Znanost in tehnologija

Poudarki

• Najverjetneje je črna materija v resnici še večja
  • Obstoj črne materije je lahko potrjen le posredno
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3.8 od 25 glasov Ocenite to novico!
Črna materija

Astronomi opazovali črno materijo

Več kot 2.000-krat večja od naše galaksije
22. februar 2008 ob 18:17
Paris - MMC RTV SLO, Reuters

Mednarodna skupina astronomov je globoko v vesolju opazila do zdaj največjo strukturo, ki jo imenujemo črna materija.

Opazili so mrežo snovi, ki se razprostira skozi 270 milijonov svetlobnih let, kar je več kot 2.000-kratna velikost Rimske ceste, galaksije, kjer se nahaja Zemlja.

Črna materija naj bi sicer zavzemala kar petino vsega vesolja, vendar pa je s tehnologijo, ki jo poznamo danes, ne moremo neposredno zaznati. Njen obstoj se potrjuje posredno, prek gravitacijske sile, ki deluje na svetlobo.

19-članska ekipa je za opazovanje uporabila tehniko na osnovi gravitacijskih leč, fenomena, ki ga je opisoval že Albert Einstein in pri katerem črna materija spelje svetlobo iz oddaljenih galaksij skozi vesolje do nas.

CFerguson
# 27.02.2008 ob 02:35
d1 in MaDrung: Tako je! mislim pa, da sta pozabila rect, da je zemlja ravna in da se sonce vrti okrog zemlje...
MaDrung
# 25.02.2008 ob 22:51
d1: Glede casa imas enako mnenje, kot ga imam jaz.
Cas je absoluten! :) Koncno nekoga slisim z enakim razmisljanjem!
d1
# 25.02.2008 ob 00:44
problem današnje fizike je, da ima 500let stare temelje in če ti na teh temeljih gradiš neko novo astrofiziko se ti prej al slej vse zruši, če se ne izmišljuješ kakih novih konceptov...kot je črna materija in ostalo, če ti ne vidiš snovi in je nikakor ne moreš zmerit in tako ali drugače zaznat z obstoječo tehnologijo ker ne obstaja direkna interakcija z materijo, kako potem lahko uporabljaš gravitacijsko lečo... kako sploh vejo, da ni to normalen pojav svetlobe in materije na sploh in je potrebno samo kako formulo popravit...mogoče kako gravitacijsko konstanto malo povečat?
Pa gledal sem neko oddajo ko je neki fizik pojasnjeval zakaj sploh obstaja črna snov? zaradi tega ker če ne bi vse tiste zvezde na robu galaksije zmetalo v vesolje zaradi izredno hitrega kroženja okrog galaktičnega jedra, In kaj je črna energija? tisto kar vesolje širi v neskončnost:) Kako pa sploh zgleda neskončnost? Eden od konceptov je, da če greš ti izredno hitro izredno dolgo časa se vrneš nazaj v isto točko...:D...mislim da tudi v fiziki velja pravilo, ko ti tehnologija odpove....filozofiraj: Newtonova fizika: Zemlja kroži okoli Sonca po elipsi...vsem jasno?...ok:) zdej pa še Einsteinova fizika: Zemlja se giblje po ravni premici skozi čas...ta je pa mal bel kompleksen....kolk napredna je dejansko naša fizika pove podatek, da niti do prve zvezde ne moremo....v nekem razumem časovnem reku....pa tudi mislim da čas ni relativen ampak absoluten...odvisno je samo kako ga TI dojemaš....sploh pa se mi zdi, da naši fiziki še niso zreli za vprašanja o črni snovi in energiji...še manj pa novinarji RTV-ja...
BoySI
# 24.02.2008 ob 20:15
Včasih je bila črna materija KOLM (premog)
Človeštvo zdaj ve natančno velikost vesolja
1/5 premoga in 4/5 neskončnosti
el Presidento
# 23.02.2008 ob 21:25
alpat2, hvala za tvoje prispevke. Hvala bogu, da še obstajajo taki ljudje, ker drugače bomo prav kmalu dežela tepcev, ki mislijo, da so intelektualci. Pa ob tem, da imamo toliko za povedati čez Američane in njihovo nerazgledanost...
Krapez
# 23.02.2008 ob 12:50
Sej ni treba da se imamo za najinteligentnejša bitja... kaj če nismo in pač ne zmoremo dojeti določenih stvari? Vsaj zaenkrat se ne... Pustimo času čas in mistika se bo spremenila v fiziko. Vsako obdobje zaznamuje prelomnica. Prišla bo, pomembno je le, da je ne "spregledamo". Kako ironično zveni beseda spregledati v tem primeru... Dva nobelovca sta vesolje poslušala... poslušala sta temperaturo... in z njunimi ugotovitvami smo potrdili starost vesolja. :)

Kakršno koli odkritje na področju temne snovi je pomembno, mogoče bo pripeljalo do odkritja nevtrinov ali pa bo en Gustaf nekje na obronku majhne češke vasice zvaril novo vrsto pira... bomo videli... pustimo se presenetit.
SK
# 23.02.2008 ob 11:02
Oh ja, se komentar pod sliko: "Velikost strukture je bila izmerjena na podlagi zmogljivosti, ki jih trenutno premore observatorij na Havajih, v resnici pa je črna materija precej večja, predvidevajo astronomi. Foto: Reuters"

V resnici je to najvecja struktura, ki jo moremo izmeriti s trenutnimi zmogljivostmi. Da je bila "izmerjena na podlagi zmogljivosti" je nesmiseln prevod, ki ne pove nic.

