Foto:
Foto:
Yugo GV
Yugo GV
Yugo je slovel tudi po izjemni muhavosti: nekateri so odšli po gobe že po nekaj tisoč prevoženih kilometrih, medtem ko drugi še danes služijo svojim ponosnim lastnikom.

Največje čudo sveta niso afriške piramide ali velikanske indijske reke, temveč trenutek, ko je oče na dvorišče zapeljal z yugom 45 ...

Povzeto iz pesmi skupine Zabranjeno pušenje

Dan Neil, dobitnik Pulitzerjeve nagrade za področje avtomobilizma, je za ameriški tednik Time sestavil ta "seznam sramote" in po njegovih besedah je jugo GV "Mona Lisa slabih avtomobilov".

Najboljše šale na račun yuga si preberite tukaj.
Yugo GV se je na ameriškem tržišču pojavil leta 1985, uvažati pa ga je začel Malcolm Bricklin, proizvajalec avtomobila bricklin SV1 iz leta 1975, ki se je prav tako znašel na Neilovi listi najslabših avtomobilov vseh časov. Neil je o "kakovosti" kragujevškega yuga (malo v šali, malo zares) zapisal: "Bricklin, izdelovalec bricklina SV1, ni bil zadovoljen, dokler vsakega Američana ni prisilil, da gre v službo peš."

"Sestavljen s pištolo na sencih"
Neil je poleg opazke, da je bila država yugovega izvora Jugoslavija "v sovjetskem bloku", dal strokovno oceno, da yugo deluje kot "nekaj, kar je bilo sestavljeno s pištolo na sencih". Cinični kolumnist Los Angeles Timesa piše še: "Zanimivo, v avtomobilu, pri katerem je bil med standardno opremo celo 'tepih', je obstajal tudi grelnik zadnje šipe - menda zato, da bi vaše roke ostale tople, medtem ko ga porivate."

Yugo je lahko tudi vir umetniškega navdiha.
Po Neilovih besedah je motor večkrat odpovedal, "električni sistem pa, tak kakršen je, je zacvrčal in vse skupaj je preprosto razpadlo". Po vsem tem "spelješ, morda pa tudi ne", je še dodal Neil in se pošalil z besedno igro Yugo. Or Not. (Greš. Ali pa ne.).

Vozil ga je tudi Bruce Willis
V ZDA je, tako kot tudi drugod po svetu, obstajal tudi klub ljubiteljev yuga GV - ta avto se je pojavil celo v nekaj ameriških filmih (na primer v akciji Umri pokončno, kjer je za volan miniaturnega jeklenega konjička sedel sam Bruce Willis), v romanu Stephena Kinga Needful Things (1991) pa ga je vozila ena od junakinj, pripadnica nižjega srednjega razreda iz neke vasi v ameriški državi Maine.

"Jugić" se je na Neilovem seznamu (na njem so zbrani avtomobili, izdelani od leta 1899 naprej - začenši z napol kočijo horseyjem horselessom in Fordovim modelom T iz leta 1909, ki ga avtor opisuje kot "juga svojega časa") znašel v na prvi pogled sploh ne tako slabi družbi avtov, kot sta Fordova modela explorer in excursion, pa chrysler imperial, lotus elite, jaguar XK-E V12, chevy chevette, ferrari mondial 8, cadillac cimarron, maserati, biturbo, lamborghini LM002, fiat multipla in BMW 7. Pa poleg seveda legendarnega trabanta.

Na seznam pa se ni uspelo uvrstiti ruski volgi in zaporožcu, niti stari češkoslovaški škodi, poljskemu fiatu (pejčku), romunski dacii in kitajski rdeči zastavi. Kako to, se čudite? Ta vozila niso prišla niti v skupino 50 najslabših in so izpadla najverjetneje že na nekem predtekmovanju, po avtorjevem mnenju nevredna omembe.

Še najmanj tri leta Zastavinih "mojstrovin"
Medtem pa se je pred kratkim iz Zastave razširil glas, da bodo še najmanj tri leta izdelovali yuga, "stoenko" in florido, saj zaradi nizke cene in enostavnega vzdrževanja na trgu obstaja veliko zanimanje kupcev. Kdaj bodo vozila, ki sestavljajo srbski "nacionalni razred", nadomestili novejši modeli, ni znano, je pa odvisno od privatizacije kragujevške tovarne avtomobilov, ki naj bi se zgodila konec leta.

A. K.

Slovenski navdušenci so posneli portret yuga:

Največje čudo sveta niso afriške piramide ali velikanske indijske reke, temveč trenutek, ko je oče na dvorišče zapeljal z yugom 45 ...

Povzeto iz pesmi skupine Zabranjeno pušenje