Po letu 2001 sta ostali le prazni niši. Foto: EPA
Po letu 2001 sta ostali le prazni niši. Foto: EPA
false
Janson Ju in Lijan Hu sta na mestu praznih niš z dovoljenjem afganistanske vlade in Unesca ustvarila hologram obeh Bud – svetlobno podobo Bud na prizorišču, kjer sta kipa originalno stala. Foto: EPA

Izklesana v klifu doline Bamijan v osrednjem Afganistanu sta stoletja stala ogromna kipa Bude, ki sta stražila vhod v budistični samostan. Nastala sta v obdobju, ko je bil budizem prevladujoča religija v regiji in dolina Bamijan središče trgovskih poti med Kitajsko, Evropo, Indijo in Srednjo Azijo. Na sredini 6. stoletja so izklesali prvi kip, visok 38 metrov, drugega v velikosti 55 metrov pa v zgodnjem 7. stoletju. V bližnjih votlinah z izdelanimi stenskimi risbami so prebivali menihi. Kipa Bude sta veljala za eno najbolj znanih zgodovinskih in kulturnih prizorišč v Afganistanu.

Marca 2001 so ju talibanske vojaške sile označile za lažne idole in ju razstrelile. Ostale so le prazne niše, polne drobnega kamenja. V naslednjih letih je potekalo nekaj razprav o rekonstrukciji, a dokončne odločitve ni bilo. Štiri leta po uničenju so uspeli vsaj preiskati in očistiti dno zdaj prazne niše.
S tehnologijo do rekonstrukcij uničene kulturne dediščine
Zdaj sta uničena kipa Bude z napredno svetlobno tehnologijo ponovno oživela – vsaj za en večer. Kitajski par Janson Ju in Lijan Hu sta na mestu praznih niš z dovoljenjem afganistanske vlade in Unesca ustvarila hologram obeh Bud – svetlobno podobo Bud na prizorišču, kjer sta kipa originalno stala. Projekcije se je udeležilo približno 150 ljudi.
Nekoliko drugačen odziv na uničenje kulturne dediščine, ki se je v zadnjih letih še posebej razširilo od Islamske države, ponuja projekt Mosul. Iniciativa za mrežo digitalne kulturne dediščine, ki z množičnim zbiranjem fotografij in 3D-modeliranjem razvija možnost rekonstrukcije uničenih kipov in drugih artefaktov.