Drugo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3,8 od 19 glasov Ocenite to novico!
Veno Taufer
KOKS je ustanovljen kot protest proti ukinitvi simbolnega in vsebinskega prostora, ki predstavlja slovensko kulturo in za katero je država po ustavi dolžna skrbeti. Foto: BoBo
Alenka Pirjevec
Kot je poudarila Alenka Pirjevec, bi pridružitev kulturnega sektorja k pedagoškemu pomenila korak nazaj v preteklost, ko je bila navzoča borba za slovenski jezik in kulturo. Foto: BoBo
Anton Peršak
Po oceni Antona Peršaka namera po ukinitvi ministrstva kaže na to, da se politika ne zaveda, kakšna je vloga kulture v 21. stoletju. Foto: BoBo
       Kultura je javna dobrina in esencialni del javne sfere v socialni državi, v kakršni želimo živeti in delovati in ki je kot taka opredeljena tudi v ustavi.       
 Društvo Asociacija
Peticija, Asociacija
Posledično se zaradi združevanja ministrstev lahko znižajo tudi sredstva za zagotavljanje javnih dobrin, kot je kultura, pod pretvezo učinkovitosti in varčevanja, čeprav glede slednjega državljanom niso bile predstavljene realne finančne ocene prihranjenih sredstev, še opozarjajo v Asociaciji. Foto: MMC RTV SLO
VIDEO
Kulturno ministrstvo - sa...
Predvajaj RealPlayer WindowsMedia

Dodaj v

"Politika se ne zaveda, kakšna je vloga kulture v 21. stoletju"

Pridružitev ministrstva bi bila vrnitev v čas, ko smo se borili za slovensko kulturo
2. februar 2012 ob 17:50
Ljubljana - MMC RTV SLO/STA

Ne glede na to, ali bo kultura ostala brez samostojnega ministrstva ali ne, bo KOKS ostal, saj je njegova ustanovitev mišljena kot protest proti ukinitvi simbolnega in vsebinskega prostora, ki predstavlja slovensko kulturo.

Koordinacijski odbor kulture Slovenije (KOKS) so ustanovili na Društvu slovenskih pisateljev, v prostorih društva, kjer so se že v preteklosti dogajale pomembne stvari, pa so se po več kot dvajsetih letih spet združili vsi slovenski kulturniki. Kot je bil slikovit Veno Taufer, za odborom stoji kar nekaj tisoč članov teh organizacij, ki lahko napolnijo Cankarjev dom in še ves prostor pred njim.

KOKS je sestavil izjavo proti nameri ukinitve samostojnega ministrstva za kulturo in jo že poslali v državni zbor, do zdaj pa jo je podpisalo 14 stanovskih društev na področju kulture. Po Tauferjevih besedah gre za protest proti ukinitvi simbolnega in vsebinskega prostora, ki predstavlja slovensko kulturo in ki je po ustavi dolžna skrbeti zanjo. "Že zdaj je težko najti pravega sogovornika na ministrstvu, če ga bodo "utopili" v drugih ministrstvih, pa bomo izgubili še to možnost neposrednega stika," pa je poudarila predsednica Društva slovenskih književnih prevajalcev Dušanka Zabukovec.

Protesti v času, ko bi se morali veseliti s Prešernovci
O pobudi za referendum v KOKS-u še ne razmišljajo, ampak prej o akcijah, kot so protestni literarni večeri po vzoru iz leta 1988, ki so bili zelo dobro obiskani. Kot pravi Taufer, je najbolj mučno to, da je do protesta prišlo ravno "v trenutku veselja naših kolegov", ki bodo dobili težko zaslužene Prešernove nagrade.

Predsednica Združenja dramskih umetnikov Slovenije Alenka Pirjevec poudarja, da bi pridružitev kulturnega sektorja k pedagoškemu pomenila korak nazaj v preteklost, ko je bila navzoča borba za slovenski jezik in kulturo. "Danes to ni več potrebno, ker vse to že imamo, pač pa je treba iskati nove možnosti ustvarjalnosti, da ne bomo ostali zgolj na reprodukciji že znanega in že videnega," pojasnjuje.

