Znanost in tehnologija

Poudarki

  • Kljub brezplačnim programom bi prehod zaradi dodatnega izobraževanja nekaj stal
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.6 od 22 glasov Ocenite to novico!
Luka Juri predlaga postopen prehod na brezplačne odprtokodne programe. Najprej bi lahko prešli z uporabe Internet Explorerja na Mozillo Firefox. Foto: EPA

Dodaj v

Varčevanje tudi na informatiki

Prehod z Windowsov na Linux?
12. januar 2009 ob 15:20,
zadnji poseg: 12. januar 2009 ob 15:38
Ljubljana - MMC RTV SLO

Trije SD-jevi poslanci predlagajo prehod s plačljivih licenčnih računalniških programov na odprtokodne.

Luki Juriju, Matevžu Frangežu in Dejanu Levaniču se taka prenova državnih in javnih informacijskih sistemov zdi smiselna, saj menijo, da so odprtokodne rešitve prav tako dobre kot plačljive, hkrati pa so popolnoma brezplačne. Pobudo so že naslovili na predsednika vlade, ministre za javno upravo, za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo ter za šolstvo in šport.

DZ za licence porabi več kot pol milijona
Če bi predlog podprli, bi prihranili kar nekaj denarja. Samo državni zbor na primer za nakup programskih licenc porabi več kot pol milijona evrov.

Sicer bi tudi prehod na nov sistem nekaj stal, saj bi bilo treba dodatno izboraziti tiste, ki informacijske sisteme vzdržujejo, nekaj napotkov pa bi potrebovali tudi uporabniki.

Poslanec Juri si predstavlja postopni prehod. Tako bi se najprej zamenjalo enostavnejše programe, za katera niso potrebna večja dodatna znanja. Tako bi Internet Explorer zamenjali z Mozillo Firefoxom, Microsoft Office pa z Open Officeom. Pozneje bi lahko iz programskega okolja Windows prešli na Linux.

S. Z.

Prijavi napako
Komentarji
Tigerček
# 15.01.2009 ob 19:14
Hm, a mi lahko nekdo, pove kot laiku, katera stvar, na tem svetu je še zastonj?

Ker predvidevam, da bo tudi Ubundu (Linux) nekoč primaknil svoj piskerček in zahteval neko plačilo za uporabo "inteligence" in patenta. Pa čeprav se sedaj sliši, da je wav, pa zastonj, pa odprtokodni, pa,... Hvala za odgovore.

p.s. Se pa strinjam, da je čista (ultimate) verzija Viste FPP formata za 500€+, čisto mimo. Očitno že dost služijo z licencami, da se lahko taki "ultimativni" paketi prodajajo po tako ultimativni ceni. Čeprav ne rabim Viste ultimate, pa ne bom dajal za program, ki bo čez 2 leti pozabljen, ker bo nova kao boljša verzija uzun, več, kot sem dal za svoj PC.
viper81
# 13.01.2009 ob 16:18
Bi bilo super če bi naredili tako kot je predlagano, dolgoročno je veliko cenejša in tudi varnejša izbira. Ampak se bojim da so ti trije poslanci premalo za kaj takega, microsoft slovenija ne bo stal križem rok in bodo sigurno finančno podpirali raziskave (in kaj drugega) ki pokažejo da je v obdobju 3 let ceneje kupit licenco kot dodatno izobraževanje; večina poslancev je pa tudi prelena da bi se naučila par novih klikov in bodo seveda sprejeli kratkoročne raziskave, kot so jih že v preteklosti. Zaradi tega pa na dolgi rok mečemo skozi okno veliko denarja.
hubert69
# 13.01.2009 ob 15:21
zdej je cajt za kratkoročne ukrepe

Kako je s kratkoročnimi ukrepi (namenjenimi podkupovanju volilcev) smo že videli konec mandata prejšnje vlade. Hvala lepa, jaz čem kaj dolgoročnega. Se mimogrede strinjam da bi morali že zdavnaj presedlat na kakšen primernejši sistem, ampak noben od komentatorjev ni niti približno namignil da bi morali kar takoj formatirat vse diske v državni upravi, jim dati inštalacijske CDje z Linuxom in rečt naj se znajdejo.
rokkk
# 13.01.2009 ob 12:40
dejte mal postavt zadevo v kontekst no, ne pa na polno tulit, da je to edina pot naprej. trenutno je brezveze it na linux, ker so začetni stroški PREVELIKI, imamo pa GOSPODARSKO krizo. zdej je cajt za kratkoročne ukrepe, ne pa za na hitro premišljene dolgoročne poteze. če bo še kaj ostalo od slovenskega gospodarstva, ko bo konec krize (v kar močno dvomim po dosedanjih ukrepih te velesposobne vlade), potem pa menjat na OK.

