Obnovljeni del poti nekdanjega omrežja Svilnate ceste. Foto: EPA
Obnovljeni del poti nekdanjega omrežja Svilnate ceste. Foto: EPA
Prehod Kundžerab
Karakorum je na enem izmed geološko najbolj dejavnih območij, kjer se stikata indijska in evroazijska tektonska plošča. Foto: EPA

Med spektakularnimi dolinam in prelazi se od severnih območij Pakistana do skrajno zahodne kitajske pokrajine Sinkiang vije 1.300 kilometrov dolga avtocesta, ki sta jo s skupnimi močmi začela leta 1966 graditi Pakistan in Kitajska.

Pot povezuje pakistansko prestolnico Islamabad in mesto Kašgar na skrajnem koncu zahodne kitajske pokrajine Sinkiang in prečka tri velika gorovja - Himalajo, Karakorum in Pamir.

Gradnja ceste, ki je tesneje povezala obe državi in svetu odprla pot do presunljivih naravnih lepot, je bila končana leta 1986 in je bila usodna za okoli 900 delavcev, od tega več kot 800 na pakistanski strani. Večino so pod seboj pokopali zemeljski plazovi.

S ceste na najvišje vrhove
Z odprtjem avtoceste so prišli številni avantur željni popotniki, predvsem gorski plezalci, za katere cesta pomeni izhodišče pri osvajanju okoliških vrhov, med katerimi je vseh pet osemtisočakov, ki jih premore Pakistan, tudi z 8611 metri drugi najvišji vrh na svetu K-2 in "Ubijalska gora" Nanga Parbat.

V Hunzo po "večno" življenje
Preden se zapusti Pakistan, si je nedvomno vredno ogledati dolino Hunza z istoimensko reko, ki pa ni navadna gorska reka, saj v sebi skriva veliko več. Pravijo, da naj bi blagodejno vplivala na človeški organizem, kar s svojo visoko starostjo dokazujejo tudi prebivalci, ki tudi pri stotih letih ohranjajo čilo telo in duha.

Možje postajajo očetje pri devetdesetih letih. Rak, srčne bolezni in napadi, nizek ali visok pritisk in otroške bolezni so skorajda nepoznane bolezni med prebivalci doline Hunza. Na splošno tukaj ljudje zelo redko zbolijo za katero koli boleznijo.

Romunski raziskovalec Henri Coanda, ki je preučevanju "čudežne" vode posvetil šest desetletij, je ugotovil, da ima ta številne posebne lastnosti. Točka ledišča in vrelišča se razlikujeta od običajne vode, prav tako tudi njena gostota.

Najvišji park ob najvišjem prehodu
Poleg tega, da je avtocesta najvišja na svetu, se ponaša tudi z najvišje ležečim asfaltiranim mejnim prehodom Kundžerab, ki je s 4730 metri tudi najvišja točka poti. Prehod je pogosto zasnežen in zaradi tega zaprt od decembra do aprila. Okolica ponuja tudi najvišje ležeči narodni park, kjer domuje in kraljuje snežni leopard.

Na koncu avtoceste nas pričaka Kašgar, kjer je mogoče videti enega od redkih ogromnih kipov nekdanjega komunističnega voditelja Mao Cetunga, ki stojijo na Kitajskem, še bolj zanimivo izkušnjo pa ponuja obisk kakšnega od številnih mestnih bazarjev z res izjemno (mogoče ne ravno prvovrstno) ponudbo blaga.

G. V.