Zamujen obvezni vpoklic bo po novem onemogočal podaljšanje registracije vozila. Foto: BoBo
Zamujen obvezni vpoklic bo po novem onemogočal podaljšanje registracije vozila. Foto: BoBo

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je že ob izbruhu Volkswagnove afere z goljufanjem na testih izpušnih plinov dizelskih avtomobilov postavila vprašanje, ali bi se lahko zgodilo, da lastnikom avtomobilov, ki se ne bi odzvali obveznemu vpoklicu, ne bi več podaljšali veljavnosti prometnega dovoljenja in torej avtomobilov ne bi več smeli registrirati.

Kot so zapisali v petkovem sporočilu, dosedanja zakonodaja tega ni predvidevala, s februarjem pa je začela veljati določba prenovljenega zakona o motornih vozilih, ki če je vpoklic izveden zaradi resne nevarnosti za cestni promet, okolje ali zdravje, onemogoča podaljšanje veljavnosti prometnega dovoljenja. "Dobronamerna poteza zakonodajalca lahko v sebi skriva tudi nekaj pasti," so opozorili in ministrstvo za infrastrukturo pozvali k ustrezni zaščiti potrošnikov.

Avtomobilske tovarne vpoklice zaradi najrazličnejših vzrokov objavljajo tako rekoč iz dneva v dan, a le nekaj je takšnih, ki ustrezajo pogojem, navedenim v zakonu o motornih vozilih, so navedli. V takšnih primerih je moral zastopnik že zdaj pri ministrstvu za infrastrukturo pridobiti podatke o lastnikih vozil in jih na ustrezen način obvestiti o vpoklicu zaradi resne nevarnosti za cestni promet, okolje ali zdravje.

Del voznikov vpoklice vozil ignorira. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak
Del voznikov vpoklice vozil ignorira. Foto: MMC RTV SLO/Miha Merljak

Del lastnikov vpoklice ignorira

"Kljub temu se je v preteklosti izkazalo, da je dobršen del lastnikov vpoklic ignoriral in se nanj niso odzvali, kar je seveda pomenilo, da je bil avtomobil na cesti potencialno nevaren – ob morebitni prodaji je bil nevede v nevarnosti novi lastnik," so zapisali.

ZPS je sicer že doslej svetoval, da naj tisti lastniki, ki svojih avtomobilov ne servisirajo na pooblaščenih servisih, vsaj enkrat na leto preverijo, ali je za njihov avtomobil objavljen kakšen vpoklic – tudi takšen, ki morda ne pomeni neposredne nevarnosti, a lahko povzroči nepotrebne nevšečnosti.

"Tovrstne manjše ugotovljene napake serviserji običajno odpravijo med rednimi servisi, žal pa smo ugotovili, da nepooblaščenim serviserjem dostop do baze podatkov ni vedno omogočen," je opozoril Boštjan Okorn iz ZPS-ja.

Omogočiti je treba preprost dostop do podatkov

ZPS infrastrukturno ministrstvo poziva, da naj potrošnikom omogoči preprost dostop do podatkov o vseh vpoklicih, tudi tistih, ki ne pomenijo neposredne nevarnosti za cestni promet, okolje ali zdravje.

Ob uvozu avtomobilov bi morali po njihovih navedbah ob preverjanju skladnosti preveriti tudi, ali je avtomobil vpoklican. Proizvajalec pa bi moral zagotoviti, da zaradi vpoklica ne bo prihajalo do težav z delovanjem avtomobila.

Pozvali so tudi k čim hitrejšemu prenosu podatkov o izvedenih popravljanih ukrepih na vozilih. Po možnosti naj se ta informacija samodejno popravi v registru motornih vozil, so dodali.