Pri Ikei so se z vintidž serijo odločili mlajšim ljubiteljem notranje opreme ponuditi svoje 'klasike' po dostopnih cenah: del kolekcije je tudi Lövbacken, ki v stanovanje vnese duha nekega drugega časa. Foto: Promocijsko gradivo
Pri Ikei so se z vintidž serijo odločili mlajšim ljubiteljem notranje opreme ponuditi svoje 'klasike' po dostopnih cenah: del kolekcije je tudi Lövbacken, ki v stanovanje vnese duha nekega drugega časa. Foto: Promocijsko gradivo
Izvirni model Lövet je zanetil pravo revolucijo, saj gre za prvi Ikein izdelek, pakiran v ploski embalaži in ga je bilo treba doma še sestaviti. Foto: Promocijsko gradivo
Pri mizici Lövbacken so se zvesto držali izvirnih načrtov Lundgrena in sodelavcev, poskrbeli so le za nekaj izboljšav, ko gre za izbiro materialov. Foto: Promocijsko gradivo

Eden prvih Ikeinih sodelavcev (danes 85-letni gospod je še vedno dejaven, znan pa je tudi kot ustvarjalec kultnega regala Billy, ki so ga v več kot 40 letih obstoja po vsem svetu prodali več kot 40-milijonkrat) je na ta način sprožil revolucijo, ki je za vedno spremenila način pakiranja in prevoza pohištva ...

Pri omenjenem švedskem velikanu dostopne opreme za dom so se pred kratkim mlajši generaciji porabnikov odločili ponuditi nekaj svojih klasičnih kosov iz 50., 60. in 70. let prejšnjega stoletja: v vintidž kolekcijo Årgång (v švedščini leto, letnik) so jih vključili dvajset: od zof in stolov prek miz, svetil in preprog ter celo porcelanastega posodja. Pri vseh naj bi bili zvesti izvirnim načrtom in oblikam, so pa, kjer je bilo le mogoče, izboljšali materiale.

Predmet poželenja
Med tistimi, ki so šli s polic kot vroče žemljice, je bila - pričakovano - kultna mizica Lövet (v prevodu list), ki bo kmalu praznovala 60. rojstni dan. No, pravzaprav so ljubitelji notranjega oblikovanja za predmet poželenja kmalu razglasili njeno novejšo, menda izboljšano različico, ki se imenuje Lövbacken. V nasprotju z denimo stoli zvenečih imen, ki se redno znajdejo na seznamih želja iste skupine navdušencev, pa je (bila) na voljo tako rekoč vsakomur - le s hipno zalogo je treba imeti nekaj sreče -, saj jo odlikuje "po Ikeino" dostopna cena: 50 evrov.

Na prvi pogled je mizica, iz katere veje duh dekadentne sredine prejšnjega stoletja in bi si jo zlahka predstavljali v stanovanju kakega viski srkajočega Dona Draperja, dokaj podobna "listoma" iz serije Stockholm, a vrag je v detajlih: mizica dolžine 77 cm s ploščo v obliki lista - zdaj iz topolovega furnirja, pred 60 leti iz lesa sekvoje - s tremi snemljivimi nožicami višine 51 cm z zlatimi poudarki na dnu (današnja različica ima tudi plastično zaščito na nogah, tako da jo lahko brez skrbi premikate po parketu sem ter tja), ni le privlačnega videza, imela je tudi pomembno vlogo v razvoju kulta Ikee in "flatpack" revolucije, torej ploskega pakiranja, ki nam omogoča, da lahko v nekoliko večji osebni avtomobil strpamo celoten kuhinjski sistem omar.

Če gre že vse v avtomobil, bo doma manjkal kak vijak?
Prav to je namreč mizica iz uvoda, ki je takrat še mladi oblikovalec Lundgren nikakor ni mogel stlačiti v svojega jeklenega konjička (Volva? Saaba? Zgolj ugibamo.), ne da bi jo usodno poškodoval, zato ji je odžagal noge in - eureka! - zmagovalna zamisel o ploskem pakiranju, brez kakršnega si dandanes izleta v modro-rumeno pohištveno meko (za zdaj jo, nezaslišano, najdemo v vseh sosednjih državah, doma pa še ne), ne moremo več predstavljati, je bila rojena.

(Je pa za nekatere bolj problematično tisto, kar sledi po navadi relativno enostavnemu prevozu: zloglasno sestavljanje nakupljenega pohištva, ki je gotovo zakrivilo že marsikateri nepotreben družinski prepir.)

Mizica Lövet je bila prvi Ikein izdelek, ki so ga prodajali v ploski kartonski embalaži, pred tem so namreč strankam ponujali v celoti sestavljene, in to izključno prek kataloga, ki so ga od ustanovitve leta 1943 potencialnim kupcem pošiljali po pošti. Tudi zato si je mizica zaslužila osrednje mesto v Ikeinem muzeju pohištva v Älmhultu na Švedskem, prav tam, kjer so leta 1958 odprli svojo prvo trgovino. Ostalo je zgodovina, ki se danes kaže v neverjetnih številkah: 351 prodajaln v 46 državah, 139.000 zaposlenih in blizu 500 milijonov obiskovalcev na leto.