Petinštiridesetletna Björk je glasbeno kariero začela že konec sedemdesetih in osemdeseta preživela v raznih skupinah, med katerimi je največ mednarodnega uspeha dosegla zasedba Sugarcubes. Samostojno kariero je začela leta 1993 z albumom Debut, ki ga je revija NME razglasila za album leta. Foto: EPA
Petinštiridesetletna Björk je glasbeno kariero začela že konec sedemdesetih in osemdeseta preživela v raznih skupinah, med katerimi je največ mednarodnega uspeha dosegla zasedba Sugarcubes. Samostojno kariero je začela leta 1993 z albumom Debut, ki ga je revija NME razglasila za album leta. Foto: EPA
Naslovnica albuma Biophilia
Svoj novi album Biophilia je Björk opisala kot multimedijski projekt, ki vključuje glasbo, aplikacije, splet, inštalacije in nastope v živo. Foto: EPA

Razmišljala sem o tem, kako deluje zvok, in zdelo se mi je, da se obnaša podobno kot atomi ali planeti - okoli vsakega je veliko temnega prostora.

Björk o albumu Biophilia
Bjork
Björk je v svoji karieri dobila že lepo število nagrad: med njimi štiri brite, štiri nagrade na MTV Video Music Awards in lani nagrado polar (na sliki Björk na podelitvi), ki ji jo je Švedska kraljeva glasbena akademija podelila za njeno "globoko osebno glasbo in besedila, njene precizne aranžmaje in edinstven glas". Leta 2000 je dobila tudi nagrado za najboljšo igralko na filmskem festivalu v Cannesu - prislužila si jo je z nastopom v von Trierjevem muzikalu Plesalka v temi. Foto: EPA

Pravkar izdani osmi album je Björk opisala kot spoj naravnega sveta in aplikacij za iPad v žanr, ki mu je nadela ime "appbox". Svojim oboževalcem želi ponuditi celotno avdiovizualno izkušnjo, saj tudi sama, kot je povedala za AP, med ustvarjanjem vidi zgradbo in oblike pesmi.
Glasbena ljubezen med virusom in celico
Biophilio je vsestranska islandska umetnica delno ustvarjala kar na tabličnem računalniku, kar ji po njenih besedah ustreza, saj ne igra običajnih glasbil, kot sta klavir ali kitara. Tokrat so njene pesmi, ki še vedno utripajo v nenavadnih taktih in so polne neobičajnih zvokov, dobile še digitalno življenje v obliki iPadovih aplikacij.
Ob pesmi Virus se bo uporabnik tabličnega računalnika, denimo, lahko pozabaval z aplikacijo, ki prikazuje napad virusa na celico. "Gre za nekakšno ljubezensko zgodbo med virusom in celico. In seveda virus tako močno ljubi celico, da jo na koncu uniči," razlaga interaktivni umetnik Scott Snibbe, ki je ustvaril aplikacije za projekt Biophilia. Uporabnikova naloga je, da v igri ustavi napad virusa - in če mu to uspe, se predvajanje pesmi ustavi. Če pa jo želi poslušati do konca, mora prepustiti virusu, da do konca uresniči svoje uničevalne namene.
Takšno je pač kruto in mnogokrat bizarno vesolje, ki ga ustvarja Björk skozi svojo glasbo. In ta je tudi pri multimedijskem projektu, kakršen je Biophilia, zanjo še vedno najbolj pomembna, saj je aplikacije ob albumu opisala "zgolj kot nekakšen dodatek" in povedala, da bo večina oboževalcev album še vedno poslušala na tradicionalen način.
Družboslovje je za mevže
Večino pridevnikov, ki jih uporabljajo za opisovanje Björk in njene glasbe - nenavadna, ekstravagantna ali celo čudaška -, gre pripisati temu, da glasbenica navdih večinoma išče v islandski pokrajini, ki je za večino ostalega sveta skrivnostna, tuja in nekako pravljična. "Včasih sem občutila harmonijo samo z otroki, gorami in oceanom v okolici Reykjavika ter živalmi, odrasli ljudje pa so se mi zdeli nerazumljivi in kaotični. V višjih letnikih srednje šole sem si izbrala predmete, kot so znanost, matematika in fizika, ker so se mi zdele psihologija, antropologija, sociologija in zgodovina predmeti za mevže. Velika večina Islandcev meni enako," je o svojem nezanimanju za človeške odnose v odgovorih na vprašanja Guardianovih bralcev povedala Björk in dodala, da se je v zadnjih letih vseeno lotila tudi teh tematik.
"Ko sem se postarala in sama odrasla, sem vzljubila tudi te predmete in v zadnjih časih prebrala veliko knjig o psihologiji, tudi moj zadnji album Volta je imel nekaj antropološkega pridiha ... Torej sem se nekaj le naučila o ljudeh. Zdaj se lahko z njimi pogovarjam - le klepet o vsakdanjih stvareh mi ne gre dobro - in jih skozi svoje izkušnje razumem malo bolje," svoj skoraj znanstveni pristop do odnosov z ljudmi opisuje pevka.
Ponosen del popscene
Če smo bili na nekaterih njenih starejših albumih vajeni številnih bogatih plasti zvoka, je Biophilia bolj okleščena in minimalistična. "Razmišljala sem o tem, kako deluje zvok, in zdelo se mi je, da se obnaša podobno kot atomi ali planeti - okoli vsakega je veliko temnega prostora. Zvezdniki albuma so naravni elementi in vzorci, ki jih ustvarjajo, denimo, rast kristalov, množenje virusov in zaporedje strel - tega ne moreš nasmetiti," je vzporednice med albumom in naravo povlekla Björk.
Prav zaradi podobnih opisov svojih podvigov jo ljudje težko "popredalčkajo" v katerega izmed zakoličenih glasbenih žanrov. "Na eni strani so popljudje, ki jih prestrašijo godalni ali zborovski aranžmaji, na drugi pa polovičarski privrženci klasične glasbe, ki me želijo predstaviti kot skladateljico - kot bi me želeli rešiti pred popom. Kjer se počutim čisto udobno in sem ponosna, da sem njegov del," je Björk na svoje mesto postavila tiste, ki jo vztrajno povzdigujejo na piedestal, kjer si sama pravzaprav sploh ne želi biti.

Razmišljala sem o tem, kako deluje zvok, in zdelo se mi je, da se obnaša podobno kot atomi ali planeti - okoli vsakega je veliko temnega prostora.

Björk o albumu Biophilia