo vozil. Prepričan je, da bodo del trga, dokler bo obstajala potreba po avtomobilih samih, ker bodo trg predstavljali ljudje, ki potrebujejo prevoz, in ne avtomobil.

Avtonomna vozila so dodana vrednost
Mike Nakrani je, kot sam pravi, avtomobilski navdušenec, zato se še vedno ni pripravljen popolnoma odpovedati vožnji, a je vseeno prepričan, da bodo vozila z možnostjo samodejne vožnje pozitivno vplivala na razvoj ideje o delitvi vozil. Ljudje smo namreč veseli vsake rešitve, ki nam olajša vsakdan, in samodejna vožnja avtomobila v prometni konici vsekakor spada v to kategorijo. Sam zagovarja misel, da je ljudem treba ponuditi možnost izbire, ali bodo sami upravljali avtomobil ali pa bodo to delo prepustili sodobni tehniki.

Prav tako bi dodano vrednost lahko prinesli tudi posebni privilegiji za tovrstne avtomobile, kot je denimo uporaba voznega pasu, ki je rezerviran za avtobuse. Podoben privilegij spodbuja Američane k skupnim vožnjam, saj lahko v tem primeru uporabljajo vozni pas, ki je rezerviran za avtomobile z več kot enim potnikom, torej voznikom. Velika mesta se s problematiko gostega prometa in z njim povezanimi izpušnimi plini ukvarjajo dejavno, zato so dodatni privilegiji še toliko verjetnejši ob deljenju električnih vozil.

Smo v Sloveniji pripravljeni na prihodnost?
Smo se v Sloveniji pripravljeni odpovedati lastništvu avtomobila in plačevati mesečni prispevek za uporabo vozila z drugimi uporabniki? Čeprav si Slovenci avtomobile jemljemo k srcu, pa ideja že nekaj časa uspešno živi pri deljeni uporabi koles v prestolnici. Morebiti nam bo uspelo zgodbo ponoviti tudi z avtomobili. Zakaj bi avtomobil med našim delom stal na parkirišču in nam s tem prinašal dodatne stroške, ko pa bi lahko bil na voljo drugim uporabnikom storitve deljenja vozil.