Ena izmed cest, kjer po novem velja omejitev, vodi od mednarodnega mejnega prehoda Petišovci skozi Mursko Središče, zato morajo prevozniki od zdaj po daljši in dražji poti.

Foto: Jože Grgurič

''Poteza sosedov draži prevoze in slabi gospodarstvo''

Potem ko so prebivalci Murskega Središča in drugih naselij ob glavni cesti na Hrvaškem dalj časa negodovali zaradi prometa, bo tovornih vozil na tamkajšnjih cestah od zdaj očitno manj. Danes se je na mejnem prehodu Petišovci/Mursko Središče več tovornih vozil moralo obrniti. Prevozniki z območja severovzhodne Slovenije, ki pogosto prečkajo ta mednarodni mejni prehod, pravijo, da odločitev naših sosedov draži prevoze in slabi gospodarstvo.

Andrej Cipot iz podjetja Murska Transport upa na hitro rešitev. Foto: Jože Grgurič

Andrej Cipot iz podjetja Murska Transport, ki razpolaga s petnajstimi tovornjaki, je povedal, da so mejni prehod v Petišovcih prečkali dnevno. ''Poteza Hrvaške za nas pomeni dodatni strošek, saj je nujni obvoz. Najbližje nam je Letenje na Madžarskem, kar pomeni dodatnih 40 kilometrov. Ti stroški se prevalijo na nas oziroma na gospodarstvo. Za zdaj nam ne preostane drugega kot to. O težavah smo obvestili gospodarsko in obrtno zbornico, prav tako so seznanjena vsa pristojna ministrstva in upam, da bodo našli rešitev za nastalo situacijo, ki res ni dobra,'' je opisal.

Molk na ministrstvu za notranje zadeve

Vprašanja smo naslovili na ministrstvo za zunanje zadeve, kjer so zatrdili, da zadeva ni v njihovi pristojnosti in da naj se obrnemo na ministrstvo za notranje zadeve. Nanje smo vprašanje naslovili že sinoči, a odgovora (še) nismo prejeli. Na ministrstvu za infrastrukturo pa so pojasnili: "Z ukrepom smo bili seznanjeni na delovnem sestanku državnih sekretarjev v Zagrebu decembra lani. Gre za enostranski ukrep, v Zagrebu smo jih opozorili, da bo to povzročilo določene težave v avtoprevozniškem sektorju. Ministrstvo za infrastrukturo v okviru direktorata za kopenski promet temu enostranskemu ukrepu Republike Hrvaške ni naklonjeno, vendar pa je po našem mnenju primerno, da uraden odziv poda ministrstvo za zunanje zadeve (npr. protestna nota zaradi enostranskega ukrepa)."

"7. marca 2019 smo od OZS-ja pridobili informacijo o prekategorizaciji mejnega prehoda Mursko Središče, s čimer se ta mejni prehod zapira za promet vozil z največjo dovoljeno maso nad 7,5 tone. S tem se OZS in GZS ne strinjata. Stališče cestnih prevoznikov je, da ostane ta prehod meddržavni (odprt samo za hrvaške in slovenske prevoznike). Za podrobnejše pojasnilo smo povprašali MZZ. Predhodno smo poskušali navezati tudi neposredne stike z Republiko Hrvaško, vendar pri tem nismo bili uspešni. Z MZZ-ja so nam sporočili, da je po njihovem vedenju Hrvaška prekategorizacijo mejnega prehoda Petišovci/Mursko središče izvedla enostransko. MZZ je bil o tem obveščen enako kot MZI (prek Obrtne zbornice Slovenije)," so dodali na infrastrukturnem ministrstvu.

