Kubrick je po smrti zapustil cele skladovnice raziskav in opomb za Napoleona, projekt, ki ga je skušal realizirati vse do smrti. Foto: Taschen
Kubrick je po smrti zapustil cele skladovnice raziskav in opomb za Napoleona, projekt, ki ga je skušal realizirati vse do smrti. Foto: Taschen
Jacques-Louis David: Napoleon na prelazu sv. Bernard
Kubricka je navduševala Napoleonova inteligenca, občudoval je njegovo sposobnost za analitično razmišljanje in za vojaško strategijo.
Steven Spielberg
Spielberg, ki se je z zgodovinskim epom Lincoln letos potegoval za oskarja v več kategorijah, a ostal praznih rok, je s Kubrickom "sodeloval" že pri filmu A. I. umetna inteligenca iz leta 2001. Tudi to znanstvenofantastično dramo si je namreč v poznih 70. zamislil Kubrick, pozneje pa jo je napisal in režiral Spielberg. Foto: Reuters

Spielberg je takrat najavil, da bo projekt realiziral - a le kot producent; zdaj je znano še, da bi serijo, najverjetneje za televizijo HBO, ki ima rada zgodovinsko obarvane, krvave drame, lahko režiral Avstralec Baz Luhrmann.

"Najboljši film vseh časov", ki nikoli ni bil posnet
Kubrick je scenarij za triurno epopejo opustil, potem ko po polomu filma Waterloo Sergeia Bondarchuka (1970) hollywoodski studii z MGM-jem na čelu niso hoteli tvegati s financiranjem še enega projekta o Napoleonu.

Kubrick, ki je bil po rodu Američan, a je živel in delal pretežno v Veliki Britaniji, je bil znan po samotarstvu in "obsedenem perfekcionizmu". Za film je temeljito raziskal lik francoskega voditelja, glavni vlogi pa ponudil Oskarju Wernerrju in Audrey Hepburn (ki pa je vlogo Josephine zavrnila). V stranskih vlogah si je predstavljal Aleca Guinessa, Petra O'Toola, Jean-Paula Belmonda in Charlotte Rampling. "Ne morem vam razložiti, kaj pripravljam. Lahko rečem le, da verjamem, da bom naredil najboljši film vseh časov," je v pismu studiem leta 1971 zapisal Kubrick.

Mešanica fascinacije in zgroženosti
"Kaj ga je tako navduševalo? Na eni strani je v Napoleonu občudoval njegovo nadarjenost za vojaško strategijo in analitično razmišljanje ter njegovo karizmo, na drugi strani pa ga je navduševalo, da so apravzaprav Napoleonova čustva močnejša kot njegova inteligenca," je pred nekaj leti za Die Welt povedala režiserjeva vdova Christiane Harlan.

Kubrick je verjel, da bi Napoleon v današnjem času boje načrtoval s pomočjo računalnika. In ko je še vedno razmišljal o snemanju filma o velikem državniku in vojskovodji, je na primeru vojne v Iraku preučeval tudi sodobno vojaško strategijo. "Stanley je po televiziji nenehno spremljal, kako Američani vodijo prvo iraško vojno. Medtem ko sem bila sama zaradi vojne zelo slabe volje in sem govorila o nedolžnih žrtvah, je Stanley le sedel in gledal. Tri dni je popolnoma zatopljen v dogajanje sedel pred televizijskim zaslonom, preučeval je satelitske posnetke, ki jih je prikazoval CNN, in vojaške karte; nato se je zdramil in rekel, da se mu vse skupaj zdi strašno," se spominja žena.

Najprej nobenega projekta, potem dva
Miniserija ni edina biografija, ki nastaja o Napoleonu. Celovečerni film s preprostim naslovom Napoleon za studio Warner pripravlja tudi režiser Rupert Sanders, ki se ga spominjamo po filmu Sneguljčica in lovec (in nekateri morda tudi po aferi, ki je zaradi njegovega ljubimkanja s Kirsten Stewart izbruhnila v tabloidih).

Skrivnostni Luhrmann
Luhrmann je nazadnje posnel film Veliki Gatsby, sicer pa je znan po režiji velikopoteznih, opernih filmov in muzikalov, med katerimi so najbolj znani Avstralija, Moulin Rouge ter Romeo in Julija, nikoli pa se še ni preizkusil v režiji za male ekrane. Zgovoren znak je tudi, da režiser, ki ima zaradi finančnega uspeha Gatsbyja trenutno verjetno proste roke pri izbiri svojega naslednjega projekta, še ni objavil, da v kratkem načrtuje kak nov film.

Leta 2011 je pri založbi Taschen izšla knjiga z naslovom Napoleon Stanleyja Kubricka: Največji film, ki ga niso nikoli posneli. V njej so ustvarjalci zajeli ogromno virov, dokumentacije in fotografij, ki jih je Kubrick zbral med načrtovanjem projekta, (amatersko) predstavitev pa si lahko ogledate spodaj.