@hubert69, seveda razumem to besedno zvezo, ampak sodeč po intuziazmu nekaterih komentarjev bi že včeraj moral presledat na linux in njim je bila moja opazka namenjena...
hornet123
# 13.01.2009 ob 12:28
Aja pa še to

Prehod na Ubuntu - desetkrat lažji kot na Visto.
hornet123
# 13.01.2009 ob 12:27
Opažam, da tisti ki udrihate po odprtokodnih rešitvah preprosto pojma nimate kaj je to. Kot so že nekateri predhodniki napisali je Ubuntu prav zgleden. Da ne govorim o OO. Kdor ne ve kaj je to OO naj ne komentira. Funkcionalnost MS Office. Pa mi povejte kdo uporablja Word malo več kot samo za oblikovanje fontov in še kakšne malenkosti. Kaj so to stili 90% folka ne ve. In prosim ne mi govorit da je javna uprava kaj boljša od ostalih.

Katera politična opcija je to naredila pa sploh ni važno. Važno da se je začelo premikat.

Jaz uporabljam oboje in dajem prednost Ubuntuju - sploh za pisarniško delo je OK.
kralj matjaž
# 13.01.2009 ob 12:07
Ja. Potem pa vse uslužbence prekvalificirat, da bodo znali delat na sistemih, ki jih še nikoli niso videli.
Koliko se bo zmanjšala učinkovitost delavca.
Koliko več ur bo potrebnih.
Koliko napak se bo pojavlalo.

Po mojem mnenju, bi zamenjava prinesla bistveno več stoškov, kot je nakup programske opreme.
fordprefect
# 13.01.2009 ob 11:21
Odlično, da je nekdo stopil s to idejo naprej. Žal se v tem času sliši, kot da je to nekaj tako lahkega kot znižat plače poslancem. Upam, da se predlagatelj tegai zavedajo.

Če bi se implementacijo prepuščalo ljudem po kakšni političnih in ne po strokovnih referencah bo prehod katastrofa mit o superiornosti Windows pa se bo še utrdil.

Dati prednost odprtokodnim rešitvam je omogočiti, da se razvije domači know-how v prepletenosti z globalnim. Francozi npr. prednjačijo na tem področju, Kitajci in Vietnamci se tudi skušajo otresti monopola MS. Ne vidim razloga, zakaj se tega ne bi lotila naša država. Brez muje se še čevelj ne obuje.
mat
# 13.01.2009 ob 10:08
Za licence MS je država od osamosvojitve sigurno porabila bistveno več denarja, kot za Falcona, Patrije (pa še kaj) skupaj!
ZaSlovenijo
# 13.01.2009 ob 09:01
TOOO!!! Bravo!

Boli me k.... ali nabirajo politične točke ali karkoli. V tem je prihodnost.

DA, treba bo zapravit nekaj denarja, da se folk nauči. Ampak to je enkraten znesek. In ta izobraževanje naredijo lahko ogromno. To je začetek, da se začnejo kolesa vrteti. In ko se bodo začela vrteti se bodo vrtela s pospeškom.
(Pa a mislite pa da drugače ni izobraževanj za microsoft!!???).

Mislim, da bi lahko država brez posebnih stroškov z raznimi natečaji, vključevanjem univerz in subvencijami za razvoj spromovirala opensource, da bi čez deset let uporabljalo pol slovencev odprtokodne operacijske sisteme, Slovenija pa bi postala eden glavnih na področju odprte kode na svetu!
Že tako kamorkoli pogledaš, je pri vsakem takem projektu že zdaj kak slovenec zraven :)

V glavnem pohvale že za samo to, da se je tak predlog pojavil v obravnavi! Bravo!
Felicio
# 13.01.2009 ob 08:44
Ubuntu Linux je že en prav soliden OS.

Ta ideja je dobra predvsem zato, da se prevetri fašistoidno razmišljanje o avtorskih pravicah, kjer dobički daleč presegajo količino vloženega dela in znanja in se stekajo pretežno v žepe parih miljarderjev.
hpet
# 13.01.2009 ob 08:13
Načeloma podpiram idejo, vendar pa se istočasno bojim za poštene interese, ki bi naj za tem stali. V moji firmi smo v 80% na odprto kodih rešitvah in nikoli ni bilo nekih težav. Noben ni šel na ekstra izobraževanje in vsi brez problemov uporabljajo npr. open office. Od samostojnega inteligentnega delavca pričakujem, da se znajde.... drugače ga nočem. OpenOffice (na primer) je praktično enak kot MS office le da so stvari na malo drugih mestih. Res ima manj funkcionalnosti primerjano v celoti, vendar se je pri tem potrebno vprašati koliko funkcionalnosti MS office izdelka pa 99% uporabnikov res uporablja? +5% bi ocenil... te pa OO sigurno tudi ima.

