Med silhuetami lahko pozoren sprehajalec razbere tudi trupli umorjenih filmarja in pisca Piera Paola Pasolinija ter nekdanjega premierja Alda Mora. Foto: Reuters
Med silhuetami lahko pozoren sprehajalec razbere tudi trupli umorjenih filmarja in pisca Piera Paola Pasolinija ter nekdanjega premierja Alda Mora. Foto: Reuters

Tibera je reka, ki prekipeva od slave in bolečin. Na eni strani razkošje papežev, na drugi trpljenje judovskega geta. Zgoraj ... utripajoče, sijajno mesto; spodaj, pod mostovi, obup brezdomcev.

Umetnik William Kentridge
Friz ustvarjajo s počjo ogromnih šablon in čiščenja z visokim pritiskom. Foto: Reuters

A freska ne nastaja z barvami ali razpršili: praznine v ogromnih šablonah delavci "zapolnjujejo" s čiščenjem z visokim pritiskom; postopoma tako dokončujejo 550 metrov dolgo fresko Zmagoslavja in obžalovanja, ki je bila zasnovana po predlogi risb v oglju; njihov avtor je južnoafriški umetnik William Kentridge.

Od volkulje do Pasolinija
Ob Tiberi je že mogoče razbrati obličje vladarja Marka Avrelija, diktatorja Benita Mussolinija in pa seveda volkuljo, ki je - tako nas uči legenda - dojila mitološka ustanovitelja mesta, dvojčka Romula in Rema. Med silhuetami lahko pozoren sprehajalec razbere tudi trupli umorjenih filmarja in pisca Piera Paola Pasolinija ter nekdanjega premierja Alda Mora.

Lepota minljivosti
Zanimivo pri konceptu celotnega projekta je to, da bodo s šablono izrisane silhuete postopoma izginjale nazaj na mestih, kjer bo umazanija zavzemala svoj nekdanji prostor. "Poanta je v tem, da ustavimo minljivo umetnino," je pojasnil tehnični vodja projekta Gianfranco Lucchino. "Risbe bodo ostale skrajno začasne."

Projekt, ki mu je birokracija postavila cel kup ovir, bo uradno razkrit v mesecu aprilu. V višino freska meri do deset metrov, prostor pa je našla na zidu, ki so ga v 19. stoletju postavili, da bi Rim zavarovali pred poplavami. V monokromu izrisani liki pripovedujejo zgodbo, polno kontrastov, je za časopis La Repubblica pojasnil Kentridge. "Tibera je reka, ki prekipeva od slave in bolečin. Na eni strani razkošje papežev, na drugi trpljenje judovskega geta. Zgoraj ... utripajoče, sijajno mesto; spodaj, pod mostovi, obup brezdomcev."

"S stetoskopom prisluhniti utripu mesta"
Projekt realizira neprofitna organizacija Tevereterno. Želijo si, da bi umetnina spodbudila in pospešila urbano regeneracijo. Kentridge pravi, da ne skuša Rimljanom predavati njihove lastne zgodovine, zato tudi figure niso nanizane v kronološkem redu. "Tako je, kot da sem prislonil stetoskop na bregove reke in prisluhnil mestu, ki pripoveduje svojo zgodbo."

Ko bo dokončan, bodo friz uporabili tudi kot ozadje za predstavo senčnih lutk in za koncert pihalne godbe.

Tibera je reka, ki prekipeva od slave in bolečin. Na eni strani razkošje papežev, na drugi trpljenje judovskega geta. Zgoraj ... utripajoče, sijajno mesto; spodaj, pod mostovi, obup brezdomcev.

Umetnik William Kentridge