Držanje predvolilnih obljub ali potreba po nadzoru?
Namera po ukinitvi ministrstva kaže na to, da se politika ne zaveda, kakšna je vloga kulture v 21. stoletju, pa meni član slovenskega PEN-a Anton Peršak. Sam verjame, da bo o tem še enkrat razmislila, mogoča odgovora na vprašanje, zakaj se je to zgodilo, pa vidi v tem, da želi politika po volitvah pokazati, da je z obljubami o racionalizaciji poslovanja države mislila resno. Prav tako bi po njegovem mnenju vzrok ležal tudi v tem, da so resorji kulture, šolstva, znanosti in športa, ki naj bi dobili enotno ministrstvo, lahko problematični in potrebujejo nadzor.

Prejšnji predsednik Društva slovenskih filmskih ustvarjalcev Igor Koršič pa vidi mogoč vzrok tudi v tem, da je politika vse skupaj načrtovala tako, da bo ministrstvo za kulturo lahko vrnila kot "gesto dobre volje". Kot pravi, je pozitiven rezultat te namere sicer ustanovitev KOKS-a, ki bo ostalo z ministrstvom ali brez njega. Taufer pa dodaja, da se je treba tudi na ravni same kulture o marsičem pogovoriti.

Asociacija: Združevanjem ministrstev marginalizira pomen kulturne
Interesnim skupinam, institucijam in posameznikom, ki so se javno zavzeli proti ukinjanju samostojnega ministrstva za kulturo, se je pridružilo tudi društvo Asociacija. V tej največji mreži neodvisne umetnosti in kulture so zapisali, da iz novele zakona o vladi ni jasno, kako in če sploh naj bi združevanje ministrstev poleg varčevanja z javnimi sredstvi imelo pozitivne učinke na nujno potrebno reorganizacijo ministrstva za kulturo, saj Slovenija potrebuje modernizacijo obstoječega kulturnopolitičnega modela v celoti.

Po njihovem mnenju potrebujemo ministrstvo za kulturo kot samostojen resor tudi v novi vladi iz več razlogov. Prvič, predlog ukinitve oziroma pridružitve še dvema resorjema nima podlage v analizi učinkov in posledic takšne spremembe, ki je nujna osnova za tako drastične odločitve. Drugič, je treba na področju kulture izvesti celovito reformo obstoječega kulturnopolitičnega modela, z modernizacijo javnega sektorja, enakopravno vključitvijo neodvisnih producentov v kulturni sistem ter reorganizacijo ministrstva za kulturo, ki pa mora kljub reformi ostati samostojen resor.

Poleg tega se z združevanjem ministrstev onemogoča transparentnost odločanja in tolmačenja odločitev v polju kulturne politike ter strukturiran in kontinuiran dialog zainteresirane strokovne javnosti in zagovorniških skupin do odločevalcev. Kot so še zapisali, se z združevanjem ministrstev znižuje in marginalizira pomen kulturne politike kot javne politike, s katero država intervenira in podpira kulturno in umetniško dejavnost kot javno dobrino.

M. K.
Prijavi napako
Komentarji
JPKJ
# 07.02.2012 ob 09:24
KULTURNIKI se zavedajo, da morajo od sebe dati kakšno, še kaj vredno figo. IMA PA KULTURA TOLIKO POŽREŠNIH PIJAVK, da res OGROŽAJO kulturo. Pa saj res ni tudi to neke vrste "K U L T"-ura, ki razjeda svetovno in našo družbo. Mravlje ne prenašajo grint iz ljubezni ampak zato, da se redijo z njihovimi izločki. MRAVLJIŠČE JE PREVELIKO ! Prosim ne jemljite grinte kot slabšalnico ampak le kot primerjalno.
vaza
# 03.02.2012 ob 14:41
goldhorn

