Pred pastmi umetne inteligence svarijo ustvarjalci v vseh umetniških panogah, od scenaristov in igralcev do pisateljev in zdaj glasbenikov. Foto: AP
Pred pastmi umetne inteligence svarijo ustvarjalci v vseh umetniških panogah, od scenaristov in igralcev do pisateljev in zdaj glasbenikov. Foto: AP

"Zavarovati se moramo pred plenilsko rabo umetne inteligence za krajo glasov in podob profesionalnih umetnikov, kršitev avtorskih pravic in uničenje glasbenega ekosistema," lahko preberemo v nedavno objavljenem pismu. Pismo je sestavila neprofitna Zveza za pravice umetnikov (ARA), poročajo tuje tiskovne agencije.

Orodja UI nadomeščajo človeško ustvarjalnost
Pismo tudi poziva vse digitalne glasbene platforme in storitve, ki temeljijo na glasbi, da se zavežejo, da ne bodo razvijale ali uvajale tehnologije, vsebin ali orodij za ustvarjanje glasbe z umetno inteligenco, ki spodkopavajo ali nadomeščajo umetnike in človeško ustvarjanje besedil ali odrekajo pravično nadomestilo za delo umetnikov.

Koalicija, ki presega žanre in generacije
"Umetna inteligenca brez nadzora bo sprožila tekmo, ki bo znižala vrednost našega dela, in preprečila, da bi zanj prejeli pravično nadomestilo,"
še navaja pismo, ki so ga med drugim podpisali Billie Eilish, Smokey Robinson, Katy Perry, J Balvin, Pearl Jam, Nicki Minaj, Sheryl Crow, Elvis Costello, Q-Tip, Chappell Roan ter lastniki avtorskih pravic za opusa Boba Marleyja in Franka Sinatre.

Foto: ARA
Foto: ARA

Vse ni nujno slabo
Glasbeniki ne pozivajo k popolni prepovedi UI: ne nazadnje so jo v zadnjih letih pogosto uporabili kot koristno orodje. Spomnimo, da je UI pomagala izluščiti samostojni vokal Johna Lennona iz starega demoposnetka, ki so ga nato lani uporabili za "novo" pesem Beatlov.

Zveza za pravice umetnikov – skupina, ki jo vodijo umetniki ter zastopa tekstopisce in glasbene izvajalce – tako v pismu priznava, da ima umetna inteligenca "ogromen potencial za nadgradnjo človeške ustvarjalnosti", a je hkrati opozorila tudi na njene temnejše plati.

"Glasbeniki se že trudijo preživeti v svetu pretočnega predvajanja, zdaj pa imajo še dodatno breme, ko poskušajo tekmovati s poplavo hrupa, ki ga ustvarja umetna inteligenca," je ob objavi pisma povedala izvršna direktorica ARA Jen Jacobsen.

Odprto pismo je ARA objavila po mesecih podobnih opozoril, da bi lahko nenadzorovana raba umetne inteligence spodkopala zakon o avtorskih pravicah in na široko odprla vrata goljufijam in krajam.

V ZDA je prejšnji mesec zvezna država Tennessee, ki – po zaslugi Nashvilla – velja za eno od središč glasbene industrije, ki je kot prva sprejela zakonodajo, ki prepoveduje uporabo UI brez predhodnega soglasja umetnika, ki se ga
V ZDA je prejšnji mesec zvezna država Tennessee, ki – po zaslugi Nashvilla – velja za eno od središč glasbene industrije, ki je kot prva sprejela zakonodajo, ki prepoveduje uporabo UI brez predhodnega soglasja umetnika, ki se ga "oponaša". Foto: AP
Oboževalce britanske zasedbe The Beatles je lani razveselila nova skladba, ki je nastala na podlagi demo posnetka Johna Lennona. Pesem Now And Then je zadnja z vsemi štirimi Beatli, dokončana pa je bila s pomočjo umetne inteligence. Foto: AP
Oboževalce britanske zasedbe The Beatles je lani razveselila nova skladba, ki je nastala na podlagi demo posnetka Johna Lennona. Pesem Now And Then je zadnja z vsemi štirimi Beatli, dokončana pa je bila s pomočjo umetne inteligence. Foto: AP

V deželi countryja sprejeli "Elvisov zakon"
V ZDA je prejšnji mesec zvezna država Tennessee, ki – po zaslugi Nashvilla – velja za eno od središč glasbene industrije, kot prva sprejela zakonodajo, katere namen je zaščititi strokovnjake glasbene industrije pred grožnjami umetne inteligence.

Zakon, ki so ga poimenovali "Elvisov zakon" in bo začel veljati 1. julija, med drugim navaja, da generativna orodja umetne inteligence ne morejo posnemati umetnikovega glasu brez predhodnega soglasja. O podobni zakonodaji teče razprava v ZDA tudi na zvezni ravni, v ameriškem kongresu, in več drugih zveznih državah ZDA.

Ta zakon sicer ni naslovil problematične prakse tega, da podjetja glasbene kataloge posameznih ustvarjalcev uporabljajo za to, da izpopolnjujejo in učijo svoje programe z UI.

Zakorakali smo že v novo dobo
Že kratko brskanje po spletu pokaže, da je generiranje glasbe s pomočjo umetne inteligence že povsem na dosegu roke. Če sta pri "obuditvi" Johna Lennona sodelovala še živeča Beatla, pa na spletu lahko redno najdemo "nove" pesmi Franka Sinatre in Boba Marleya, pri kateri latniki njune dediščine niso imeli nobene besede. Še posebej Sinatrov glas so v zadnjem času ljudje uporabili za raznorazne eklektične priredbe drugih izvajalcev, od Nirvane do Michaela Jacksona.

Prvi so bili scenaristi in igralci
Vprašanje umetne inteligence – oziroma zahteve, da je treba regulirati uporabo UI pri pisanju scenarijev ter ustvarjanju podob igralcev – je bilo lani eden od glavnih razlogov za obsežno stavko, ki je za več mesecev ohromila zabavno industrijo. Nedavno so na potencial za zlonamerno uprabo t. i. "deepfake" tehnologije opozorili tudi (lažni) pornografski posnetki Taylor Swift, ki so se razširili po spletu. Prejšnji teden je podjetje OpenAI, k ima v lasti program ChatGPT, preložilo izdajo programa, ki omogoča oponašanje različnih glasov – obstaja namreč ogromno potencialnih oblik zlorabe.

Nick Cave ni bil zadovoljen
Tudi med glasbeniki seveda obstajajo različna stališča do UI. Nekateri, na primer Grimes, v novi tehnologiji vidijo priložnost za eksperimentirajo: svoje oboževalce je pozvala, naj ustvarjajo nova dela z njenim glasom.

Januarja lani je nek oboževalec Nicka Cava prosil ChatGPT, naj napiše pesem v slogu njegovega idola, potem pa jo je posredoval glasbeniku, ki na svoji spletni strani redno odgovarja na "pisma bralcev". "Ta pesem je sranje, groteskno opičenje tega, kar naj bi pomenilo biti človek," je bila Cavova reakcija.