(Pre)težki časi za ameriško avtomobilsko industrijo. Foto: EPA
(Pre)težki časi za ameriško avtomobilsko industrijo. Foto: EPA
Chrysler si želi sodelovanja s Fiatom. Foto: EPA
Ameriški giganti iščejo rešitev

Giganta sta nekaj dni pred božičem od nekdanje administracije predsednika Georgea Busha prejela 13,4 milijarde dolarjev pomoči. Načrte za temeljito prestrukturiranje podjetij, ki ju je finančna kriza močno prizadela, morata upravi predstaviti do 31. marca, okvirne načrte pa že danes.

General Motor, ki je do božiča prejel 9,4 milijarde dolarjev pomoči, Chrysler, ki so ga pred verjetnim stečajem rešile 4 milijarde dolarjev pomoči, in Ford, ki se je pomoči takrat sicer odrekel, nadaljujejo iskanje rešitev za znižanje stroškov delovne sile in stroškov proizvodnje.

Največje težave ima General Motors, ki se s sindikati še vedno pogaja o ukinitvi zdravstvenega zavarovanja za že upokojene delavce in njihove zakonske partnerje. Leta 2007 sta se namreč podjetje in sindikat dogovorila o ustanovitvi posebnega sklada, v katerem se vsako leto zbere 5 milijard dolarjev za zdravstveno zavarovanje upokojenih delavcev. Zaradi krize podjetje zdaj ne more vplačevati prispevkov v sklad. Delavci obeh podjetij bi se morali odreči tudi nekaterim že zagotovljenim ugodnostim, med njimi tudi usklajevanju plače z rastjo inflacije, in privoliti v skrajšanje obdobja, v katerem bo podjetje sofinanciralo nadomestilo za breposelnost.

GM bi potreboval 18 milijard dolarjev?
General Motors, ki je že napovedal nova odpuščanja in zapiranje tovarn, upa, da mu bo Obamova administracija dala še 4 milijarde dolarjev pomoči, medtem ko Chrysler računa na 3 milijarde dolarjev. Kljub pomoči pa se lahko zgodi, da bosta morali podjetji razglasiti stečaj. Po mnenju poznavalcev bi GM za prebroditev krize potreboval 18 milijard dolarjev.

GM je tako od leta 2000, ko je bilo zaposlenih rekordnih 200.000 ljudi, število zaposlenih skoraj prepolovil, za 40 odstotkov je zmanjšal tudi število modelov, pri čemer se je osredinil na manjša vozila, zmanjšal pa je tudi distributersko mrežo. Od leta 2005 je podjetje zmanjšalo letne strukturne stroške za 10 milijard dolarjev. GM si sicer prizadeva za prodajo znamk Saab in Hummer, medtem ko si Chrysler prizadeva za sodelovanje z italijanskim Fiatom.

K. T.

Ameriški giganti iščejo rešitev