Največje spremembe odlok prinaša na področju festivalske takse. Foto: Punk Rock Holiday
Največje spremembe odlok prinaša na področju festivalske takse. Foto: Punk Rock Holiday

Pogoje za organizatorje določa nov Odlok o pogojih za organizacijo in izvedbo festivalov ob Sotočju do leta 2027, ki prinaša tudi občutno višjo festivalsko takso.

Festivali v zdajšnji obliki le še do leta 2027

Kot je odkrito povedal župan občine Tolmin Alen Červ, po letu 2027 glasbenih festivalov v trenutnem obsegu in konceptu na območju Sotočja ne vidijo več: "Presekali smo 20-letni gordijski vozel glede urejanja festivalov na območju Sotočja, kjer so se pravila sprejemala za vsako leto sproti. Z novim odlokom urejamo organizacijo do leta 2027. S svetniškimi skupinami smo se strinjali, da je to prelomna točka. V tem vmesnem obdobju pa želimo to festivalsko tradicijo tudi z njenimi pozitivnimi učinki z ustrezno regulacijo nadaljevati."

Največje težave v preteklosti so bile po njegovih besedah preveliko število festivalov in zato prevelik pritisk na okolje, domačine je motil tudi omejen dostop do Sotočja. Nov odlok zato dovoljuje le tri večje glasbene festivale z največ 5000 obiskovalci, ki morajo biti strnjeni v en mesec (letos od 10. julija do 10. avgusta), omejitev glasbenega programa bo kot doslej do 1. ure ponoči. "Ožje območje Sotočja ob Tolminki in Soči bo po novem za domačine dostopen 24 ur dnevno," je pojasnil Červ. Predvidoma junija se sicer po dveh letih in pol gradnje v bližini odpira nova tolminska obvoznica, ki bo tudi med festivali odprta.

Največji udarec za organizatorje višja festivalska taksa

Največje spremembe odlok prinaša na področju festivalske takse, ki so jo poenotili na raven turistične takse: "Približno 80 odstotkov gostov festivala spi na festivalskem prizorišču, zato smo glede na višino turistične in promocijske takse, ki v naši občini znaša skupno dva evra, festivalsko takso za največje festivale s 5000 obiskovalci določili na 8000 evrov dnevno."

Če je največji festival Punk Rock Holiday lani plačal 7500 evrov takse, bo ta za pet dni letos znašala kar 40.000 evrov. Organizator Andrej Sevšek je kljub temu zadovoljen z načinom komunikacije in pripravo odloka: "Ves čas so nas obveščali, zares smo lahko podajali pripombe in usklajevali interese. Končno smo prišli do kompromisa, ki ne duši festivalov v taki meri, da bi se poslovili. Veseli smo, da imamo načrt vsaj za naslednja štiri leta in da se nam ni treba pogovarjati vsako leto znova. Največji udarec za nas je seveda festivalska taksa, ki je neki unikum v Evropi, a smo tudi v ta kompromis privolili. Zavedamo se, da moramo nekaj dati nazaj okolju, in hvaležni smo, da smo lahko v Tolminu. Kako bomo nadomestili ta minus, pa moramo še premisliti in se pogovoriti tudi z obiskovalci." Opozarja še, da so po epidemiji skokovito narasli produkcijski in drugi stroški, zato so morali že zaradi tega podražiti vstopnice. Doslej so jih prodali 4300, še 700 jih je na voljo – zdaj stanejo 210 evrov, predprodaji je bila cena 120 evrov. Letos prvič še niso razprodali festivala.

Festivali v sedanji obliki bodo potekali le še do leta 2027. Foto: Radio Capodistria/Robi Valenti
Festivali v sedanji obliki bodo potekali le še do leta 2027. Foto: Radio Capodistria/Robi Valenti

Je pa razprodan festival Butik, ki v štirih dneh ponuja elektronsko glasbo in je omejen na največ 3000 obiskovalcev. Odvisno od tega, kdaj so jih kupili, se je njihova cena gibala od 149 do 239 evrov. Lani so v Tolminu prvič organizirali Tolminator, s katerim so želeli zapolniti praznino metalske glasbe po odhodu festivala Metaldays. Za zdaj so prodali polovico vstopnic – za štiri dni je cena 170 evrov.

