Leta 2001 je Albee za svojo dramo Koza - Ali kdo je Silvija dobil nagrado tony, kar je le še eno izmed priznanj, ki jih je prejel. Verjetno pa največ pomeni prav to, da so njegova dela živa in da si marsikateri igralec/ka želi igrati katero izmed njegovih vlog. Foto:
Leta 2001 je Albee za svojo dramo Koza - Ali kdo je Silvija dobil nagrado tony, kar je le še eno izmed priznanj, ki jih je prejel. Verjetno pa največ pomeni prav to, da so njegova dela živa in da si marsikateri igralec/ka želi igrati katero izmed njegovih vlog. Foto:

Kaj bi bilo slabše kot ob koncu življenja spoznati, da sploh nisi živel?

Edward Albee
Kdo se boji Virginije Woolf?
Filmska adaptacija Kdo se boji Virginije Woolf? je prejela pet oskarjev; za glavni vlogi Elizabeth Taylor in Richarda Burtona, stransko vlogo Sandy Dennis, kostumografijo, scenografijo in črno-belo fotografijo.
Edward Franklin Albee III
Mladi Edward Albee ni bil preveč navdušen nad šolanjem, iz dveh srednjih šol so ga izključili, po končani vojaški šoli pa se je vpisal na univerzo, kjer je bil znova izključen zaradi izostajanja pri predavanjih.

Edward Franklin Albee III je ameriški dramatik, ki je močno zaznamoval sodobno dramo, predvsem pa se je zapisal v t. i. dramo absurda, katere prezenčna predstavnika sta tudi Eugene Ionesco in Samuel Beckett. 12. marca je Albee praznoval 80 let, do zdaj pa mu je uspelo napisati dela, kot so Kdo se boji Virginie Woolf?, The Zoo Story (Zgodba o živalskem vrtu) in American Dream (Ameriški sen).

Ameriški absurd
Prav ta njegova zgodnja dela odsevajo prenovitev drame absurda, za katero je značilna težnja po odsotnosti smisla, kar je navadno doseženo z grotesknimi elementi, odsotnostjo komunikacije med junaki in razkrojem jezika, v ameriškem svetu. Hkrati pa njegova poznejša dela predstavljajo odmik od splošne smeri ameriškega gledališča. Takšna je npr. drama Koza – Ali kdo je Silvija, ki v središče postavi uglednega arhitekta, ki pa se zaljubi dobesedno v kozo, tj. žival.

Uporni posvojenec
Albee naj bi se rodil nekje v Virginiji, vendar pa je po splošnem prepričanju njegovo rojstno mesto Washigton D. C. Ne ve se, kdo so njegovi biološki starši, saj ga je pri dveh tednih starosti posvojil Reed A. Albee, lastnik več gledališč, kjer je mladi Edward »uril« svojo ljubezen do gledališča. Že kot najstnik je zapustil dom, češ da Albeejeva nista bila najboljša starša, on pa ne najboljši sin, pozneje pa je v nekem intervjuju dejal, da se starša nista strinjala z njegovo željo postati pisatelj.

Verjetno je svojo izkušnjo kot posvojenec vključil tudi v dramo The American Dream, kjer je ta precej splošna besedna zveza rabljena v ironično negativnem smislu, glavni junak pa je Sonnyboy, srečni rožnati mladenič, ki pa ni nič drugega kot zgolj »nabildan butelj«. Njegova starša pa predstavljata popolnost v ameriškem smislu, kar pomeni tudi to, da sta sprva kupila posvojenčka, pri katerem pa so ju motili njegovi štrleči udi. Te sta nato povezovala, dojenček pa je kar umrl.

Šola ni vse
Nekdaj diletantski študent in učenec (iz mnogih šol je bil izključen, končno tudi iz Trinity Collegea v Hartfordu, ker je »šprical« in ker se ni udeleževal obveznih maš) je posvetil mnogo svojega časa predavanjem o gledališču na mnogih ameriških univerzah in za svoja dramska dela prejel Pulitzerjevo nagrado ter mnoga druga priznanja.

Najbolj znana Albeejev drama je Kdo se boji Virginie Woolf?; verjetno tudi po zaslugi režiserja Ernesta Lehmana, ki je vztrajal, da je mogoče to dramo tudi ekranizirati. Svoje prepričanje je uspešno dokazal s filmom iz leta 1966, v katerem sta zaigrala Elizabeth Taylor in Richard Burton, produciral pa ga je Jack Warner.

Dejaven osemdesetletnik
Albee še vedno živi v New Yorku, kjer je predsednik Fundacije Edwarda F. Albeeja (Edward F. Albee Foundation), v okviru katere poteka tudi William Flanagan Creative Persons Center in kolonija za pisatelje in ostale umetnike. Letos pa je bilo v počastitev njegove osemdesetletnice na svetovnih gledaliških odrih uprizorjenih mnogo njegovih del, med drugim tudi v znamenitem newyorškem gledališču Cherry Lane Theatre, kjer so v letih 1961 in 1962 prvič uprizorili njegovi enodejanki The American Dream in The Sandbox (Peščeni zaboj).

Lejla Švabić

Kaj bi bilo slabše kot ob koncu življenja spoznati, da sploh nisi živel?

Edward Albee