Avtomobilnost

Poudarki

  • Žarometi bodo v prihodnosti opremljeni s projektorji
  • Mercedesov žaromet riše na cesto in s tem komunicira z vozniki
  • Na varnostnih testih bodo v oceno šteli tudi naprednost žarometov
  • BMW prisega na laserske žaromete
  • Žarometi v kombinaciji z navigacijo prepoznavajo križišča in prilagajajo svetlobo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.5 od 19 glasov Ocenite to novico!
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedes je nove žaromete opremil s kamerami in radarskimi senzorji, kot posebej razvite algoritme za prepoznavanje vseh udeležencev v prometu. Na podlagi zaznave drugih objektov in oseb žarometi prilagodijo svetlobo. Foto: Mercedes-Benz
BMW laserski žarometi
Nasprotno kot pri umetni in sončni svetlobi so valovi svetlobe iz laserskih žarometov vedno enaki. Skoraj vzporeden snop svetlobe žarka je pri laserju usmerjen izrazito točkovno, zato je lahko svetilnost do tisočkrat večja kot pri diodah v konvencionalnih žarometih LED. Foto: BMW
Fordovi napredni žarometi
Fordovi žarometi zagotavljajo vožnjo z dolgimi dolgimi lučmi, ki ne slepijo voznikov, ki vozijo nasproti, in drugih udeležencev v prometu. Foto: Ford
Oplovi matrični žarometi
Pri ameriškem inštitutu za prometno varnost IIHS so se odločili, da bodo začeli samostojno ocenjevati naprednost žarometov. Foto: Opel

Dodaj v

Svetlobna revolucija - žarometi, ki rišejo zebre po cesti

Napredni žarometi za večjo varnost
11. december 2016 ob 06:40
Stuttgart, München - MMC RTV SLO

Žarometi se spet, tako kot ob začetkih avtomobilizma, uveljavljajo kot eden ključnih stebrov varnosti avtomobila. Zavarovalnice opažajo manj nesreč pri avtomobilih, opremljenih z žarometi, ki samodejno prilagajajo snop svetlobe in ne slepijo drugih udeležencev v prometu. Že kmalu bodo žarometi opremljeni s projektorji, ki bodo na cesto na primer izrisali prehod za pešce.

Pri Mercedesu so postregli s svetlobno revolucijo, žarometi, ki nikogar ne slepijo, čeprav svetijo najbolj daleč, kar se v danem trenutku da. Toda takšno tehnologijo lahko že kupimo, jo pa novi, tako imenovani digitalni žarometi, izboljšujejo tako, da pravzaprav ne moremo več govoriti o svetilkah, ampak kar o računalniškem projektorju. Zahtevna programska oprema v ozadju namreč s projiciranjem svetlobe nudi funkcije, na katere sploh še nismo pomislili.

Pri Mercedes-Benzu so predstavili novi prototipni sistem digitalnih žarometov, poimenovan Digital Light, ki je izpeljanka žarometov predstavljenih na raziskovalnem avtonomnem vozilu F015, a z dodatkom, da so v Stuttgartu zdaj tudi uradno najavili, da bodo že kmalu na voljo na serijskih modelih z logotipom zvezde v motorni maski.

Žarometi komunicirajo s pešci
Mercedesov sistem pametnih žarometov se samodejno prilagaja vsem udeležencem v prometu, bodisi kolesarjem, pešcem, avtomobilom ... V vsakem tehnološko naprednem žarometu LED je več kot milijon mikroogledalc, s kombinacijo uporabe kamere, navigacije in radarskih senzorjev, pa hipno prilagajajo svetlobo okoli vozila, odvisno, kateri del mora osvetliti. Hkrati ima vsak žaromet štiri polja s po 1.024 majhnimi diodami LED, ki skrbijo za oddajanje svetlobe.

Prilagajanje osvetljevanja je tako hitro, da pri Mercedesu pravijo, da pešci in drugi udeleženci v prometu niso nikoli zaslepljeni.

"Ne želimo postavljati rekordnih dosežkov v dolžini svetlobnega snopa, pač pa želimo doseči največjo mogočo osvetlitev okolice in udeležencev v prometu ter optimalno dolžino snopa brez bleščanja. Inovativne funkcije omogočajo podporo vozniku pri bolj zbrani in varni vožnji ponoči ter izboljšanje komunikacije z vsemi drugimi uporabniki ceste, kar prinaša občutno optimizacijo varnosti pri vožnji ponoči," poudarja Gunter Fischer, vodja razvoja zunanjih elementov na karoseriji in operacijskih sistemov pri Daimlerju.