hahaha, pa ne da v Sloveniji? Pol prebivalstva (če vzameš, da otroci do 12 leta še ne dojemajo pravzaprav ekonomske politične usmeritve svoje države in jim dol visi, kje so rojeni) tako ne ve kaj je Jugoslavija!
jager100
# 03.02.2012 ob 13:14
Misli da so pravzaprav ne bo kaj veliko spremenilo z ukinitvijo ministrstva, "kulturniki" bodo še vedno cuzali naš davkoplačevalski denar za res obupne "kulturne" projekte in lepo živeli brez skrbi.
TeksViler
# 03.02.2012 ob 12:59
Doktorja tehnologije za kulturnega ministra.
Hočem še doktorja muzikologa za ministra za kmetijstvo.
Dajmo doktorja filozofije za finančnega ministra.
Rexkem35
# 03.02.2012 ob 12:46
Je pa zanimivo, da se bunijo samo kulturniki, ostali (šolstvo znanost in šport) si pa lahko mirno delijo ministra.
Scipio
# 03.02.2012 ob 12:43
Ramus, se v celoti strinjam s tabo. Ravno to, da se umetnost opredeljuje kot nekaj, kar "prebija horizont pričakovanja" pa je privedlo do grotesknih absurdov v umetnosti kot so vrtanje kolena, mastrubiranje vpričo gledalcev, slikanje z lastnimi "telesnimi sokovi" in podobne debilnosti.
funky
# 03.02.2012 ob 11:01
Dejstvo je da se vse začne in konča v glavah tistih ki odločajo in največrat ne vejo o čem odločajo.Pod krinko varčevanja imajo zdaj bianco menico da delajo tako rekoč kar hočejo.Še sreča da imamo civilno iniciativo in kakšno društvo kjer se zavedajo kaj krčenje kulture pomeni za nek narod.
goldhorn
# 03.02.2012 ob 09:55
vaza
Nekje sem prebrala, da je v Sloveniji najbolj prodajana knjiga, ki jo je napisala Marjanca Scheicher o La Toyi!
----------------
Lani je bila najbolj prodajana knjiga: Jugoslavija moja dežela!
suki1
# 03.02.2012 ob 09:40
Ministrstvo nujno mora ostati! Klasika nikakor ni vse na svetu, prav tako všečne in pocukrane predstave ter proslave.
vaza
# 03.02.2012 ob 09:26
Kultura pa taka!

Nekje sem prebrala, da je v Sloveniji najbolj prodajana knjiga, ki jo je napisala Marjanca Scheicher o La Toyi! Če je to dejansko res, se vprašam, zakaj imamo ministrstvo? Le kaj naredijo ti uradnički pisunski, naduti, nesposobni, leni, samozaverovani za "narodov kulturni blagor". Tfej in fuj!

Tudi jaz podpiram združevanje ministrstev!
vito corleone
# 03.02.2012 ob 01:20
Z ukinitvijo samostojnega ministrstva za kulturo dejansko ni nič narobe. Važno je le, da denar pride tja kamor mora, ali prek ministrstva kot samostojne enote je pa popolnoma vseeno. Tudi športno ministrstvo je bilo vedno pod okriljem šolskega, pa je to tudi pomemben del naše družbe.

To o zaviranju kulturnega razvoja z ukinitvijo ministrstva je pa navadno nakladanje. Kultura se je vedno razvijala, bodisi s pomočjo politiki, bodisi z nasprotovanjem. Glasni so pa najbolj tisti, ki največ proračunskega denarja pobašejo v svoje žepe s svojo "kulturno" dejavnostjo.

