Roy Lichtenstein: Jokajoče dekle. Foto: EPA
Roy Lichtenstein: Jokajoče dekle. Foto: EPA
Boštjan Jurečič
Boštjan Jurečič je po izobrazbi akademski slikar in ekonomist, sicer pa tudi novinar oddaj o kulturi na TV Slovenija. Foto: MMC RTV SLO
Andy Warhol: Srp in kladivo, 1976.
Andy Warhol: Srp in kladivo, 1976. Foto: EPA

Pred pojavom pop arta nihče ni prikazoval povečanih fac. Človeške figure na slikah preteklosti načeloma nikoli niso presegle človeških proporcev. Pet metrov velik Predsednik Mao Andyja Warhola ali dva metra velik avtoportret in podobne 'povečave' so bile nekaj novega. Warholove 'povečave' delujejo masivno, kričavo, hja, ojačano … tako kot prek ojačevalcev speljana glasba! Vzporednica z rock muziko je očitna.
Obenem je imel Warhol navado svoje portretirance 'razmnoževati' na enem samem platnu. Saj veste: osem marilink, pa dvanajst marilink, pa 24 marilink itn. Na kaj vas spominja to? Ja, prav na refrene iz rockerskih štiklov, ki se tudi ponavljajo. Posebna vrsta rockerskih refrenov so »hooks« ali po slovensko kavlji, ki so še posebej očarljivi in sladki (zato se poslušalec percepcijsko 'obesi' na njih). Kaj niso Marilyn ali Jackie ali Taylorca prav takšni vizualni 'kavlji', očarljive in sladke? Svoje najznamenitejše podobe je delal s sitotiskom. Lahko rečemo, da je šlo za neke vrste semplanje. Kaj niso tudi kitarski rifi neke vrste semplanje?
Drugi 'bazični' pop umetnik šestdesetih je Roy Lichtenstein. Prav tako povečane, 'ojačane' face, spet takojšnja paralela z muziko speljano prek ojačevalcev. Sicer je pri Lichtensteinu manj razmnoževanja podob kot pri Warholu, Lichtensteinovi 'junaki' se zdijo tudi bolj anonimni in stripovski. Je pa rad uporabljal časopisni raster, ki je ritmično razporejen po njegovih platnih. In ki je v primerjavi s tistim iz časopisov prav tako povečan, 'ojačan'. Kot rockerski bobnarski ritmi.
In tu je vzporednica: katera sta rock benda šestdesetih, ki se še vedno izjemno dobro prodajata? Rolling Stones in The Beatles.
In če smo našli Warholu in Lichtensteinu popolno vzporednico v Rolling Stones in The Beatles, ki sta najpopularnejši skupini trivialne muzike šestdesetih, kakšna vzporednice pripadajo Hirstu, Tracy Emin, Sarah Lucas, Marjetici Potrč, bratoma Chapman ali Ai Weiweiju, ki so najpopularnejši umetniki sodobnosti?
To, da so Hirsta in druge za kralja sodobne umetnosti 'ustoličile' razne 'žirije za umetnost', govori samo o tem, da so člani teh 'žirij' zmedeni, šašavi ali pokvarjeni (o tem sem že pisal). Je pa treba dodati to: Hirsta in druge je »ustoličil« trg vsaj toliko kot 'žirije'. Pri čemer ni povsem jasno, kaj je bilo prej.
Ja, Damien Hirst je imel na svoji londonski retrospektivi 460.000 obiskovalcev. Ali kdo ve, koliko občinstva je imela Madonna na svoji zadnji turneji?