[●REC] združuje pristop Čarovnice iz Blaira s tematiko filmov Georgea Romera – a kljub vse večji zasičenosti tržišča z grozljivkami več kot upraviči svoj obstoj. Foto:
[●REC] združuje pristop Čarovnice iz Blaira s tematiko filmov Georgea Romera – a kljub vse večji zasičenosti tržišča z grozljivkami več kot upraviči svoj obstoj. Foto:
Jaume Balagueró in Paco Plaza¬ sta si zastavila izziv: posneti grozljivko brez vsakršne glasbene podlage, ki ima po navadi precej veliko vlogo pri ustvarjanju ozračja filma.

Veliko filmov (Cloverfield je le zadnji na tem seznamu) je že skušalo nadgraditi ali vsaj posneti “cinéma-vérité” inovacijo Čarovnice z Blaira. Tudi tukaj bodo nadvomno koga motila neprestano približevanje in oddaljevajnje, tresenje ter histerično tuljenje igralcev v kamero, a španska režiserska dvojica - Jaume Balagueró in Paco Plaza - prvoosebnega formata pripovedi vseeno ne zlorabljata s preveč klišejskimi prijemi.

Zaplet te minimalistične grozljivke je očarljivo preprost: ekipa lokalne televizije – nadležno poskočna blondinka Ángela (Manuela Velasco) in njen snemalec Pablo (Pablo Rosso), ki ga nikoli ne vidimo, ker je njegova kamera naš pogled na dogajanje – snema reportažo o vsakdanu gasilcev. Po nekaj urah nočnega dolgočasenja na postaji in držanja pesti, da bo morda le kje zagorelo, se Ángela prilepi na odpravo, ki gre reševat v lastno stanovanje zaklenjeno starko. A ko prispejo v staro hišo v središču Barcelone, se izkaže, da le ne bo šlo za čisto rutinski primer: stanovalci poročajo o živalskih krikih iz zgornjega nadstropja, nekdo pa je poklical tudi policijo. Ko vdrejo v stanovanje in skušajo potolažiti staro Conchito, ki je očitno v nekakšnem otopelem šoku, se ta kot pobesnel pes zagrize najbližjemu policistu v vrat. Kolegi skušajo krvavečega možaka spraviti do rešilca – a kar naenkrat ne more nihče več iz hiše …

Kratek, a vratolomen spust v brezno groze
Če se je Čarovnica iz Blaira “zanašala” predvsem na sugestivno pokljanje vejic, nam [●REC] “tisto”, kar naj bi nam nagnalo nečloveški strah v kosti, tudi pokaže. Balagueró in Plaza sta si, kot že rečeno, sposodila že večkrat videni trik prvoosebnega poročevalca, ki dogajanje spremlja s kamero, in obenem na vprašanje “Pa zakaj ta tip še vedno snema?”, ki se nam je zastavljalo ob Cloverfieldu, odgovorita s tem, da sta tu “priči” pač novinarja v službi obveščanja javnosti. Toda profesionalec ali ne, tudi Pablo je človek in bolj ko se nasilje v od sveta odrezani hiši stopnjuje, bolj se živčno trese tudi njegova roka. Naša panika narašča skupaj z Angelino; novinarka počasi ugotavlja, da niti morebitna reportaža o vladni zaroti ne more odtehtati ujetosti med paničnimi stanovalci, koleričnim policistom in vse večjim kupom trupel. Zadnjih petnajst klavstrofobičnih minut razmeroma kratkega filma pa tako ali tako vidimo le še v srhljivi zeleni barvi nočnega snemanja.

Kljub nepričakovanemu in morda ne dovolj razdelanemu obratu k nadnaravnemu film daje občutek verjetnega, kar - če se za primerjavo spomimo na lanski Diary of The Dead Georgea Romera – za ta žanr sploh ni lahka naloga. V enem stavku: film niti v tehničnem niti v vsebinskem pogledu ne orje ledine, a vseeno nekako tudi najbolj ciničnega gledalca pripravi do katarze.

Dobra stara ameriška tradicija …
Hollywood se ni obotavljal: še preden je španski izvirnik prišel v domače kinematografe, so že odkupili pravice za snemanje priredbe (zakaj bi le brali podnapise?). Karantena (režiral jo je John Erick Dowdle) na naša velika platna prihaja v teh dneh, film pa menda ostaja precej zvest izvirniku. Španci so se medtem že lotili snemanja nadaljevanja Snemaj!, drugega najbolj gledanega domačega filma v letu 2007 (prvi je bil še ena grozljivka, izvrstna Sirotišnica, ki so jo prav tako lahko ogledate na letošnjem Liffu).

V okviru festivala Liffe lahko Snemaj! vidite še 23. 11. ob 22.00 v Kosovelovi dvorani Cankarjevega doma in obenem v Kinodvoru.

Ana Jurc