Anja Kotar glasbeno kariero ustvarja v ZDA, ker ima brata, ki se ukvarja tudi z idejo mobilnosti v prihodnosti, pa dobro pozna tudi vso napredno tehnologijo transporta, o kateri se v Silicijevi dolini veliko pogovarjajo tudi navadni ljudje, ob pijači v restavracijah. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Anja Kotar glasbeno kariero ustvarja v ZDA, ker ima brata, ki se ukvarja tudi z idejo mobilnosti v prihodnosti, pa dobro pozna tudi vso napredno tehnologijo transporta, o kateri se v Silicijevi dolini veliko pogovarjajo tudi navadni ljudje, ob pijači v restavracijah. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Transportni sistem, ki si ga je zamislil ameriški bogataš in ustanovitelj družbe Tesla Motors Elon Musk, spominja na predimenzionirano kapsulo, s katero je mogoče ljudi in tovor voziti s hitrostjo do 1.200 kilometrov na uro, kar naj bi omogočila aerodinamična oblika vozila in nizek zračni tlak. Foto: Reuters
Z Anjo Kotar smo se pogovarjali v ZDA. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Leteči avtomobili so glede na pogovore s strokovnjaki, ki smo jih imeli v ZDA, mrtva točka na papirju. Morda bo prišlo do neke oblike letečih avtomobilov tudi v praksi, a to ne bo množična rešitev. Foto: PAL-V

Pred desetimi leti so z družino svoj računalniški posel preselili v San Jose v ZDA, in da je Silicijeva dolina zares dodobra prepredena z novimi tehnološkimi idejami, je dokaz tudi naša umetnica Anja Kotar s svojim odličnim poznavanjem avtomobilske visoke tehnologije, ki jo prav zdaj razvijajo v Silicijevi dolini.

Potovanje pod zemljo
"Hyperloop je hitri vlak v vakuumu, v nekakšni cevi, po kateri bi lahko iz San Francisca v Los Angeles pripotovali v pol ure. In od takrat, ko je Elon Musk to idejajo predstavil svetu, je dal vse načrte za tehnološki dizajn hyperloopa in jih naredil javne. Od takrat naprej je veliko podjetij po svetu začelo fizično uresničevati to zamisel," nam je v uvodu o novih smernicah potovanja v prihodnosti dejala slovenska kantavtorica Anja Kotar.

Eno izmed velikih podjetij, ki vsako leto gosti javni natečaj za hyperloopje, je Virgin v lasti Richarda Bransona, med drugimi pa tudi podjetje Space X, ki je v lasti Muska. V podjetju Space X je grajena vakuumska cev, ki v dolžino meri eno miljo, po kateri potem spustijo švigovita vozila. "Moj brat Klemen, ki je dve leti mlajši od mene, je študent na Univerzi v Washingtonu v Seattlu in je tudi del njihove ekipe za hyperloop. Med drugim so dobili nagrado za inovacijo, saj so bili edini, ki so uporabljali motorje, ki niso električni. Za zdaj je cilj v cevi doseči hitrost 800 kilometrov na uro, letos pa je najhitrejša ekipa dosegla hitrost 450 kilometrov na uro," pravi sogovornica.

In da bo jasno, pol ure v vakuumski cevi je enako kot od pet do šest ur vožnje z avtomobilom, če voziš brez prestanka. Z letalom bi ta pot trajala 45 minut.

Leteči avtomobili lanska zgodba
V Silicijevi dolini je bila nekaj časa zanimiva tudi zamisel o letečih avtomobilih, kar so nam potrdili tudi Audijevi inženirji, s katerimi smo se pogovarjali v ZDA, zdaj pa vse več ljudi, tudi inženirjev v Silicijevi dolini, to idejo celo zanika. Nekaj časa so razmišljali o prednostih magnetov v avtocesti, potem o hibridih med helikopterji in avtomobili, ampak za zdaj se jih še nikomur ni splačalo izdelovati, saj bi se moral spremeniti ves promet in zakonodaja okoli njega.

"Veliko boljša, cenejša in realistična rešitev, je ideja tunelov pod zemljo, se pravi gradnja avtocest pod zemljo," razmišlja Kotarjeva.

Po njih bi seveda vozili samovozni avtomobili. "Tukaj se krešejo mnenja med dvema različnima slogoma, kako doseči avtonomno vožnjo. Na eni strani je lidar, na drugi pa kamere. Vsi uporabljajo algoritme," pravi Slovenka iz ZDA in dodaja, da je lidar lažji za uporabo, saj za zaznavanje (kartiranje) okolice uporablja svetlobne valove. Na ta način bi lahko voznik že vnaprej vedel, kaj se dogaja za ovinkom. Težava lidarja trenutno je, da je zelo drag in da zahteva na vrhu vgradnjo velikega zaščitnega oklepa. "Drugače je to tudi naslednja velika stvar v Silicijevi dolini. Ko se voziš po Silicijevi dolini vidiš avtomobile številnih podjetij, ki preizkušajo tehnologijo. Zdaj se govori, da bo tudi Apple začel proizvajati svoje samovozeče avtomobile. So pa to za zdaj samo govorice, nič ni potrjeno," še pravi Kotarjeva.

Cestni zastoji navdih za glasbo
Takole od daleč bi lahko rekli, da so gonilo Silicijeve doline avtomobili, pravzaprav preveliko število le-teh. Po domače povedano, na cesti je gneča. Vprašanje je torej, ali bi bilo pozitivno, če Kalifornijcem vzamemo cestne probleme. So pa minute oziroma ure v avtomobilu lahko tudi koristne. Vsaj Anji koristijo.

Zaradi zastojev Američani velik del življenja preživijo v avtomobilu. "Tam sem dobila navdih za svoj glasbeni album. Sama sem v srednji šoli opazila, da je vožnja velik del mojega življenja in odraščanja v avtomobilu. Želela sem narediti glasbeni album, ki je primeren življenjskemu slogu v Kaliforniji," še dodaja slovenska zvezda v vzponu.

Z Anjo Kotar smo se pogovarjali v ZDA, ko smo zapeljali Audijev povsem električni SUV in z analitiki iz Silicijeve doline razpravljali o mobilnosti v prihodnosti. Za Avtomobilnost je odpela tudi eno od svojih pesmi. Prisluhnite ji lahko v videu.