Studio Avala film v Košutnjaku pri Beogradu je bil v Titovi Jugoslaviji center filmske produkcije. Foto: Reuters
Studio Avala film v Košutnjaku pri Beogradu je bil v Titovi Jugoslaviji center filmske produkcije. Foto: Reuters
Avala film
Zadnji film je bil pod okriljem studia končan leta 2000, vendar so že v devetdesetih letih zadnje klape padle le izjemoma. Foto: Reuters

Filmska srenja že več dni vodi kampanjo proti prodaji, ki so jo naslovili Mesto izgubljenih filmov. Danes je bil pred Agencijo za privatizacijo v Beogradu, kjer je potekala dražba, organiziran protest. Zbralo se je okoli 50 filmskih ustvarjalcev, ob tem so študentje umetniških fakultet izvedli performans – sceno po vzoru kultne serije Vrnitev odpisanih, v kateri Prle in Tihi branita Avala film.

Vendar na agenciji izpostavljajo, da ne gre za njihovo odločitev, saj je ta kot stečajni upravitelj dolžna le izvajati zakon.

Studio, ki je bil po razpadu Jugoslavije delno privatiziran, 51 odstotkov delnic pa je bilo prodanih Yugoexporutu, se je od propada zadnjega spopadal z resnimi finančnimi težavami. Junija leta 2011 so razglasili bankrot, na začetku leta 2012 je srbska vlada pokazala pobudo, da bi ga znova obudila, vendar se to nikoli ni zgodilo.

Želja po ločeni rešitvi filmskega sklada
Jugoslovanska kinoteka je poskušala na Gospodarskem sodišču doseči, da bi se začasno iz prodaje izvzel vsaj filmski sklad – gre za okoli 600 filmskih stvaritev, ki so nastale v Avalinih studiih skozi zgodovino njenega delovanja.

Sodišče ni ugodilo tej zahtevi, čemur je sledilo začudenje ministrstva za kulturo, ki je sporočilo, da so storili vse, kar je v njihovi pristojnosti, da bi zaščitili kulturne dobrine v postopku te prodaje. Srbski minister za kulturo Ivan Tasovac je povedal, da mu je žal, da se ni Kinoteka prej zavzela za to, da bi sklad dobil status kulturne dobrine. Direktor Kinoteke Radoslav Zelenović se je odzval, da je v drugih državah iz regije praksa, da se taki skladi nacionalizirajo, saj je država financirala snemanje filmov in bi bilo absurdno, da jih zdaj odkupuje.

Po poročanju B92 je kot del kampanje v načrtu še tribuna, na kateri bo sodelovalo več imen iz filmskega sveta in industrije. Izpostavljajo dejstvo, da v okvir filmskega sklada spada več kot 200 igranih in 400 dokumentarnih filmov, ki so jih ovenčali tudi na festivalih v Cannesu, Berlinu in Benetkah. To pomeni, da bo skoraj polovica jugoslovanskih filmov in torej velik del jugoslovanske dediščine padel v zasebne roke, še opozarjajo.

Vladavina francoskega in ameriškega kapitala
Za licitacijo so se pravzaprav prijavila tri podjetja, vendar drugi dve nista opravili pologa, ki je bil pogoj za sodelovanje na njej, navaja dnevnik Danas. Za konzorcijem Film Way stoji francoski in ameriški kapital. Sporočili so, da njihova odločitev za nakup temelji predvsem na najavljenem zakonu o davčnih olajšavah za tuje producente, če se odločijo za snemanje v Srbiji. Dodali so, da je v njihov poslovni načrt vključena tudi producentska ekipa, ki je v Beograd privedla snemanje filmov 3 dni za uboj s Kevinom Costnerjem in Novembrski človek s Pierceom Brosnanom.

Podporo kampanji proti prodaji filmskega sklada Avala filma so izrazili Asociacija filmskih režiserjev Srbije, Društvo filmskih producentov Srbije, Asociacija filmskih distributerjev pri Gospodarski zbornici Srbije, Društvo filmskih umetnikov, Društvo dramskih umetnikov, filmske akademije, ustanove, več pomembnih posameznikov …

Avala film je bil ustanovljen leta 1945 in velja za najstarejše filmsko podjetje v nekdanji Jugoslaviji. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja so v osrednjem filmskem studiu snemali megalomanske domače in tuje produkcije, ki so nekaj hollywoodskega blišča prispevali zvezdniki, kot so Richard Burton, Yul Brynner, Kirk Douglas, Anthony Quinn, Alfred Hitchcock in Orson Welles.

Avala film: jugoslovanska dediščina v tujih rokah
Avala film v zasebnih rokah
Avala film: jugoslovanska dediščina v tujih rokah
Avala film v zasebnih rokah