Kakor koli že, najzanimivejši del digitalnih žarometov je njihova sposobnost, da na cesto s pomočjo visoko ločljivih projektorjev rišejo različne simbole. To funkcijo so najavili že s konceptom F015. Pričakuje se, da bodo najnovejši mercedesi opremljeni s tehnologijo Digital Light na cesto pred vozilo projicirali simbole v visoki ločljivosti, kot je simbol za znak stop, simbol za opozorilo na poledenel del ceste, zebro za pešce, ko želi voznik odstopiti prednost pešcu, ki želi prečkati cesto, na ozkih cestiščih žarometi izrišejo stranske črte, da se voznik lažje orientira.

Pri Mercedesu pravijo, da je teh simbolov na voljo še več. Pa še nekaj znajo napredni žarometi. V sodelovanju z navigacijsko napravo že vnaprej vedo, da se vozilo približuje križišču, zato tam pravočasno prilagodijo dolžino in širino svetlobnega snopa položaju.

Tudi drugi ne stojijo križemrok
Podobno kot Mercedes, a malo manj futuristično, razmišljajo tudi drugi proizvajalci vozil. Pri Fordu so tako predstavili sistem "front light", ki s pomočjo videokamere in podatkov, ki jih zagotovi navigacija, zaznava talne in obcestne označbe na poti in tako natančno ve, kam bo zavilo vozilo.

Na podlagi vseh zbranih podatkov prilagaja dolžino in širino snopa svetlobe konfiguraciji ceste. Tako v križiščih, krožiščih in drugih manj preglednih mestih samodejno razširi snop svetlobe. Drugi sistem, ki se mu trenutno posvečajo Fordovi inženirji, zadolženi za vidljivost ponoči, je "spot lighting". Njegova naloga je prepoznavanje pešcev, živali, kolesarjev in objektov ob cesti. Infrardeča kamera v maski motorja spremlja in zaznava do osem objektov hkrati, ki so pred vozilom oddaljeni do 120 metrov. Če sistem zazna nevarnost, o tem nemudoma z zvočnim in svetlobnim ukazom na zaslonu na armaturni plošči opozori voznika.

Tudi pri Fordu uporabljajo tehnologijo glare-free highbeam, ki zagotavlja vožnjo z dolgimi dolgimi lučmi, ki ne slepijo voznikov, ki vozijo nasproti. Gre za dopolnitev sistema prilagodljivih žarometov, ki kot žarometov in intenzivnost prilagaja različnim dejavnikom, vključno s hitrostjo, svetlobo in zasukom volana. In sicer do oddaljenosti 800 metrov.

Čez 10 let bodo cesto osvetljevali laserji
Pri BMW-ju so na serijskem vozilu, i8 že predstavili laserske žaromete. Bavarci so prepričani, da je to avtomobilska prihodnost. Prednost laserskih žarometov je, da so zelo kompaktni, majhni in lahki, hkrati pa zelo učinkoviti, saj svetijo enkrat dlje od žarometov LED, ki so se danes že razširili na praktično vse cenovne razrede vozil. Laserski žarometi v primerjavi z žarometi LED porabijo 30 odstotkov manj energije. Pri BMW-ju so ob predstavitvi tehnologije leta 2014 poudarili, da upajo, da bodo laserski žarometi v naslednjem desetletju razširjeni in najbolj množični na cestah. Posebej pomembno se jim to zdi zato, ker, če tudi v povprečju le tretjino časa vozimo ponoči, statistika razkriva, da se kar polovica vseh nesreč zgodi ponoči.

Ocena za varnost pogojena z žarometi
In prav to je podatek, ki je zdramil tudi neodvisne organizacije, ki se ukvarjajo s testi varnosti vozil. Tako so se pri ameriškem inštitutu za prometno varnost IIHS (ameriška različica evropskih testov Euro NCAP) odločili, da bodo začeli samostojno ocenjevati naprednost žarometov in njihov prispevek k varnosti v prometu. Žaromete nameravajo spet, tako kot ob začetkih avtomobilizma, uveljaviti kot enega ključnih stebrov varnosti avtomobila.

Že leta 2017 bodo prav žarometi pogoj za pridobitev oznake TopSafety+, ki jo v ZDA prejmejo najvarnejša vozila na trgu. Ameriški strokovnjaki za varnost na cestah so prepričani, da so prav tehnično dovršeni žarometi, opremljeni s senzorji in kamerami, ki se samodejno prilagajajo vsem pogojem na cesti, svetijo daleč pred vozilo in tudi v ovinek, ključni za izboljšanje vožnje ponoči.

Postregli so s podatki, da zavarovalnice pri vozilih, ki imajo prilagodljive žaromete, opažajo za desetino manj škodnih primerov v primerjavi z avtomobili s klasičnimi žarometi.

Trenutno že večina proizvajalcev žarometov, vsaj za doplačilo, svojim modelom vozil namenja polne žaromete LED. Najmodernejši vedno svetijo s polno močjo, sklop diod v žarometu pa se po potrebi izklaplja in prižiga ter tako zasenči vozila spredaj ali nasproti oziroma osvetli križišča v mestih ali rob cestišča.