Čisto podpiram to združevanje ministrstev.
Sloven258
# 03.02.2012 ob 00:10
Bojijo bojijo se, zelo jih je strah! Zakaj, ker se skozi umetnostjo, da zelo veliko povedat in razširit ljudem razum. In te stvari škodijo cerkvi in politik(sploh takšni, kot jo imamo v Sloveniji).
Rougier
# 02.02.2012 ob 23:47
Kultura se ne zaveda, da je čas partizanskih mitingov mimo.
prim00z
# 02.02.2012 ob 23:13
mah, saj po eni strani imate prav...
ukiniti je treba s strani države večno forsirane in financirane "umetnike",ki se pasejo na račun drugih umetnikov s pomočjo raznih sazasov, itd.... mafija v glavnem...

glede plevela in zrnja: tudi v času največjih umetnikov je nastajalo veliko odpada, samo čas pa razčisti, kaj je vredno ohraniti in kaj ne. Bach je bil za časa svojega življenja preziran, še celo njegovi otroci so trdili da to pa že nič ni vredno... danes vemo kje je Bach in kje večina njegovih takrat popularnih sodobnikov...

kar se pa moderne glasbe/umetnosti tiče: če je ne razumeš še ne pomeni, da je slaba.
zame osebno so bile recimo Črne Maske presežek presežka, marsikomu pa ne, ker jih ni razumel. čigav problem je to, mi pomoje ni treba razlagat..

vsakomur svoje,
umetnost mora šokirati in razbijati led,
kultura je ponos naroda.

slabo nam kaže.
Vsevednik
# 02.02.2012 ob 22:55
Ja, spomnimo se, da so kulturo nazadnje (dobesedno) ukinili italisjanski fašistični okupatorji... Kdo so pa potem tile modeli...?!
Comando valut
# 02.02.2012 ob 22:35
Mislim, da je treba odkloniti tole izsiljevanje kulturnikov. Predstavljanje kulture kot generatorja narodne samobitnosti je le taktika, saj kultura zadnje čase počne prav nasprotno.

Poglejte zadnje kresnikove nagrajence, ki vsi po vrsti tematizirajo like, katerih glavna značilnost je, da se ozirajo proč od naroda ali ga celo prikazujejo kot zaplankanega, ksenofobnega itd.. Vse od Lajčškovega slinjenja romski kulturi pa do Čifurji raus, za katerega so si morali mediji vzeti kar dve leti, da smo se dovolj načudili njegovi sporočilnosti.

Poleg tega je kultuna srenja nagnjena k neojugoslovenarstvu (stalno neke koprodukcije s ex-yu). Svetlana makarovič žali narod, propagira sovraštvo itd.

Disciplina pri deljenju denarja in ne klike, navajene rednega dotoka proračunskih sredstev.
maher
# 02.02.2012 ob 21:42
"Politika se ne zaveda, kakšna je vloga kulture v 21. stoletju"

Oh, dajte no! Še predobro se zaveda - saj ravno zaradi tega pa jo skuša sesut!
liliputput
# 02.02.2012 ob 21:06
@ Ramus

Ne meči vseh kulturnikov v en koš.
polzaliva
# 02.02.2012 ob 20:38
Potrebujemo nekoga, ni nujno, da je minister, ki bo kulturni denar razdelil po vsej državi, ne le filmarjem in drugim akterjem iz bifejčkov na Starem trgu.
Tivi
# 02.02.2012 ob 20:28
@Ramus, Mize:

Torej bi bilo bolje, če se kultura ne bi razvijala? Da bi bili še vedno v reformaciji ali v ljudskem slovstvu? Verjetno je vsaka nova smer vedno bila slaba. Pač, svet se razvija, kultura se spreminja, tudi vrednote in pogledi na svet.

In to, da so pravi kulturniki tisti, ki dajo ves svoj čas in svoje življenje za kulturo in ne zahtevajo ničesar v zameno?! Živijo pa naj od česa - kulturnega duha?! Vi verjetno niste tak kulturnik, a ne?

In kdo pravi, da človeka povzdigne samo klasična glasba? Sicer pa, če bi res dobro poznali sodobno glasbo (ne bi naštevala vseh zvrsti), bi opazili, da je klasična glasba osnova. Osnova, ki napreduje. Saj ni vse v orkestru, klavirju in dirigentu.

