Salvador Dalí je leta 1922 (z osemnajstimi leti) prišel v Madrid in se nastanil v takratnem shajališču mladih umetnikov, študentskem domu Residencia de Estudiantes. V letih, ko ga je prevzel kubizem, sta v njegovo življenje stopila še dva izjemna umetnika - F. G. Lorca in Luis Buñuel. Foto: EPA
Salvador Dalí je leta 1922 (z osemnajstimi leti) prišel v Madrid in se nastanil v takratnem shajališču mladih umetnikov, študentskem domu Residencia de Estudiantes. V letih, ko ga je prevzel kubizem, sta v njegovo življenje stopila še dva izjemna umetnika - F. G. Lorca in Luis Buñuel. Foto: EPA
Federico García Lorca
Dalí je Lorco po pesnikovi smrti - pri 38. letih so ga v državljanski vojni ustrelili nacionalisti - opisoval kot 'utelešenje pesniškega fenomena' in 'edino osebo, ki je v njem kdaj zbujala ljubosumje.'

Bil je gej, kot je splošno znano, in noro zaljubljen vame.

Salvador Dalí o Lorci
Salvador in Gala Dali
Leta 1929, ko je že živel v Parizu, je Dali spoznal Galo Elouard, rusko emigrantko in ženo francoskega pesnika. Čeprav je bila deset let starejša od njega, sta se kmalu zapletla v razmerje in Gala se je še isto leto ločila od moža. Gala je bila od takrat pa do smrti Dalijeva muza, model in nadzornica njegovih financ.

Nova špansko-britanska filmska koprodukcija Little Ashes bo raziskovala homoseksualno razmerje med dvema med največjimi španskimi umetniki vseh časov – slikarjem Salvadorjem Dalíjem in tragično umrlim pesnikom Federicom Garcío Lorco. Seksi in drzna zgodba, kot jo že opisujejo producenti, se bo vrtela predvsem okoli tesnega prijateljstva, ki se v 20. letih prejšnjega stoletja na madridski družabni sceni splete med zgoraj omenjenima in še enim revolucionarnim umetnikom, režiserjem Luisom Buñuelom.

Kdo je bil mož za masko?
Različica dogodkov, kakršno si jo je zamislila britanska scenaristka Philippa Goslett, bo gotovo razburila kar nekaj zgodovinarjev. Spremljali bomo lahko vse intimnejše razmerje med Dalíjem in Lorco (slednji je bil istospolno usmerjen, prvi pa ne), ki ga nekoč konča zelo ponesrečen eksperiment v postelji. Frustrirani Lorca nato skuša rešiti večer z neko prijateljico, Dalí pa prizor opazuje iz naslanjača. Tako naj bi se začela slikarjeva vojeristična nagnjenja – pravzaprav, je prepričana Goslettova, naj bi po tistem začel ustvarjati svojo ekscentrično javno podobo, "masko, ki jo zdaj poznamo".

"Seveda je bil zaljubljen vame"
Čeprav ugibanja o resnični naravi razmerja med umetnikoma niso nič novega, je Dalí v več intervjujih povedal, da je osvajanja svojega prijatelja vedno zavračal. "Bil je gej, kot je splošno znano, in noro zaljubljen vame," je na primer citiran v knjigi Pogovori z Dalíjem (Alain Bosquet, 1969). "Dvakrat me je skušal 'podreti' ... to mi je šlo zelo na živce, ker me moški niso privlačili in ker mi ni do vdaje. Pa še boli. Bil pa sem izjemno počaščen – na tihem sem si mislil, da je velik pesnik in da mu majhen košček riti Božanskega Dalíja dolgujem."

Pravi tragični junak zgodbe je po mnenju scenaristke torej Dalí. "Misel na Lorco ga je spremljala vse življenje in o njem je tudi neprestano govoril – več kot o svoji ženi Gali."

Vloga impozantnega avantgardista brez dlake na jeziku je gotovo trd oreh. Zaupali so jo 21-letnemu Britancu Robertu Pattinsonu, ki je za zdaj znan predvsem po vlogi Cedrica Diggoryja v filmih o Harryju Potterju. Lorco igra Španec Javier Beltran, Luisa Buñuela pa Matthew McNulty. Film, ki je naslov dobil po znani Dalíjevi sliki, režira Paul Morrison, snemanje v Barceloni (proračun je bil skromnega 1,4 milijona funtov) pa je že končano.

Plod prenapete domišljije?
Prvi odzivi stroke so skeptični: Ian Gibson, v Španiji živeči biograf obeh glavnih akterjev zgodbe, v to teorijo denimo ne verjame. "Dalíja je bilo groza vsakršnih dotikov, tako da dvomim, da je Lorca prišel zelo daleč."

Ana Jurc

Bil je gej, kot je splošno znano, in noro zaljubljen vame.

Salvador Dalí o Lorci