Letošnja Prešernova nagrajenca, nagrajenci Prešernovega sklada ter predsednik države in premierka. Foto: BoBo
Letošnja Prešernova nagrajenca, nagrajenci Prešernovega sklada ter predsednik države in premierka. Foto: BoBo
Akademska slikarka Alenka Sottler, predstavnica srednje generacije domačih ilustratorjev,ki kot svobodna umetnica živi in deluje v Ljubljani, se je v zadnjih dveh desetletjih uveljavila kot kakovostna in izvirna ilustratorka literarnih del za različne starostne skupine bralcev. Foto: RTV SLO
Vesna Pernarčič je ena izmed osrednjih nosilk repertoarja Prešernovega gledališča Kranj. V zadnjih dveh letih je izoblikovala zavidljivo paleto različnih vlog, zaradi katerih jo prav gotovo lahko uvrščamo med najpomembnejše ustvarjalce slovenske gledališke umetnosti. Foto: RTV SLO
Glasbena ustvarjalnost na Slovenskem v zadnjem desetletju prinaša intenzivnejše "ponovno" odkrivanje tako klasičnih glasbenih izrazil in oblik kakor tudi poglobljene uporabe zlasti uveljavljenih modernističnih postopkov. Velik prispevek k poglobljenemu študiju sodobne glasbe prispevajo prav različne izvajalske zasedbe, med katerimi tako po tematiki kot izvedbi izstopa Slovenski tolkalni projekt (krajše SToP). Foto: RTV SLO
Režiser Jernej Lorenci je o svojem delu povedal: »Včasih je občutek, da ustvarjaš neki svet, da si ti tisti, ki postavlja koordinate tega sveta, da ti daješ ritem in tempo, kolorature, intonacije, konotacije temu svetu ... Včasih je ta občutek božanski. In ko ta svet postane, ne samo zame, za vso ekipo, pa tudi za kakšnega gledalca, je to nekaj najlepšega, kar obstaja. Občutek, da premaguješ zakone gravitacije, zakone smrtnosti, vse, kar obstaja v fiziki in metafiziki teh zakonov.« Foto: BoBo
Film Pedro Opeka, dober prijatelj je doživel za slovenske razmere izjemno gledanost. Videlo ga je že več kot 700.000 gledalcev. Tako široko recepcijo je doseglo le malo del v zgodovini slovenskega filma in najverjetneje noben izdelek v tem žanru. Foto: BoBo
V Vladimirju Kosu zveni duša daljnih razsežnosti, širnih obzorij: estetsko doživljajoči pesnik se v njem staplja z eksistencialno mislečim filozofom; duhovnik Družbe Jezusove se za desetletja postavi v vlogo misijonarja med revnimi na Japonskem; begunski Slovenec, trdno vraščen v domovino, kot emigrant izkuša vso bedo brezdomstva, a se v Vladimirju Kosu spaja s svetovljanskim univerzitetnim profesorjem filozofije in cenjenim poznavalcem japonske kulture. Foto: BoBo

nagrajencem Prešernovega sklada za njihove ustvarjalne dosežke v zadnjih dveh letih. O enem izmed letošnjih lavreatov je bilo napisanega že veliko - kdo pa so preostali?

Nagrade Prešernovega sklada letos prejmejo pesnik Vladimir Kos, akademska slikarka in ilustratorka Alenka Sottler, gledališki režiser Jernej Lorenci, režiser Jože Možina, Slovenski tolkalni projekt (krajše SToP) ter igralka Vesna Pernarčič.


Vladimir Kos
Vladimir Kos je nagrado prejel za zbirki Pesmi z japonskih otokov in Ob rahlo tresoči se tokijski harfi. V zgodovino moderne slovenske literature se je Kos vpisal s tem, da je v letih 1954 in 1955 s svojo poezijo ustvaril zgodnje dosežke slovenskega pesniškega modernizma. Njegova zbirka Dober večer, Tokio (Tokio, 1960) ni le prva slovenska knjiga, izdana na Japonskem, marveč tudi ena prvih pesniških zbirk moderne slovenske poezije. V zbirkah Pesmi z japonskih otokov in Ob rahlo tresoči se tokijski harfi pa se njegova poezija odpira harmoničnemu doživljanju japonske narave, človekovega mesta v kozmosu in - nazadnje - krščanske transcendence kot temeljnega ozadja vseh bitij, njihove lepote, globine ter nagovarjajoče moči, je v utemeljitvi nagrade zapisal Matija Ogrin.