Slovenija nadpovprečno osvetljena
Bleščanje je ena največjih nevarnosti nočne vožnje, še posebej v dežju. "Pretirana razsvetljava pogosto spodbudi voznike, da vozijo hitreje. To je nevarno," meni Andrej Mohar iz društva Temno nebo Slovenije, kjer opozarjajo, da je Slovenija ponoči nadpovprečno osvetljena, tudi in predvsem zunaj naseljenih območij. Mohar pravi, da so LED-zasloni ob cestah zelo moteči, saj voznik avtomatsko odvrne pogled s ceste na zaslon, kar je nevarno za vse udeležence v prometu.

Kot zgled postavlja obvoznico okoli Münchna, kjer ni svetilk. Pravi, da je osvetlitev nujna zgolj v območjih, kjer so pogosto pešci, saj: "Danes imajo avtomobili tako fantastične luči, da osvetljevanje ni potrebno."

Daljši pogovor z Andrejem Moharjem si lahko pogledate v prispevku iz oddaje Avtomobilnost.

Mercedes-Benzova svetlobna revolucija: Ko avto nariše zebro

Gregor Prebil
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedesovi digitalni žarometi
Mercedesovi digitalni žarometi
Prijavi napako
Komentarji
Hijena
# 11.12.2016 ob 08:35
@ sistemc.
# 11.12.2016 ob 08:20

Imaš prav. Cene popravila ali menjave žarometa bodo najbrž od 500€ dalje

@ frane
# 11.12.2016 ob 08:30

hehe, BMW in Audi imata smerokaze kot dodatno opremo, ki jih zaradi stroška doplačila nihče ne naroči
frane
# 11.12.2016 ob 08:30
Že v redu, da razvijajo take stvari.
Pravi preboj pa bo, ko bo BMW razvil avtomatske žmigovce...
Škoda, da ni nobenega razvoja v to smer.
Bivši uporabnik
# 11.12.2016 ob 08:20
Že sedaj me stalo malo premoženje, ko je bilo potrebno zamenjati navadno halogensko žarnico.

Popravilo zgoraj omenjene tehnike bo verjetno enako ceni manjšega rabljenega avtomobila.
hexen
# 11.12.2016 ob 10:04
Ja, v tem stoletju se bo temperatura zvišala za 3 stopinje, 10 ljudi bo posedovalo več kot vsi ostali Zemljani, inženirji pa izumljajo projekcije za avtomobilske žaromete, barvno osvetlitev v kabini, ki se avtomatsko prilagaja trenutnim emocijam uporabnika. Tisto, kar bi bilo res nujno popraviti, ne popravljajo, ker je kapital premočan, zato tiščimo glavo v pesek in izumljamo sprdavščine za 5 minut veselja, ki stanejo 50 povprečnih plač, da nam ni potrebno misliti, kako globoko smo zabredli. Žalostno je to gledati.
FOAB
# 11.12.2016 ob 10:22
ko bo ta računalnik ponorel bomo imeli disko light show na avtocesti.
romeno
# 11.12.2016 ob 10:41
Veselica bo, ko bodo senzorji prepoznali znak za omejitev hitrosti in hitrost avtomatsko prilagodili.
BepaJoseph
# 11.12.2016 ob 09:58
Za policaje bomo pa verjetno še vedno morali imeti škatlico z rezervnimi žarnicami...
what?
# 11.12.2016 ob 09:50
@sistemc:
Popravilo zgoraj omenjene tehnike bo verjetno enako ceni manjšega rabljenega avtomobila.

@hijena:
Cene popravila ali menjave žarometa bodo najbrž od 500€ dalje

saj je vedno taksna tehnologija v visokih razredih - in tisti, ki ima 100000€ za avto ima sigurno tudi 100€ za luc zamenjat :-)

webman:
Ob vseh teh lučeh pozabljajo, da so avtomobili znotraj še vedno skromno osvetljeni.

kako to mislis? ambientalne (z nastavljivo barvo) in bralne lucke so na voljo ze veliko let.
ravno zadnja generacija Mercedesa ima cel cirkus v avtu, kjer gre tista ogabna obroba okoli celotne kabine.
visoki
# 11.12.2016 ob 07:20
kaj pa nariše na snegu,mogoče sneg
Franc Pijanc
# 11.12.2016 ob 12:03
Torej, ima zarnico in mece svetlobo. Zaromet. Moja razlaga.:)


Žarnica meče žarke. Žaromet. Simpl k pasulj.
Hijena
# 11.12.2016 ob 10:06
@ what?
# 11.12.2016 ob 09:50

V bližnji prihodnosti bodo imeli takšne luči tudi avtomobili nižjega ranga.
Kako si bodo lastniki Cliotov,... privoščili tako drago menjavo?
Luka Novak
# 11.12.2016 ob 10:31
Ne ponujajte našemu ljudstvu torte, ko je komaj žgancev vajeno !