"V resnici pa je crna materija precej vecja (...)" pa je naslednji nesmisel. Temna snov ni enkraten objekt, tako kot kaksna konkretna zvezda ali galaksija. To je tako, kot da bi na Zemlji odkrili kaksno veliko jezero, potem pa bi novinar napisal "V resnici pa je voda se precej vecja". Dejansko (in kot je tudi razvidno iz originalnega, angleskega clanka) pravijo le, da so strukture, ki so sestavljene iz temne snovi, se precej vecje (se pravi, po prejsnji metafori: obstajajo se veliko vecja jezera od tega, ki smo ga odkrili), vendar s trenutnimi teleskopi tako velikih stvari ne moremo opazovati.

Novinarju se ni niti sanjalo, o cem pise. Ce kdo zeli prebrati novico v smiselni obliki, naj pogleda sem: http://ca.news.yahoo.com/s/afp/080221/to
p_news/space_astronomy_universe_1
# 23.02.2008 ob 10:46
MaDrung, glede teh novic jamramo, ker placujemo tistega, ki jih pise. S svojim pisanjem pa poneumlja bralce, namesto da bi jih izobrazeval.

Tvoje razmisljanje je na nek nacin zanimivo, vendar - upam, da ne bos zameril - s stalisca fizike naivno. Ce bi bili clanki v tej rubriki kaj vredni, bi imeli njeni bralci bolj jasen pogled na znanost.
# 23.02.2008 ob 10:42
Nebula, vse skupaj je se bolj sokantno. Po trenutnih modelih naj bi temna snov obsegala 23%, takoimenovana temna energija pa 73% vesolja. 3,6% so plini med galaksijami (beri: bolj ali manj vodikovi atomi, takole eden na kubicni meter, ce se prav spomnim), za zvezde ostane samo 0,4%.

Kaj je na koncu vesolja? Oziroma onstran konca? Vprasanje nima smisla, ker tam tudi prostora ni vec. In ce ni prostora, ne mores vprasati, kaj je tam. Ker "tam" sploh ne obstaja. Problem je, da si prostor predstavljamo kot nekaj absolutnega, nekaj kar JE. Kot neskoncen koordinatni sistem, v katerega je vlozeno vesolje. Drugace si pac ne znamo predstavljati, ker nimamo izkusnje z ne-prostorom. Einstein je bil prvi, ki je zacel rusiti ta pogled. Danes fizika na to gleda nekako tako, da materija "napenja prostor". Prostor in cas sta nastala z vesoljem in se sirita z njim.

Hotel sem ti poiskati kak primeren clanek, pa sem nasel samo tole: http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_expa
nsion_of_space. Ce te ta vprasanja res zanimajo, pa ti lahko povem naslov lepo napisane poljudno znanstvene knjige na to temo, vendar bi moral malo pobrskati, da se spomnim, katera je.
# 23.02.2008 ob 10:29
Za zacetek: "dark matter" prevajamo kot "temna snov" ne "crna materija". Glej http://sl.wikipedia.org/wiki/Temna_snov, za vec podatkov pa http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter
.

Uvod v clanek je nejasno napisan. V resnici za temno snov vemo ze dolgo, ze pred dobrimi 70 leti so videli, da se galaksije obnasajo tako, kot da bi bilo okrog njih se nekaj, cesar ne vidimo. Takrat sicer se niso vedeli povedati veliko o tem, kaj bi to bilo, danes pa imamo o tem ze kar dobro predstavo (ceprav se vedno ne vemo, kaj tocno bi to bilo). Vse, o cemer govori clanek (in kar ne iz uvoda ne iz clanka ni jasno), je, da so odkrili najvecjo doslej znano strukturo iz temne snovi.

Zadnji odstavek je pa sploh mojstrstvo. Temna snov spelje(?!) svetlobo do nas?! V resnici temna (ali katerakoli druga snov, pravzaprav) lahko deluje kot nekaksna leca. Princip delovanja je sicer nekoliko drugacen kot pri klasicni leci, ucinek na svetlobo pa enak. Temno snov so zaznali (zelo grobo primerjano!) nekako tako, kot lahko, ce nekdo postavi pred nas ocala, vidimo, ali gre za lece z dioptrijo ali za navadno, "ravno" steklo.

Pojava Einstein ni opisal, temvec predvidel, napovedal. Ce zelis nekaj opisati, moras to videti. Vendar ravno tu pridemo do tocke, kjer ima slovenski novinar itak probleme. :)
MaDrung
# 23.02.2008 ob 10:23
Pa kaj jamrate nonstop glede teh novic. Ce se vam jih ne da brat jih ne berite.
Drugace pa NEBULA: Mogoce si vesolje narobe predstavljamo. V nasem zivljenju ima vse konec. A materia mogoce koneckoncev nima konca. Pravtako vesolje tudi ne.
Je pa tudi cisto mozno, da vesolje obstaja od vedno, ali v taki, ali drugacni energiji.
Uglavnem ni vse tako, kot bi si lahko clovek zamislil, ce stvar primerjamo z nami, ki smo le umesna oblika ali ce bi lahko rekel program, ki zastara.
cvet_slo_naroda
# 22.02.2008 ob 20:13
res fascinantno!
odkrili so črno materijo!
ne morš verjet to je pa najnovejša novica od novic!
resnično fascinantno!
danes se je zgodil popoln preobrat v celotni zgodovini znanosti!
NEBULA
# 22.02.2008 ob 18:53
fascinantno!
neki mi ne gre skupaj:
zavzemala naj bi petino vsega vesolja?
kaj je pa potem tam kjer se vesolje konča? prostor? konec prostora? na kaj pa potem nam "znani" prosotr meji če ne na prostor, torej vesolje?