Alenka Sottler
Alenka Sottler je nagrado sklada prejela za razstave v Mariboru in Ljubljani ter za ilustratorski opus, ki ga je mogoče uvrstiti v sam vrh domače ilustracije. Sottlerjeva spada med redke domače ilustratorje, ki jim je ilustraciji uspelo pridobiti enak status, kot ga ima slikarstvo. S svojim delovanjem je razširila formalne in izrazne meje domače ilustracije za otroke, mladino in odrasle, še posebej ilustracije poezije. Pomembna značilnost njenega ilustratorskega opusa je težnja po likovnem eksperimentu, s katerim uspešno nadgrajuje sugestivno rabo likovnih postopkov in prvin ter se izogiba klišejskim rešitvam, je v utemeljitvi zapisal Damir Globočnik. V zadnjih letih se je zlasti z deli, ki niso nastala po naročilu, začela intenzivno posvečati družbeno angažirani oziroma politični ilustraciji. Tu velja omeniti ciklus Dobro jutro, s katerim se je predstavila v mariborski Kibli in v galeriji Alkatraz v Ljubljani.

Jernej Lorenci
Jernej Lorenci je nagrado Prešernovega sklada prejel za režijo uprizoritev Kako jemati njeno življenje, Nevihta, Dantonova smrt in Ponorela lokomotiva. Lorenciju v trenutno v slovenskem gledališču pripada mesto najbolj svojskega, umetniško poglobljenega in iščočega gledališkega režiserja, ne le v okviru njegove generacije, temveč v celostnem generacijskem prerezu. Njegovo ustvarjanje zaznamujeta raziskovanje in razvijanje gledališkega medija. V zadnjih letih je v svoji uprizoritveni estetiki izpeljal pomembne premike tudi na ravni interakcije med odrom in "aktivnim gledalcem". Je mojster v ustvarjanju duha skupnosti - skupnosti gledalcev in igralcev ter skupnosti ustvarjalcev. Njegove uprizoritve pa odlikujeta tudi usklajena, v podrobnostih dodelana ansambelska igra in harmonična skladnost vseh elementov uprizoritve, je v utemeljitvi zapisala Tea Rogelj.

Jože Možina
Jože Možina je nagrado sklada prejel za dokumentarni film Pedro Opeka, dober prijatelj. Z njim gledalca silovito potegne v svet revščine in ponižanja, ki ga prikaže takšnega, kakršen je: poln bolečine, trpljenja, odrekanja, nepravičnosti, a na drugi strani tudi pozitivnega upanja, ki prihaja po nesebičnem delu in žrtvovanju slovenskega misijonarja. Celotna filmska pripoved deluje pristno, zato gledalca pritegne tako silovito, da pozabi na lasten prostor in čas. Film, ki ga je videlo že več kot 700.000 gledalcev, je dokaz, da je tudi zahtevno tematiko mogoče predstaviti širokemu krogu ljudi. Z dokumentarcem se je Možina dvignil od specifično slovenskih težav na raven svetovnih vprašanj o razporeditvi blagostanja in revščini, o izkoriščanju in izkoriščanih, o skrajni stopnji ponižanja človeka v bedi ter o dostojanstvu boja proti temu, je v utemeljitvi zapisal Mitja Štular.

Slovenski tolkalni projekt
Slovenski tolkalni projekt, krajše SToP, sestavljajo Barbara Kresnik, Marina Golja, Matevž Bajde, Damir Korošec, Franci Krevh, Tomaž Lojen, Davor Plamberger in Dejan Tamše. Nastal je leta 1999 z željo po komornem muziciranju, izvajanju kakovostnih skladb in raziskovanju novih zvokov tolkal ter ima v procesu ponovnega odkrivanja estetskih vrednot preteklosti in tehtnih dosežkov modernizmov 20. stoletja posebno mesto. Poleg spodbujanja sodobne ustvarjalnosti, doslej so (pra)izvedli hvalevreden niz slovenskih novitet za tolkala, prinaša izjemno kakovostne izvedbe in posnetke klasičnih del. SToP je, kot je v utemeljitvi zapisal Leon Stefanija, eno najbolj kakovostnih, najtehtnejših in za občinstvo tudi najprivlačnejših poustvarjalnih teles na Slovenskem.

Vesna Pernarčič
Vesna Pernarčič, ena izmed osrednjih nosilk repertoarja Prešernovega gledališča Kranj, je v zadnjih dveh izoblikovala zavidljivo paleto različnih vlog. Med drugim je bila energična Irina v Treh sestrah Antona Pavloviča Čehova, nežna in ljubka Emmi Rothner v Proti severnemu vetru Daniela Glattauerja ter nepozabna Marlene v predstavi Marlene Dietrich Nebojše Popa - Tasića. Kot je v utemeljitvi nagrade zapisala Nataša Barbara Gračner, je njena odrska prezenca skorajda samoumevna, njena odrska govorica izbrušena in zareže nežno, a brezkompromisno. Občutek za pravo mero ji daje verjetnost prav v vseh plasteh, ki jih uporablja pri ustvarjanju svojih vlog, njen igralski register pa ji omogoča vrhunsko izvedbo tako komedij kot tudi psihološko poglobljenih dram.

Komentarji kulturnikov na Prešernove nagrade
Prvi vtisi Prešernovih lavreatov
Janez Bogataj o letošnji proslavi pred kulturnim praznikom
Komentarji kulturnikov na Prešernove nagrade
Prvi vtisi Prešernovih lavreatov
Janez Bogataj o letošnji proslavi pred kulturnim praznikom