"Klavir sam, se pravi zgornji del, ki se igra z rokami, ni rekonstrukcija, ampak restavriran originalni klavir iz leta 1856," je povedal Dalibor Miklavčič. Foto: dalibor-miklavcic.com/Domen Grögl
Rekonstrukcija pedalnega čembala
Za rekonstrukcijo pedalnega čembala je Miklavčič uporabil vse razpoložljive zgodovinske vire. In kot je sam povedal, je preostalo morala opraviti umetniška intuicija. Foto: dalibor-miklavcic.com/Domen Grögl

V okviru Ljubljana festivala bo Miklavčič na pedalnem klavirju nastopil s simfoničnim orkestrom RTV Slovenija pod vodstvom dirigenta En Shaa. Repertoar sestavljajo štiri Mozartove stvaritve in ena francoskega romantičnega skladatelja Charlesa Gounoda.

Miklavčič je s pedalnimi glasbili do zdaj koncertiral že med drugim v Londonu, Parizu, Rimu, Berlinu, Stockholmu, Köbenhavnu, Oslu, Luksemburgu, na Dunaju, v Budimpešti, Varšavi, Pragi, Bratislavi, Beogradu, Madridu in Bruslju.

"Prezahtevni" glasbili
Pred časom je Miklavčič o pedalnem klavirju in pedalnem čembalu povedal, da gre za glasbili, ki "se igrata tudi z nogami, imata posebno nožno klaviaturo". "Obstajali sta samo pri določenih avtorjih, kot sta Wolfgang Amadeus Mozart in Franz Liszt, pri posebnih "spretnežih", nista pa postali del široke ljubiteljske kulture svojega časa, saj sta prezahtevni. Žal je zato tudi njun tehnološki razvoj zastal, jaz pa sem ga inovativno nadaljeval in zdaj so ta glasbila uporabna za koncertna udejstvovanja in koncertna snemanja."

Mozart je leta 1785 krstno izvedel dva svoja najbolj priljubljena klavirska koncerta, št. 20 v d-molu in št. 21, širše znan pod vzdevkom Elvira Madigan na pedalnem klavirju, ki je imel klaviature tako za roke kot tudi noge. Sprva se je dvomilo o resničnosti podatka o uporabi pedalnega klavirja, nato pa se je na Dunaju našel ključni dokument, ki je potrdil izvirni način izvedbe "z nogami in rokami hkrati".

Inovativno restavriran klavir
"Klavir sam, se pravi zgornji del, ki se igra z rokami, ni rekonstrukcija, ampak restavriran originalni klavir iz leta 1856. Nekaj let sem po Evropi iskal ustrezen primerek, ki bi me zvočno očaral, a tudi prenesel potovanja za koncerte, ker ga vedno vzamem s seboj, kjer koli igram. Za dograjen pedalni del pa smo se zgledovali pri zgodovinskih pedalnih klavirjih, vendar smo ga inovativno bistveno izpopolnili tam, kjer se je razvoj ustavil v 19. stoletju. Predvsem gre za rešitev zagate, kako z nogama obvladati več kot 30 pedalnih tipk, hkrati pa pritiskati še oba običajna klavirska pedala," pravi Dalibor Miklavčič.

Miklavčičev koncert bo prinesel premierno izvedbo Mozartovega dela na prav tak način: z rekonstruiranim izvirnim klavirskim partom. Stoletje po Mozartovem ustvarjanju je tudi francoski skladatelj Charles Gounod zložil nekaj skladb za pedalni klavir ob spremljavi orkestra, od katerih bo ena prvič izvedena v Sloveniji.