.. bi rekel Cankarjev Ivan z Vrhnike.

Kaj pomaga daljna prihodnost, če mnogi ne dojemajo niti vsega kar imajo serijski Mercedesi oz BMW, Audi, Porsche in druge razvojno naravnane znamke. Njihovi prototipi imajo vgrajeno opremo, ki jo bo serijsko/množično avtomobilska industrija začela predstavljati čez 5-20 let, mnoge znamke tudi nikoli.

Razvoj pri teh znamkah je tako intenziven, da ob novem modelu določene znamke stari modeli razvojno naravnane konkurence postanejo poenostavljeno povedano zastareli. Ostale je ob tem škoda omenjat. Glede na čas/generacije, pa so kot vse kaže usklajeni, saj ima vedno nekdo nov model v določenem razredu.

Trenutno so novi MB razred E, Audi A4, BMW serija 7 in Porsche Panamera. Konkurenčni MB, Audi, BMW, Porsche v določenem razredu nadoknadijo zaostanek v naslednji generaciji, ostali kasneje, neredko tudi nikoli.

Pri žarometih sta v cenovno dostopnih razredih top Opel Astra in VW Golf – seveda z doplačilom, ki pa v raznih akcijah ni nedostopen (v Italiji npr. 300 eur doplačila).
what?
# 11.12.2016 ob 10:24
@hijena:
V bližnji prihodnosti bodo imeli takšne luči tudi avtomobili nižjega ranga.
Kako si bodo lastniki Cliotov,... privoščili tako drago menjavo?


ker bo tehnologija cenejsa - kot je to vedno in povsod? sprva v najvisjem rangu in kasneje v vedno nizjih rangih. tudi halogenke so bile sprva zelo drage, sedaj je ena h7 zarnica nekaj ficnikov v lokalnem merkatorju. tudi abs je bil luksuz, sedaj je v bistvu obvezen.
in tudi ko bodo na voljo v nizjem rangu, ne bodo v standardni opremi, ampak kot del dodatnega paketa - tudi ksenonski zarometi so dragi za zamenjat in jih lahko dobis v nizjih rangih, ampak koliko avtov nizjega ranga ima ksenonke v standardni opremi?
in ce se danes odlocis, da hoces imet ksenonke, ti mora bit jasno, da bo njihova menjava drazja. kot ce imas standardno halogenko.

standardna in logicna praksa v vseh tehnoloskih panogah bi jaz rekel.
sosman
# 11.12.2016 ob 09:09
V SLO je dosti svetlobnega onesnaženja.
21.12.2012
# 11.12.2016 ob 08:19
Črni prehod te :)
webman
# 11.12.2016 ob 08:37
A zna usmeriti tudi laserski killer snop svetlobe v radar, ki te meri?

Ob vseh teh lučeh pozabljajo, da so avtomobili znotraj še vedno skromno osvetljeni. Notranjost bi lahko imela popolnoma nastavljivo barvo za vsakega voznika, napredno osvetljevanje kabine glede nato, če potnik zadaj sploh sedi, predvsem pa bi morala biti omogočena bistveno bolj svetla osvetlitev po potrebi.
Če bi stranska vrata na tleh narisala znak za vodo, da ne stopim v lužo :)
kristt
# 12.12.2016 ob 12:44
@frane

ha, ha, pa še res je.... tako dargi so ti BMW-ji, Mercedezi in Avdiji, pa nobeden nima ne smerokazov, niti senzorjev za varnostno razdaljo, kaj šele za pravilno parkiranje.....

... nekak postaja pravilo... dražji/boljši avto....slabši voznik (voznica)
pjandura
# 11.12.2016 ob 17:39
Veselica bo, ko bodo senzorji prepoznali znak za omejitev hitrosti in hitrost avtomatsko prilagodili.

Komaj čakam.
Binder Dandet
# 11.12.2016 ob 08:13
@nostromo:
Zanimivo vprasanje. Verjetno je koren isti kot pri zarnici. Zarnica zari. Zaromet pa je po sskj definiciji
žaromèt -éta m (ȅ ẹ́) svetilo, pri katerem se z usmerjanjem svetlobe z zrcalom, s sistemom leč povečuje svetilnost:

Torej, ima zarnico in mece svetlobo. Zaromet. Moja razlaga.:)
Gepard007
# 11.12.2016 ob 07:53
a z dodatkom, da so v Stuttgartu zdaj tudi uradno najavili, da bodo že kmalu na voljo na serijskih modelih z logotipom zvezde v motorni maski.

Četudi bojo še kar Renault delali motorje za njihove jeklene konjičke??? Kititi se s tujim perjem ni lepo...
Kazalo