Pa tudi ne vem, zakaj bi moralo biti vse v življenju "pokazano" skozi rožnata očala - gledališke predstave, ki ne šokirajo? Zakaj ne bi vsi skupaj stopili na realna tla in priznali, da svet pač ni to, kar beremo v pravljicah, in da je (recimo) seksualnost, ki se tiče vsakega posameznika.

Off topic, ampak sem morala odgovoriti. ;)

@brooko in KovacevaKobila, z vama se strinjam stoodstotno.
mize
# 02.02.2012 ob 19:39
@ Ramus

Popolnoma se strinjam s tabo. Sicer se čisto ne strinjam z ukinitvijo kulturnega ministrstva a vendar - tudi kultura je skrenila daleč stran od svojega bistva. Kultura naj bi bila nekaj kar človekovega duha povzdiguje, ga duhovno napolnjuje... Pravi kulturniki so zame ljudje, ki so za dobro sočloveka pripravljeni vložiti ure in ure svojega nič plačanega časa, svoje življenje, svoje srce in ponavadi zato ne zahtevajo(in tudi ne dobijo) ničesar.
Kaj vse najdemo v naši z davkoplačevalskim denarjem financirani kulturi pa vsakodnevno vidimo.
KovacevaKobila
# 02.02.2012 ob 19:26
Ramus, ljudje se že od pamtiveka zgražajo nad dekadenco kulture in jamrajo o izgubi vrednot v družbi. Koliko zgražanja so svoj čas poželi Oscar Wilde, Paul Gaugin, Caravaggio, Markiz de Sade, pa so bili kar fejst fantje.

Sam imam precej raje "nesrčkanost" in "dekadenco" kulture kot grmenje samooklicanih moralnih avtoritet. Za razliko od slednjih so umetniki precej manj drugače mislečih sežgali na grmadi, vtaknili v gulag ali uplinili v koncentracijskem taborišču.
brooko
# 02.02.2012 ob 18:56
@ Ramus

ne posplošuj. Če ti ne moreš razumeti moderne glasbe, to še ne pomeni, da ni niti senca tradicionalne klasične glasbe (čeprav je res, da je med plevi le malo zrnja). Nasprotno, sodobne recepcijske teorije ti bodo povedale, da je estetski učinek, vselejučinek, ki izhaja iz PREBIJANJA HORIZONTA PRIČAKOVANJA, ne iz potrjevanja.

In kar zadeva dekadenco. Ja, pa kaj so potem dekadenca tudi mezopotamske ljubezenske in obredne pesmi, kjer imaš pod metaforami eksplicitne seksualne opise? Je dekadentna Visoka pesem, ki sta jo tako judovska kot krščanska tradicija hoteli temeljito moralizirati, pa je v osnovi hudo čutna, erotična in celo seksualna? Halo?
Ramus
# 02.02.2012 ob 18:21
"Politika se ne zaveda, kakšna je vloga kulture v 21. stoletju"

Resnici na ljubo, je kultura tista, ki je kriva za to. Kot so se izgubile vrednote v družbi in občutek za načelnost in moralnost, se je tudi kultura izrodila v groteskne gledališke predstave, ki stavijo zgolj še na šokiranje z goloto, krvjo in prazno dekadenco. Moderna glasba ni niti senca klasične glasbe, ki jo lahko občudujemo le še na redkih prireditvah, kjer nas sedaj posiljujejo z modernimi "umetniki", ki to niso. "Kulturne" prireditve ob dnevih državnosti pa so tudi samo izraz praznine umetnikov, ki so izgubili občutek za srčkanost in vsebino. Popolna dekadenca!

Torej dragi kulturniki,... zazrite se vase, tudi vas je načel zob modernega časa in ste daleč od tega, da bi bili svetla luč narodu v teh temnih časih, ki so pred nami.
Kazalo