"Mi smo ukrep Hrvaške sprejeli z zelo mešanimi občutki," pojasnjuje Igor Sep z GZS-ja Foto: Jože Grgurič

"Situacija, kot je zdaj, ni v redu"

"Prepoved na hrvaški strani predstavlja dodaten strošek tako za gospodarstvo kot za prevoznike. Za nekatere se zdaj pot podaljša od 40 pa tudi do 140 kilometrov. Zaradi tega se ustvarjajo dodatne čakalne dobe na drugih mejnih prehodih, ki jih od zdaj prečkajo tovorna vozila. Na primer v Zavrču in v Središču ob Dravi. S tem se izgublja čas in nastajajo dodatni stroški. Celotna veriga dobave se draži. Zaradi tega gospodarstvo na območju Pomurja izgublja konkurenčnost, ker postajajo produkti dražji, kot je bilo prvotno načrtovano. Obenem se je treba zavedati, da je del pomurskega gospodarstva tesno povezan z gospodarstvom v Medžimurju in zaledju, kjer so konstantne dobave blaga. S tem ko se onemogoča tovorni prehod v Petišovcih, se prevoznikom podaljšuje pot, izgubljata se čas in produktivnost," poudarja Igor Sep z Gospodarske zbornice Slovenije.

Dodal je, da se jim zdi nenavadno, da se je Hrvaška odločila za to, ne da bi se sešla s slovensko stranjo, torej da bi skupaj poiskali rešitve, ki bi zadovoljile tako lokalno prebivalstvo na hrvaški strani kot interese gospodarstva na obeh straneh meje. "Kolikor smo seznanjeni, so tudi hrvaški prevozniki protestirali pri resornem hrvaškem ministrstvu. Menda so jim pojasnili, da se slovenska stran ni strinjala z nekim predlogom hrvaške strani, za katerega pa naša stran spet trdi, da z njim ni bila seznanjena. Po eni strani moramo razumeti, da si noben človek ne želi tovornega prometa. Verjamemo pa, da je Hrvaški v interesu, da se industrija, gospodarstvo razvija. Žal brez tovornega prometa, ki pripelje surovine, dobrine, ne gre," še izpostavlja Sep.

Pravi, da jim je ministrstvo za infrastrukturo zagotovilo, da bo v prvi polovici maja sklicana mešana komisija, kjer bo ena izmed tem tudi problematika v povezavi z mednarodnim mejnim prehodom Petišovci/Mursko Središče. Ob tem pričakuje, da bo tudi Slovenija na vladni ravni predala protestno noto in opozorila na to problematiko. "Na Gospodarski zbornici Slovenije menimo, da bi veljalo razmisliti o rešitvah za lokalni promet. Recimo, da bi se nam uspelo dogovoriti za režim, če je blago naloženo v Murskem Središču, Čakovcu, Varaždinu oziroma na območju Medžimurja in potem razloženo na območju Pomurja ter obratno, se taki prevozi dovolijo. Ker situacija, kot je zdaj, ni v redu," je dodal.

Mejni prehod. Foto: Jože Grgurič

Po naših informacijah in dokumentih, s katerimi razpolagamo, so se na sestanku z resornimi ministrstvi še dogovorili, da bo ministrstvo za javno upravo vladi predlagalo imenovanje delovne skupine oziroma komisije za reševanje problematike, s katero se spopadajo prevozniki. Ministrstvo za zunanje zadeve so zadolžili, da pripravi pisno mnenje o tem, "ali je znotraj Evropske unije mogoče neki mejni prehod deklarirati samo za hrvaška in slovenska vozila". Ministrstvo za infrastrukturo pa, da "naj Združenje za promet na Hrvaškem oziroma tamkajšnje pristojno ministrstvo pozove, da je enostransko zaprtje mejnega prehoda Petišovci za tovorna vozila, težja od 7,5 tone, nedopustno".

Medtem pa Pomurski prevozniki upajo, da se bo državi uspelo s sosedi dogovoriti vsaj za tekoče lokalne prevoze. Do obvoznice na hrvaški strani – o kateri je sicer govor že leta – bo najbrž minilo še precej časa.

Pomurski vozniki tovornjakov na nogah