Na koncu pa, dvomim da bo javna uprava za to zainteresirana, ker se mizdi da dobivajo od MS izdelke praktično zastonj, samo da jih "tišijo" v šole in to. Po moje porabijo ta denar za kaj druga neuporabnega ali pa se ne znajo zmenit.
zocco
# 12.01.2009 ob 23:55
Nemcija ze kar nekaj casa uporablja odprtokodne resitve...mislim da so na susetu. Morda se po njim zgledujejo? Jaz pa ne menjam OpenBSDja za noben linux:)
freakazoid
# 12.01.2009 ob 23:17
Pravite, da bo država na začetku več denarja porabila, jaz osebno ne vidim v tem nič narobe! Ker, za razliko od vinsov, pr najemu sistemcev za "obdelovanje" linuxa, denar ostane v sloveniji.. in ne gre v ZDA! Po prehodu bo pa itaq ceneje!

Če je lahko dunaj, nemška zunanja ministrstva, vietnam, kitjska... če so lahko oni na linuxu... bojo najbrz lah tud naši.

Ps:nevem koliko plača drzava za Microsoft office, sem pa zadnjič videl MS Office za študente 89€!!! Pol sem pa šel domov in zloudal open office ZASTON!!
mrzli
# 12.01.2009 ob 21:56
Mnogo lažji je prehod iz MS Office 2003 na Openoffice kot na MS office 2007. V slednjem je namreč za brezveze totalno predelan interface.
hubert69
# 12.01.2009 ob 19:59
3. anny22 (12.01.2009 || 16:34:16)
Podpiram idejo, ampak ti trije poslanci so zlizani z idealistično levo usmerjeno Kiberpipo

Ahaha, že vidim, fouš si jim ker obvladajo nekaj kar ta država rabi in jih zdaj zmerjaš z levičarji. Mislim, kakšne bedne fore imajo nekateri. :D

4. vecGlavVecZelja (12.01.2009 || 16:47:06)
Zdej, k nam vsem skupaj teče voda v grlo, pa bi nekaj po goveje naredil na govej način, Nosilec projekta bo spet neko govedo z govejimi sodelavci, ki nimajo ravno veliko pojma o inormatiki

A mi poveš ime tvoje vedeževalske firme? Bi rad vedel čemu konkretno se smejim. Sicer me pa resno zanima kako bi lahko bila vladna informatika še bolj goveja kot je zdaj.

9. rokkk (12.01.2009 || 18:59:05)
najbolj nesmiselno je na vsa računala namestit OK, potem pa ugotovit, da nekaterih pomembnih funkcij ni in zato potem spet nazaj prehajati na MS.

A ti razumeš besedno zvezo "postopni prehod"? Za razliko od prejšnje vlade se ti ljudje malo bolj premišljeno lotevajo sprememb.
rokkk
# 12.01.2009 ob 18:59
zamenjava openoffice in in MS office se zna tepsti s kakšnimi standardi, če poteka izmenjava dokumentov med raznimi inštitucijami v PDFjih, ne bo problema, ko se bo pa kdo spomnil poslat kakšen MS word s kakšnimi matematičnimi enačbami pa ne bo nič več lepo zgledalo.
Moje mnenje je da so za na vlak OK prepozni, treba je te zadeve zamenjat v dobrih časih (zaradi enormnih začetnih stroškov, pri linuxu je tak da ko enkrat stvar dela, dela doživljenjsko), glede na trenutno stanje države so stroški za to predragi.

@zocco Sistemski inžinirji so načeloma računalničarji z VSŠ diplomo (v najboljšem primeru, tudi s srednjo šolo se nekateri že imajo za mojstre), ki še v lajfu niso delal v linuxu več kolikor je blo obvezno na faxu. glede na primankljaj univerzitetnih in sposobnih inžinirjev v tem fohu bo pa treba dat konkretne plače novozaposlenim, da se bojo sploh obregnili ob takšen šiht. Računalničarji imamo bolj pomembne stvari za delat kot pa tajnicam na javni upravi nastavljat linuxe :) Jaz osebno bi počakal na konec gospodarske krize, licence za letos so že kupljene (mislim da majo letne licence, nisem pa 100%), denar porabljen za prehod na OK pa bi bil (bo) bolje zapravljen v gospodarstvu.
Osebno imam na laptopu ubuntu 8.10, dobra zadeva, ampak rahlo zahteven prehod za uporabnike ki so navajeni intuitivnosti iz Windows XP. ampak če so se navadli na windows visto, se bodo na ubuntu še hitreje :)