Višina festivalske takse je sicer odvisna od števila obiskovalcev. Soča Outdoor Festival in Sajeta bosta tako kot festivala manjšega obsega še vedno plačala 500 evrov takse, trije večji glasbeni festivali pa odvisno od števila obiskovalcev – tisti s 3000 obiskovalci 4800 evrov, tisti s 4000 obiskovalci 6400 evrov in največji 8000 evrov dnevno. "Letos bo teh prihodkov dobrih 80.000 evrov od treh festivalov, lani pa smo za štiri festivale iztržili 30.000 evrov – del je še v izterjavi. Vprašamo se lahko, koliko denarja je šlo v preteklih letih mimo občine Tolmin. Ta sredstva bodo predvsem namenjena krajevnim skupnostim, na katere festivali najbolj vplivajo, ter urejanju Sotočja in razvoju turizma." Zaradi dosedanjih slabih izkušenj z nekaterimi organizatorji bo pogoj za pridobitev dovoljenja za izvedbo festivala vnaprej poravnana festivalska taksa.

Dolžnika MetalDays in Overjam reggae festival

Občini Tolmin je namreč festival MetalDays, ki se je lani preselil v Velenje, letos pa tudi tam odpovedal festival, še vedno dolžan 20.000 evrov za leto 2022, iz komentarjev obiskovalcev pa je razvidno, da so mnogim dolžni vračilo plačanih kart. Prav tako 7500 evrov takse za leto 2023 občini še ni plačal Overjam reggae festival. Zaradi vse višjih stroškov se umikajo, je povedal Andrej Težak - Tešky: "Zadnji dve leti smo poslovali s precejšnjo izgubo. Že dve leti smo se dogovarjali s srbskimi kolegi, ki si želijo ustvarjati festivale pri nas, in tako smo podjetje Overjam, d. o. o., prodali Emilu Maksimoviću – skupaj z vsemi terjatvami in neplačanimi računi. Obljubljeno je bilo, da bodo to plačali, in upam, da se bo to čim prej zgodilo." Na Ajpesu je sicer Težak še vedno vpisan kot lastnik in direktor. Kot pojasnjuje, naj bi Maksimović urejal še zadnje dokumente. Spletna stran Overjama sicer ne deluje več, na Facebookovi strani pa je še vedno objavljen datum za letošnjo izvedbo, ki je zagotovo ne bo.

Festival MetalDays je občini dolžan dvajset tisočakov. Foto: BoBo
Festival MetalDays je občini dolžan dvajset tisočakov. Foto: BoBo

Sevšek priznava, da takšni primeri mečejo slabo luč tudi nanje in druge organizatorje, ki se trudijo. Poleg tega so težave tudi zaradi vremena. "Kar se je dogajalo lani s festivali, je med ljudi prineslo nezaupanje. To, da kupiš vstopnico, še ni zagotovilo, da festival dejansko bo. Mi smo morali lani sicer festival le skrajšati za en dan, veliko festivalov po Evropi pa so odpovedali, nekateri so propadli – tudi MetalDays in, kot kaže, tudi Overjam," pravi Sevšek.

O dolgoročnem razvoju Sotočja jeseni javna predstavitev

Na občini se zavedajo, da je sotočje Soče in Tolminke zanimivo za različne dogodke, zato manjšim vendarle ne zapirajo vrat. "Če gre za manjše športne ali kulturne večdnevne prireditve, ki sprejmejo manj kot 800 obiskovalcev, še vedno lahko dobijo dovoljenje za t. i. festivale manjšega obsega. Glede teh se bomo individualno odločali o vsaki vlogi posebej, ne bodo pa mogoči med 10. avgustom in 10. septembrom." Mesec dni visoke sezone si namreč želijo, da je območje razbremenjeno in na voljo domačinom ter drugim obiskovalcem.

Mejnik – leto 2027 – so si na občini postavili zato, ker še ni znano, kakšna natančno je prihodnost nekdanjega hotela Paradiso, ki ga je na tem območju občina kupila na javni dražbi jeseni 2020 za slabih 620.000 evrov. Poleti trenutno služi prav organizatorjem festivala, čez leto pa tudi Klubu tolminskih študentov, ki tam organizira glasbene dogodke. Pred dvema letoma je sicer prejšnje vodstvo občine skupaj z zavodom za turizem Dolina Soče že predstavilo študijo. Odzivi v javnosti so bili različni, zato Červ za jeseni napoveduje večji javni posvet, kjer bi skušali priti do jasnejše slike. "To je prvi korak, da lahko resno pristopimo do potencialnih investitorjev. Le če vedo, kdaj bo stavba prosta, se lahko pogovarjamo o novih alternativah, skladnejših z našo strategijo turizma. Upamo, da bomo jeseni dobili čim več idej in predlogov, v kakšno smer naj se Sotočje razvija. Tam vidimo neki nastanitveni objekt, tudi za športni in konferenčni turizem, poleg tega pa tudi javni del – vstopno točko v Triglavski narodni park. Na ta način bi ohranjali kontrolni delež. Vse finese, nianse ali pa kakšen popolnoma alternativni predlog pa želimo dobiti od ljudi."