Zaključni večer festivala s podelitvijo nagrad bi morala voditi igralka Parker Posey, a je tik pred zdajci zbolela in je v Park City ni bilo. Foto: EPA
Zaključni večer festivala s podelitvijo nagrad bi morala voditi igralka Parker Posey, a je tik pred zdajci zbolela in je v Park City ni bilo. Foto: EPA
Beasts of the Southern Wild
Beasts of the Southern Wild je prvi film 29-letnega Benha Zeitlina, ki ga je režiral in zanj napisal scenarij.
Sundance je nenazadnje tudi tisti festival, kjer se slavni gostje po rdeči preprogi res ne morejo sprehoditi v šifonastih in kožo razkrivajočih toaletah. Foto: Reuters
Na zaključnem festivalu so se poklonili tudi Binghamu Rayu, veteranskemu filmskemu producentu, mecenu neodvisnega filma in rednemu gostu festivalov, ki je prejšnji teden v Park Cityju doživel infarkt in umrl. Foto: EPA
Najboljši dokumentarec je postal The House I Live In, kritičen pogled na ameriški sodni sistem.
The Surrogate: Nekonvencionalna ljubezenska zgodba.

Celovečerni prvenec 29-letnega režiserja in scenarista Benha Zeitlina Beasts of the Southern Wild, zgodba o neustrašni šestletnici z nenavadnim imenom, Hushpuppy, ki z očetom živi v majhni skupnosti Bogu za hrbtom, je letošnji dobitnik velike nagrade žirije. V sekciji dokumentarcev je žirija izbrala film The House I Live In, ki tehta finančni, človeški in družbeni davek vojne proti drogam (njegov režiser, Eugene Jarecki, je isto nagrado dobil že leta 2005, takrat za film Why We Fight.)

Benh Zeitlin se je s svojim prvim filmom, ki je na letošnjem Sundanceu takoj po premieri obveljal za favorita, ukvarjal dolga tri leta: "Ta projekt je bil kot kilav mladiček v leglu, kot skuštran, umazan, divji otrok, za katerega je bilo treba skrbeti, dokler se ni znal sam postaviti na svoje noge," je izjavil po podelitvi. "Super je, da se je to zgodilo tukaj. To je pravi kraj za to, da je svet spoznal naš film." Zeitlin svojo mlado protagonistko, Quvenzhane Wallis, opisuje kot največjo osebo, kar jih pozna. Sama o sebi pravi, da je sicer pripravljena na zvezdništvo, da pa bo prej še končala tretji razred. (Film, ki ga je za distribucijo odkupil studio Fox Searchlight, je postavljen v svet v vrtincu nenadnih klimatskih sprememb, po katerem razsajajo nekakšna predpotopna bitja, dekletce z bolnim očetom pa mora najti svojo mamo.)

Eugene Jarecki je v svojem zahvalnem govoru vojno proti drogam opisal kot "tragično nemoralno, srce parajoče zmotno in zgrešeno". "Če hočemo v tej deželi kaj spremeniti," opozarja, "moramo prenehati ljudi trpati v zapore (in to pogosto brez možnosti pomilostitve, za daljši čas, kot se ljudi kaznuje za umor) za nenasilne zločine, za posedovanje drog."

Ljubezenska zgodba malo drugače
Na letošnjem Sundanceu je bil nagrajen še en dokumentarec z vojno tematiko: Kirby Dick je v The Invisible War raziskoval primere posilstev v vojski in si prislužil nagrado občinstva. V sekciji igranih filmov je občinstvo nagradilo ganljivo dramo Bena Lewina The Surrogate, v kateri John Hawkes igra paraliziranega 38-letnika, ki najame spolno terapevtko (Helen Hunt), da bi z njo končno izgubil nedolžnost. "Mislim, da večina ljudi še nikoli ni videla take ljubezenske zgodbe," je po podelitvi izjavil Lewin. "Mislim, da je zanje nekaj novega in nepričakovanega ... med gledanjem filma z občinstvom dobivam občutek, da se znajdejo na vrtiljaku čustev." The Surrogate je dobil tudi nagrado žirije za celotno igralsko zasedbo (v njej je tudi William H. Macy).

V kategorijah tujega filma (World Cinema) je žirija nagradila dokumentarec o izraelskem sodnem sistemu na okupiranem palestinskem ozemlju, The Law in These Parts, ter dramo o čilski glasbenici Violeti Parra, Violeta se fue a los cielos (Violeta je šla v nebesa).

Občinstvu sta se med "uvoženimi" filmi najbolj priljubila britansko-švedski dokumentarec o iskanju neznano kam poniklega zvezdnika iz sedemdesetih, Searching for Sugar Man (film režiserja Malika Bendjelloula je dobil tudi posebno nagrado žirije), ter drama o nemirih v Kašmirju, Valley of Saints, ki je dobila tudi nagrado Alfreda P. Sloana.

Robot kot roparski pajdaš
Sloanovo priznanje, ki ga podeljujejo filmom z znanstveno tematiko ali znanstvenikom kot osrednjim likom, je dobila tudi prisrčna znanstvenofantastična, futuristična komedija Robot and Frank, pripoved o ostarelem tatu draguljev (Frank Langella) in robotu, ki skrbi zanj (in se znajde sredi nezakonitih Frankovih podvigov).

Imamo kako novo indieuspešnico?
Festival, ki ga je ustanovil Robert Redford, je namenjen neodvisnemu filmu, a v zadnjem času priteguje vedno večjo pozornost filmske industrije, ki na njem išče nove talente. Večina filmov na festivalu še nima zagotovljene distribucije, zato v Park Cityju vsako leto potekajo več milijonov dolarjev težke bitke med neodvisnimi distributerji. Zanimanje je veliko predvsem za ameriške filme v tekmovalnem programu, ki pogosto postanejo uspešnice, denimo Precious, Naša mala mis, Na sledi očetu ali Blue Valentine.

Še nekaj drugih nagrajencev:

Nagrada za režijo (igrani film): Ava DuVernay, Middle of Nowhere
Nagrada za režijo (dokumentarec): Lauren Greenfield, The Queen of Versailles

Nagrada za režijo (igrani film, tuji): Mads Matthiesen, Teddy Bear
Nagrada za režijo (dokumentarec, tuji): Emad Burnat, Guy Davidi, 5 Broken Cameras

Najboljši scenarij (ameriški film): Derek Connolly, Safety Not Guaranteed
Najboljši scenarij (tuji film): Marialy Rivas, Camila Gutierrez, Pedro Peirano in Sebastian Sepulveda, Young & Wild

Posebna nagrada žirije (dokumentarec): Love Free or Die in Ai Weiwei: Never Sorry
Posebna nagrada žirije (tuji film): Can