Leonardo da Vinci naj bi Mono Lizo naslikal med letoma 1503 in 1517. Poznavalci njegovega dela so se po dolgem pregovarjanju zedinili, da je portretirana verjetno žena firenškega trgovca s svilo Lisa Gherardini. Foto: EPA
Leonardo da Vinci naj bi Mono Lizo naslikal med letoma 1503 in 1517. Poznavalci njegovega dela so se po dolgem pregovarjanju zedinili, da je portretirana verjetno žena firenškega trgovca s svilo Lisa Gherardini. Foto: EPA
Mona Liza
Po zaslugi sodobnih tehnologij lahko natančno analiziramo, kaj je v posameznih plasteh barve, in lahko plasti slike lupimo kot čebulo. Foto: EPA

Italijanski "umetnostni detektiv", ki se že vrsto let ukvarja z življenjem in delom Leonarda da Vincija, goreče zagovarja svojo teorijo, da je renesančnemu umetniku za sloviti portret, ki danes visi v Louvru, sedela tako moški kot tudi ženski model.

Čeprav identiteta ženske še do danes ni bila neizpodbitno dokazana, se umetnostna zgodovina nagiba k mnenju, da je portretiranka Lisa Gherardini, žena firenškega trgovca s svilo Francesca del Gioconda, ki naj bi Da Vinciju za sliko tudi pozirala.

No, Silvano Vinceti, ki je na čelu italijanskega Narodnega komiteja za promocijo zgodovinske in kulturne dediščine, zdaj pravi, da je s pomočjo infrardeče tehnologije v prvi plasti slike pod vrhnjo našel ključne nove informacije. "V prvi spodnji plasti lahko vidimo, da portretiranka ni bila nasmejana in radostna, pač pa melanholična in žalostna," pravi Vinceti. Prepričan je, da je bil Leonardov drugi model Gian Giacomo Caprotti, slikarjev vajenec, znan kot Salai.

Mladi umetnik, ki je z da Vincijem sodeloval 25 let, naj bi bil model in navdih za več njegovih slik. Par je imel nejasno razmerje, verjetno pa sta bila ljubimca.

Prava lepota je na meji med moškim in žensko
S pomočjo Photoshopa je Vincenti Mono Lizo primerjal z drugimi da Vincijevimi portreti, za katere se umetnostna zgodovina strinja, da je zanje sedel Salai (najslavnejši je denimo Janez Krstnik). "Uporabili smo vse slike, za katere je Leonardo uporabil Salaija, in jih primerjali z Mono Lizo - nekatere podrobnosti se ujemajo do potankosti. Uporabil je dva različna modela in dodal kreativne detajle iz lastne domišljije."

"Mislim, da se te ugotovitve skladajo z dolgoletno fascinacijo sveta z Leonardom - v mislih imam temo androgenost. Z drugimi besedami: v Leonardovih očeh je bila popolna oseba kombinacija moškega in ženske."

Vinceti svojo teorijo podpira tudi z besedami slavnega teoretika umetnosti iz 16. stoletja, Giorgia Vasarija: ta poroča, da je portretirankin mož najel klovne, da bi jo med poziranjem razveselili in pripravili do smeha.

Salaijevo ime je umetnostna zgodovina v preteklosti že povezovala s slavno Mono Lizo, a je večina strokovnjakov s področja te trditve zavrnila.