Naslov proslave v režiji Marka Sosiča je bil Stopaš, je slika v srcu ... Vodilo večera je bila ljubezenska poezija slovenskih pesnikov. Foto: MMC RTV SLO
Naslov proslave v režiji Marka Sosiča je bil Stopaš, je slika v srcu ... Vodilo večera je bila ljubezenska poezija slovenskih pesnikov. Foto: MMC RTV SLO
Mitja Rotovnik
Mitja Rotovnik se je med podelitvijo Prešernovih nagrad 'grozljivo dolgočasil'. Foto: MMC RTV SLO

To je primer Prešernove proslave, kakršna ne bi smela biti. Osnovni problem je v tem, da režiser in sklad pozabljajo, da to ni proslava za 1.300 ljudi v dvorani, ampak da je proslava za celotno Slovenijo ...

Mitja Rotovnik

Zupaničev govor je izkaz tega, da očitno časi niso več tako zadušljivi in dušljivi ...

Majda Širca

Slišal sem različna mnenja. Sprejemam jih, jih poslušam.

Marko Sosič
Majda Širca
Majda Širca je po slovesnosti povedala: 'Če kdo ceni umetnost in umetnike, sem to sama. ' Foto: MMC RTV SLO

"To je primer Prešernove proslave, kakršna ne bi smela biti. Osnovni problem je v tem, da režiser in sklad pozabljata, da to ni proslava za 1.300 ljudi v dvorani, ampak da je proslava za celotno Slovenijo, in prav zanima me, kdo je zdržal in ob takem dolgčasu ni preklopil na drug program," je bil neposreden Rotovnik, direktor Cankarjevega doma.

"Kar se tiče nagrajencev, pa so vsi nagrado zaslužili in je izbor dober. Vesel sem za vsakega posebej, ker vse zelo dobro poznam. Govor je bil pa druga katastrofa. Mislim, da s takimi govori, s takim naslavljanjem na politiko in družbo s strani umetnika, s strani človeka, ki ima celo odgovorne položaje, nikamor ne bomo prišli. Ko sem to slišal, sem bil še bolj žalosten," je nadaljeval Rotovnik, pri čemer se je nanašal na govor Mirana Zupaniča, predsednika nacionalnega sveta za kulturo in enega izmed lanskih dobitnikov nagrad Prešernovega sklada.

Zupanič: Umetnik vedno na strani svobode
"Iz družbenega reda, ki si je prizadeval nadzorovati človekovega duha na vseh področjih njegovega delovanja, smo prešli v red, ki oznanja svobodo kot svojo temeljno vrednoto. Hkrati pa ta družbeni red globalnega kapitalizma temelji na posvečenosti užitka, na zahtevi po brezobzirni tekmovalnosti in popolni učinkovitosti, na samoumevnosti socialne nepravičnosti, na neodgovornem izkoriščanju okolja in na nenehni manipulaciji z resnico. Nadzorovanje in podrejanje človekovega duha zdaj poteka subtilno, kompleksno, nevarno prikrito. Vsak od nas zato vseskozi stoji pred istim vprašanjem: Bom sodeloval pri podrejanju ali pri osvobajanju človekovega duha? Bom na strani gospodujočih ali tistih, ki nočejo ne gospodovati ne biti podrejeni? Vsak od nas se odloča sam. Umetnik, resnični umetnik, nima izbire. Njegovo mesto je vedno na strani svobode," je med drugim v omenjenem govoru dejal Zupanič.

Širca o "prazniku ljubezni"
Kulturna ministrica Majda Širca je na vprašanje o všečnosti proslave odgovorila: "Kulturni praznik je praznik ljubezni, zato je bila režiserjeva odločitev, da je skupni imenovalec ljubezen, razumljiva. Tisto, kar je bilo danes res vredno ljubezni, pa je spoštovanje do izjemnih avtorjev in avtoric, ki so letos nagrajeni. Zelo zelo sem srečna z njimi, ker cenim njihovo delo."

Kaj pa ministrica meni o Zupaničevem govoru? "Če kdo ceni umetnost in umetnike, sem to sama. Zupaničev govor je izkaz tega, da očitno časi niso več tako zadušljivi in dušljivi, da bi bili ljudje tiho, da so pripravljeni na polemiko, na razmislek, na diskusijo, ki jo je bilo čutiti tudi v tem govoru - in prepričana sem, da se bo diskusija tudi zgodila. Konec koncev obstajata vedno dve plati," je dejala Širca.

Sosič: Slišal sem različna mnenja
Kakšno je bilo izhodišče pri snovanju predstave Stopaš, je slika v srcu ... in njena osnovna ideja, smo povprašali režiserja prireditve Marka Sosiča. "Izhodišče se je rodilo v želji in potrebi po ovrednotenju slovenske sodobne ljubezenske poezije,sodobnega plesa in glasbe. Osnovna ideja je bila, da verze in poezije nekaterih eminentnih slovenskih pesnikov oblikujem v dialog, ki se razvija med nterpretoma ter ne nazadnje med samimi pesniki in tako odpira neki tretji izpovedni "prostor", v katerem bi bila prepoznavna širša čustvena in čutna izkušnja ..."

Kaj vse je konceptualna zasnova predstave povezovala? "Povezovala je človeka in njegov bogati notranji svet podob, ki se izpovedujejo v besedi, telesu in glasbi," odgovarja režiser, ki je bil zelo zadovoljen s televizijskim prenosom slovesnosti. "Zadovoljen sem, da mi je bila dodeljena čast napisati scenarij in zrežirati umetniški del programa ter sodelovati z imenitnimi ustvarjalci," je še dodal.

Kako pa režiser odgovarja na Rotovnikovo kritiko in na odziv kulturne ministrice? "Gospod Rotovnik ima seveda pravico do lastnega mnenja, tako v zvezi s programom kakor z vsebino govora, bilo pa je tudi veliko različnih mnenj od njegovega, pozitivnih, seveda ... Cenim mnenje ministrice, predvsem pa delim z obema zadovoljstvo, ki ga izražata do nagrajencev, ki so po mojem mnenju resnično edini, katerim je tega dne treba posvetiti vso pozornost in čast," je dejal Sosič.

"Slišal sem različna mnenja. Sprejemam jih, jih poslušam ..." je sklenil režiser.

To je primer Prešernove proslave, kakršna ne bi smela biti. Osnovni problem je v tem, da režiser in sklad pozabljajo, da to ni proslava za 1.300 ljudi v dvorani, ampak da je proslava za celotno Slovenijo ...

Mitja Rotovnik

Zupaničev govor je izkaz tega, da očitno časi niso več tako zadušljivi in dušljivi ...

Majda Širca

Slišal sem različna mnenja. Sprejemam jih, jih poslušam.

Marko Sosič