Če je bil Billy Crystal včasih najbolj znan po svoji (filmski) romanci v filmu z Meg Ryan (Ko je Harry srečal Sally), je danes v prvi vrsti glas animirane pošasti v Disneyjevi franšizi. Foto: Reuters
Če je bil Billy Crystal včasih najbolj znan po svoji (filmski) romanci v filmu z Meg Ryan (Ko je Harry srečal Sally), je danes v prvi vrsti glas animirane pošasti v Disneyjevi franšizi. Foto: Reuters

Studii nočejo več snemati romantičnih komedij. Te so enkratni podvigi; obstaja neka meja, koliko denarja lahko z njimi zaslužiš. Kaj boš naredil po "srečna za vse večne čase"? Nadaljevanje o varanju? Ločitvi?

Lynda Obst
Studio Paramount je kitajskim kinematografom ponudil cenzurirano različico njihovega novega spektakla, World War Z, a so ga cenzorji kljub temu zavrnili. Studio je film sicer spremenil že vnaprej, brez kakršnega koli zahtevka s kitajske strani, da bi si tako povečali možnosti za distribucijo (Iz filma so denimo umaknili stavek "Kitajska je temna" - a kaj, ko ga je bilo mogoče slišati v napovedniku, ki se je zavrtel v odmoru med Super Bowlom. Foto: Reuters
Lynda Obst (na sliki z Robom Lowom) je film zamenjala za "drznejši" format televizije. Foto: EPA

Kje so filmi za odrasle, se v svoji novi knjigi, reportažno-avtobiografskem delu Sleepless in Hollywood: Tales From the New Abnormal in the Movie Business sprašuje Lynda Obst, producentka filmov, kot sta bila Romanca v Seattlu in Contact. Knjiga je - tako prvi recenzenti - duhovit in pronicljiv vpogled v industrijo, ki skuša z vse bolj homogenimi vsebinami, ki se jim da z lahkoto ustvarjati nadaljevanja, preddele in t. i. "reboote" na različnih platformah, pritegniti vse bolj razslojeno globalno občinstvo.

"Osrednja naloga studiev zdaj je, da svoje vsebine predelajo v franšize," je Obstova povedala za blog The Wrap. "Zato nočejo več snemati romantičnih komedij. Te so enkratni podvigi; obstaja neka meja, koliko denarja lahko z njimi zaslužiš. Kaj boš naredil po "srečna za vse večne čase"? Nadaljevanje o varanju? Ločitvi?"

Treba je priti na Kitajsko
Drugi veliki faktor je to, da studii skušajo filme - pa čeprav na škodo domačih gledalcev - prilagoditi za hitro rastoči tržišči v Rusiji in na Kitajskem. "Tuja tržišča iščejo spektakle 3D IMAX, kakršni se snemajo samo v Ameriki. Če hočejo niansirane in domiselne filme, imajo v tujini raje domače filme, kjer jim ni treba prenašati sinhronizacije."

Še pred desetletjem je orjaški profit od prodaje DVD-jev industriji puščal dovolj proste roke, da je zeleno luč dobila široka paleta različnih projektov; Obstova je denimo brez pretiranih težav nabrala sredstva za filma The Fisher King in komedijo How to Lose a Guy in 10 Days, kar danes, tako je vsaj prepričana, ne bi bilo tako lahko - saj niti eden izmed junakov nima ogrinjala in nadnaravnih sposobnosti.

Američani niti DVD-jev ne kupujejo več
Razcvet ponudnikov t. i. streaminga, kakršen je Netflix, je zakrivil strm padec v količini denarja, ki ga Američani zapravijo za domačo zabavo (od 21,8 milijarde dolarjev v letu 2004 so zdrsnili na lanskih 18 milijard.) To pomeni, da je treba izpad dobička v domačih kinematografih nadomestiti izključno na tujih tržiščih.

Paradigma se spreminja
Obstova pravi, da se je "nove nenormalnosti", kot tej situaciji pravi, prvič zavedela pred petimi leti, ko je še delala za studio Paramount. Prinesla jim je menda neverjetno aktualen scenarij o sodni drami v zvezi z umetno inteligenco, za katerega se je zanimalo nekaj največjih imen v Hollywoodu - a izvršni producenti so samo strmeli vanjo s praznimi pogledi. "V tistem trenutku sem se zavedela, da sem priča spreminjanju paradigme. Prej nisem dojela, ampak začela se je sistematična sprememba, in filmov, kakršne produciram - romantične komedije in drame za odrasle - se preprosto ne snema več."

Večni refren: Prihodnost je televizija
Obstova in vrsta njenih kolegov, ki jim ni uspelo dobiti zelene luči za svoje projekte, so začeli takrat trumoma zapuščati Paramount. Sama je zatočišče našla pod okriljem televizije, kjer je zdaj producentka humoristične nanizanke Hot in Cleveland in ena od tistih, ki ne morejo prehvaliti "kreativnega preporoda" televizijskega medija. "Preprosto drznejša je. Na sporedu so serije, v katerih mame preprodajajo travo in varajo može ali pa učitelji prodajajo crack in umirajo za rakom. V filmu protagonist ne more kuhati cracka, kaj šele, da bi umrl za rakom."

Vseeno pa je bilo zadnje desetletje za številne njene kolege obdobje krute streznitve, priznava: "To je bil katastrofalen čas za filmske producente. Če si sicer delal dobre filme, a nimaš partnerja, ki bi bil velika zvezda ali banka, nimaš sreče. Pretekli dosežki ne štejejo. Sistem se je popolnoma obrnil."

Studii nočejo več snemati romantičnih komedij. Te so enkratni podvigi; obstaja neka meja, koliko denarja lahko z njimi zaslužiš. Kaj boš naredil po "srečna za vse večne čase"? Nadaljevanje o varanju? Ločitvi?

Lynda Obst