Film Gangster Squad, ki tematizira boj losangeleške policije proti organiziranemu zločinu v štiridesetih in petdesetih letih 20. stoletja, bodo pri studiu Warner
Film Gangster Squad, ki tematizira boj losangeleške policije proti organiziranemu zločinu v štiridesetih in petdesetih letih 20. stoletja, bodo pri studiu Warner "še enkrat pregledali". Datum januarske premiere ostaja nespremenjen. Foto:

Seveda je nasilje lahko nepotrebno in odveč. Za vsakega Scorseseja ali Peckinpaha obstaja 'pocar', ki je v poslu samo zaradi denarja. Toda koga bomo pooblastili za odločitev, če gre Quentin Tarantino ali pa igra Grand Theft Auto čez mejo? Vlado? Industrijo?

Martin Kaplan
Quentin Tarantino je prepričan, da prikazovanje nasilja v filmih ni sporno. Drugačnega mnenja je Jamie Foxx, ki ima v filmu Django brez okovov glavno vlogo. "Ne moremo preprosto obrniti hrbta in reči, da nasilje v filmih nima nobenega vpliva. Ima ga." Foto: IMDb

Konsenz številnih je takšen: nasilje je bilo od nekdaj del zabave, tudi če gremo nazaj vse do Sofokleja, Shakespeara in Edgarja Allana Poeja. Zakaj bi se morala sodobna zabavna industrija prikrajšati za ta univerzalni in brezčasni element pripovedovanja zgodb?

Martin Kaplan
Jack Reacher, film o izurjenem vojaškem ostrostrelcu, ki ustreli pet naključnih žrtev, bi težko imel slabši datum premiere. Foto: Paramount Pictures
Po petkovem pokolu so namesto nanizanke Family Guy predvajali ponovitev, serija American Dad pa je popolnoma odpadla. Foto: FOX
The Following
Serijo The Following so pri Foxu trenutno prisiljeni oglaševati predvsem z imeni in obličji protagonistov, ne pa z dejansko vsebino. Foto: FOX

Z iskanjem ključnih besed tipa "streljanje", "šola" in "otroci" so se izvršni producenti lotili identificiranja in črtanja problematičnih epizod serij Zakon & Red, NCIS in podobnih, ki so bile na vrsti za skorajšnje predvajanje. Namesto njih so predvajali nadomestne. "Grozno je, da moramo imeti uveljavljen postopek za tovrstne primere," je izjavil direktor kabelske mreže USA Chris McCumber.

Tri tragedije v enem samem letu
Mreža je imela za svoje ukrepanje žal že precej precedenčnih primerov. Hollywood se je moral že nekajkrat soočiti z dilemo, kako dovolj obzirno in taktno reagirati na grozljiv zločin, obenem pa v pogonu ohraniti industrijo, ki pogosto služi (tudi) z nasiljem in prelivanjem krvi. Filmski studii so se v taki zagati včasih znašli enkrat ali dvakrat na desetletje - a časi so se spremenili. Samo letos so se zgodili že trije incidenti, ki so zahtevali krizno reakcijo: uboj Trayvona Martina na Floridi pomladi, poboj v kinodvorani v Aurori poleti in zdaj še pokol v Newtownu.

Ko je Trayvon Martin, neoboroženi temnopolti najstnik, konec februarja umrl pod streli pripadnika sosedske straže, so se pri Studiu Fox, ki je komedijo Neighbourhood Watch počasi začenjal promovirati kot poletno uspešnico, zgrozili. Film, v katerem morajo Ben Stiller, Vince Vaughn, Jonah Hill in Richard Ayoade svojo sosesko rešiti pred napadom Nezemljanov, je nato julija v kinematografe prišel kot zgolj The Watch. Julijsko streljanje na premieri Vzpona viteza teme v multipleksu v Koloradu je za hip močno zamajalo zabavno industrijo, še posebej studio Warner, ki je novega Batmana poslal v kinematografe.

Protisloven položaj
A vse kaže, da se bo pomor v Newtownu izkazal za bolj problematičnega in sprožil intimnejše preizpraševanje vesti v industriji, poroča The New York Times. Poslovni sestanki v Hollywoodu se v zadnjih dneh vedno znova vračajo k temi hipokrizije: številni hollywoodski liberalci, ki sicer podpirajo strožji nadzor nad orožjem, se obenem preživljajo s prodajanjem nasilja.

Se bodo končno zgodile trajne spremembe?
Razrašča se tudi strah, da bo industrija občutila posledice vladnih ukrepov: ko se je predsednik Obama v sredo javno obvezal, da se bo zavzel za bolj restriktivne pogoje za pridobitev orožja, je opozoril tudi, da bi se morala družba "resneje zamisliti nad kulturo, ki prepogosto poveličuje orožje in nasilje". Vsesplošni gnev in pretresenost Američanov nad smrtjo 27 ljudi, od katerih je bila večina otrok, sta televizijske mreže in filmske studie prisilila v korenitejše spremembe promocijskih kampanj in sporeda kot dozdajšnji primeri. Do zdaj je bilo dovolj, če so vsebine cenzurirali dan ali dva po tragediji; tokrat se zdi, da je situacija drugačna.

