Delovne štipendije, ki so dopolnilo dosedanjim žepninam, bodo vezane na projekte samozaposlenih, predvsem mlajših, manj uveljavljenih avtorjev, pojasnjuje Peršak. Foto: BoBo
Delovne štipendije, ki so dopolnilo dosedanjim žepninam, bodo vezane na projekte samozaposlenih, predvsem mlajših, manj uveljavljenih avtorjev, pojasnjuje Peršak. Foto: BoBo

Po besedah ministra za kulturo Toneta Peršaka je namreč štiri leta prekratko obdobje za uresničitev strateških načrtov. Kot primer je navedel investicijski ciklus, ki je daljši kot štiri leta. "Se pravi, da mi lahko v nacionalnem programu, takšnem, kot je zdaj, navajamo neke investicije, ki jih v tem času definitivno ne bo mogoče uresničiti," je dejal in dodal, da je treba imeti na voljo nekaj let, da se preveri, kako se uresničujejo sistemske spremembe zakonov.

S podaljšanjem veljavnosti NPK-ja želijo omogočiti, da bo le-ta strateški dokument in da bo temu ustrezno tudi trajal ter bo usklajen še z drugimi strateškimi dokumenti. Je pa ta sprememba, kot je poudaril, "eden prvih ukrepov, ki so v duhu tega, kar se imenuje prenova kulturnega modela".

Za obdobje mandata ministra se bo sprejel akcijski načrt, ki bo določal ukrepe, cilje, obseg sredstev in čas za njihovo uresničitev ter kazalnike, po katerih se bo merilo njihovo doseganje, piše v vladnih gradivih.

Dva ukrepa za izboljšanje položaja samozaposlenih
Po ministrovih besedah novela položaj samozaposlenih v kulturi izboljšuje z dvema ukrepoma oziroma novima vsebinama. Na eni strani gre za uvedbo novega instrumenta, delovnih štipendij, kot dopolnilo dosedanjim žepninam. Štipendije bodo vezane na projekte samozaposlenih, predvsem mlajših, manj uveljavljenih avtorjev. Obenem bodo samozaposleni upravičeni do primerljivega plačila za enako opravljeno delo, kot ga dobivajo redno zaposleni v javnih zavodih. Podobne vrste ukrep je po ministrovih besedah ureditev možnosti za predčasno upokojevanje baletnikov.

Spremembe, ki prihajajo pred temeljito prenovo kulturnega modela Slovenije, se nanašajo tudi na podajanje mnenj k strateškim načrtom javnih zavodov, javnih agencij in javnih skladov, usposabljanje članov svetov javnih zavodov, evidenco javnih zavodov s področja kulture in možnost najemanja nepremičnin v zasebni lasti za potrebe izvajanja javnih kulturnih programov ali projektov v javnem interesu ter sofinanciranje projektov, ki so bili izbrani na razpisih na ravni EU-ja.