Projekt, vreden 1,4 milijarde dolarjev, je združil pet postaj podzemne železnice, nudi dostop do devetih linij vlakov in razvozlal prej labirintne podzemne povezave. Foto: AP
Projekt, vreden 1,4 milijarde dolarjev, je združil pet postaj podzemne železnice, nudi dostop do devetih linij vlakov in razvozlal prej labirintne podzemne povezave. Foto: AP
Fulton Centre hub
Kamor koli se človek obrne, uzre samo steklo, aluminij in kovino - konstrukcija je funkcionalna in elegantna, ne pa tudi topla. Foto: AP
Fulton Centre hub
Na podzemnem vozlišču se vsak dan znajde okrog 300 tisoč potnikov. Foto: AP


Britanski arhitekturni biro Grimshaw Architects je dnevno svetlobo globoko v nedrje podzemne železniške mreže speljal na povsem inovativen način: zamislili so si orjaški, šestnadstropen lijak z visečo mrežo 952 natančno razpostavljenih, rombastih reflektorjev iz aluminija. Na dan poletnega solsticija, torej 21. junija, naj bi se torej skozi atrij podzemlje kar devet ur "projicirala" dnevna svetloba.

Kako človeka približati naravi?
Andrew Whalley in Vincent Chang, arhitekta na čelu newyorške izpostave britanskega biroja, pravita, da se je koncept rodil precej hitro. "Fascinantno se nam je zdelo, da je podzemna železnica položena tako plitko. To seveda pomeni več svetlobe, večjo izpostavljenost." Obliko projekta, ki je stal vrtoglavih 1,4 milijarde dolarjev, je navdihnil tudi biolog E. O. Wilson - natančneje, njegova teorija biofilije: ljudje živijo in delajo bolje, če se počutijo povezane z naravo.

Fultonsko središče pa ledine ne orje le s svojo uporabo svetlobe. Zaradi vseh zamud in sporov pri gradnji že dolgo napovedovanega središča pod World Trade Centrom - gradnja bo stala 3,7 milijarde dolarjev - je prav Fultonsko središče postavilo zgled za civilizirano podzemno vozlišče v mestu, kjer so posamezne linije podzemne železnice - ki so jih prvotno zgradila konkurenčna podjetja - katastrofalno slabo povezane med seboj.

Zunanjost samo nevpadljiva škatla
Od zunaj sicer praktično ni videti, da konstrukcija v sebi skriva kar koli revolucionarnega. Osnovna struktura je elegantna, a nevpadljiva jeklena škatla, zamišljena kot hommage klasičnim newyorškim železnim zgradbam z jeklenimi obodi. Iz tega podstata se dviguje kupola, ki usmerja svetlobo v osrednji prostor pod zemljo.

Ko vstopiš v predprostor v višini tal, nad seboj vidiš dvonadstropni "obroč", v katerem bodo prostor našle pisarne in restavracije, v katerih bodo ljudje lahko uživali v razgledu na Broadway in ulico Fulton. Med tlemi in spodnjim robom tega obroča se že odpira pogled na osrednji prostor: potniki se zgrinjajo proti štirim širokim tekočim stopnicam. Med vožnjo v globino je skoraj nemogoče spregledati šop svetlobe, ki se v zemljo spušča skozi osrednji okulus.

Podobni projekti na več koncih ZDA
Novo središče pa je seveda več kot samo paša za oči: nekajmesečna uporaba je pokazala, da je labirintni sistem prestopanja med vlaki zdaj resnično zelo olajšan. Na repu svojega uspeha je biro Grimshaw v ZDA dobil še nekaj večjih naročil: trenutno že razvijajo načrte za podobni središči v Washingtonu in Los Angelesu.