Čeprav tragedija v Connecticutu nima neposredne povezave s filmsko industrijo - tista v Koloradu pa jo je na primer imela - producenti ugotavljajo, da bodo morali taktneje ravnati v vseh žanrih, tudi komedijah, in da bi se tudi ekstravagantne filmske premiere lahko zdele preveč ekscesne in brezbrižne.

Karavana gre dalje
V torek se je tako odločala usoda promocije filmov, kot sta družinska drama Not Fade Away in nasilen zgodovinski triler Gangster Squad. Paramount torkove premiere Not Fade Away na koncu ni odpovedal, pri Warnerju pa so v izjavi za javnost zagotovili, da bodo "še enkrat pregledali material filma Gangster Squad, da zagotovimo, da bomo zaradi takih grozljivih dogodkov obzirni"; obenem poudarjajo, da za 11. januar napovedane premiere ne nameravajo prestaviti.

Je pa zato v torek odpadla rdeča preproga za že tradicionalno tarantinovsko krvavi spektakel Django brez okovov. V soboto sta bili v Los Angelesu in Pittsburghu preloženi premieri novega akcijskega filma Toma Cruisa Jack Reacher in komedije Billyja Crystala Parental Guidance. Cruisov film se namreč začne s prizorom ostrostrelca, ki ubije več ljudi; Paramount je iz ameriškega napovednika že odstranil vse prizore, v katerih Cruise drži orožje.

Seveda pa so po začetnem šoku tudi v Hollywoodu vse glasnejši tisti, ki opozarjajo, da tragični dogodek pač ni imel nobene povezave s filmsko industrijo. "Konsenz številnih je takšen: nasilje je bilo od nekdaj del zabave, tudi če gremo nazaj vse do Sofokleja, Shakespeara in Edgarja Allana Poeja," je za New York Times izjavil Martin Kaplan z Univerze Južna Kalifornija. "Zakaj bi se morala sodobna zabavna industrija prikrajšati za ta univerzalni in brezčasni element pripovedovanja zgodb?"

"Nasilje je obenem donosno - občinstvo ga obožuje - in umetniško orodje. Seveda je lahko nepotrebno in odveč. Za vsakega Scorseseja ali Peckinpaha obstaja 'pocar', ki je v poslu samo zaradi denarja. Toda koga bomo pooblastili za odločitev, če gre Quentin Tarantino ali pa igra Grand Theft Auto čez mejo? Vlado? Industrijo? Ali pa občinstvo, ki mu nadzor hoče prepustiti Hollywood?"

Mreže in studii se po pomoru v Newtownu "cenzure" lotevajo sistematično: najprej so se lotili televizijskih sporedov in napovednikov, nato prihajajočih filmov v kinematografih ter na koncu promocijske dogodke in rdeče preproge ter promocijski material za več prihajajočih mesecev. Že v nedeljo sta s sporeda mreže Fox tako izpadli novi epizodi animiranih serij Family Guy in American Dad: v Family Guy je sarkastični govoreči dojenček Stewie iz vesoljske ladje streljal na konje in ljudi, v American Dad pa so prav tako rokovali z orožjem.

Naslednja je bila pri Foxu na vrsti promocija za novo serijo The Following, gre za zgodbo o policijskem lovu na krutega serijskega morilca, ki je spotoma rekrutiral precejšnje spremstvo. Ker bi se nekatere promocijske fotografije lahko izkazale za "problematične", so celotno kampanjo nadomestili z že prej pripravljeno nadomestno. O tem, kdaj bodo začeli serijo spet oglaševati intenzivneje, se odločajo "na podlagi sprotnega dogajanja", torej odvisno od tega, koliko časa bo Newtown še na prvih straneh časopisov.

Seveda je nasilje lahko nepotrebno in odveč. Za vsakega Scorseseja ali Peckinpaha obstaja 'pocar', ki je v poslu samo zaradi denarja. Toda koga bomo pooblastili za odločitev, če gre Quentin Tarantino ali pa igra Grand Theft Auto čez mejo? Vlado? Industrijo?

Martin Kaplan

Konsenz številnih je takšen: nasilje je bilo od nekdaj del zabave, tudi če gremo nazaj vse do Sofokleja, Shakespeara in Edgarja Allana Poeja. Zakaj bi se morala sodobna zabavna industrija prikrajšati za ta univerzalni in brezčasni element pripovedovanja zgodb?

Martin Kaplan