Torej, še ena populistična, nepremišljena ideja s strani SD. Naj raje razmišljajo kako bodo pošlihtali gospodarstvo, ne pa da se gredo takšne v tem trenutku nepomembne pobude. Moje mnenje je da lahko tale ukrep vlade počaka še kakšna 3 leta, v tem času naj na računalniškem faxu najdejo 2 študenta, ki bosta za diplomsko nalogo izdelala plan prehoda državne uprave na OK, treba zanalizirat uporabo raznih funkcij v Microsoft orodjih in primerjat z paralelnimi funkcijami v OK sistemu, zraven pa še malo pogledat v države, ki so ta prehod že naredile, kake probleme so imeli. najbolj nesmiselno je na vsa računala namestit OK, potem pa ugotovit, da nekaterih pomembnih funkcij ni in zato potem spet nazaj prehajati na MS.
filip_f
# 12.01.2009 ob 17:46
Kdor zna uporabljat MS Office bo mimogredeobvladal tudi OpenOffice..
Prav tako pa so Linux distribucija Ubuntu že prav boleče podobni MS Windowsom, tako da s samo uporabo tudi ne bi smelo biti preveč težav. Pa še zanimivost: z inštalacijo Ubuntujev na novejši računalnik sem imel bistveno manj problemov kot z inštalacijo WindowsovXP... Tako da tudi tu ni kakšne katastrofe.
Res pa je, da bodo morali malo bolje premisliti pri menjavi in inštalaciji druge plačljive programske opreme z odprtokodno. Tu pa bo prislo znanje administratorjev zelo prav (beri: stroski)..
zocco
# 12.01.2009 ob 17:44
Zakaj bi dodatno trosili denar za tiste, ki sistemov ne znajo vzdrzevati? A nebi mogli raje zaposliti tiste, ki to znajo? Upam, da predlagatelji poznajo se kaj drugega kot lunixe...
tyne
# 12.01.2009 ob 17:39
hahaha kakšne bedarije. explorer je bil nazadnje po mojih izkušnjah še zastonj oz v sklopu plačljivih windowsov, open office ima neprimerno manj funkcij in je po mojem mnenju znatno slabši od microsoft officea, linuxov pa folk itak ne bo dojel
spet poceni način pridobivanja političnih točk za moje pojme
hanns
# 12.01.2009 ob 17:10
sa sej zdej bojo pa 5 milijonov zapravli da ljudi naučijo delat z drugimi programi
vecGlavVecZelja
# 12.01.2009 ob 16:47
Pred dvema letoma sem g. Jansi poslal pobudo za uporabo odprtokodnih rešitev v informatiki. Njegovi ekipi se ni zdelo vredno niti odgovoriti na mojo pobudo. Zdej, k nam vsem skupaj teče voda v grlo, pa bi nekaj po goveje naredil na govej način, Nosilec projekta bo spet neko govedo z govejimi sodelavci, ki nimajo ravno veliko pojma o inormatiki. Fizikalu pa bo prjatu ministra ali državnega sekretarja, če bo pa dost dnarja, pa kar prjatu ene od vladujočih strank, al pa tist, k bo več dnarja v vrečki prnesu. ( Do zdej, kolkr jest vem, je blo vedno tko, )
anny22
# 12.01.2009 ob 16:34
Podpiram idejo, ampak ti trije poslanci so zlizani z idealistično levo usmerjeno Kiberpipo - glavnim zagovornikom OK pri nas. Kar ni nič narobe. Hakeljc je tukaj: ker bo potrebno organizirati malo morje tečajev, bodo dobili delo njihovi prijatelji, davkoplačevalci pa masten račun. Tečaje za OpenOffice namreč ponuja zelo malo računalniških firm. Strinjam se, da je nujno zamenjati Explorer z Mozillo. Yep! Še sam Mikromehki tako pravi :)
gantarm
# 12.01.2009 ob 16:08
Linuxa še nisem preizkusil.
gantarm
# 12.01.2009 ob 16:06
Jaz uporabljam OpenOffice, to je odprtokodni pisarniški paket. Na voljo je tudi v slovenščini.
Oglasno sporočilo
link
Perfektno grilan pišek brez dodatkov in e-jev
21. maj 2018 ob 08:30 Perfektno grilan pišek brez dodatkov in e-jev Slastnega “piščanca po ptujsko” najbrž vsi poznamo, izvira iz našega najstarejšega mesta, kjer ptujsko perutninarsko podjetje z več kot 110- letno ...
Več oglasnih sporočil ...
Kazalo