Franz Welser-Möst, ki Dunajskemu orkestru na tradicionalnem novoletnem kocnertu dirigira drugič, je šesti avstrijski dirigent, ki ga je doletela ta čast. Foto: EPA
Franz Welser-Möst, ki Dunajskemu orkestru na tradicionalnem novoletnem kocnertu dirigira drugič, je šesti avstrijski dirigent, ki ga je doletela ta čast. Foto: EPA
Franz Welser-Möst, Dunajski filharmoniki
Franz Welser-Möst z Dunajskimi filharmoniki na generalki enega najbolj priljubljenih koncertov na svetu. Foto: EPA
Franz Welser-Möst, Dunajski filharmoniki
Začetek koncertne tradicije sega v mračno obdobje avstrijske zgodovine, saj je bil prvi Straussov novoletni koncert Dunajske filharmonije izveden v negotovem času 31. decembra leta 1939. Foto: EPA

Dunajski filharmoniki so koncert s Straussovo glasbo na silvestrovo prvič izvedli v nemirnem času leta 1939, na novoletni dan pa dve leti pozneje, vendar se ga je naziv 'novoletni' zares prijel šele leto po koncu druge svetovne vojne. Valčkom, polkam, maršem in mazurkam je bilo iz Zlate dvorane glasbenega združenja Musikvereina mogoče v neposrednem prenosu prisluhniti v na 1. programu TV Slovenija. Po tradiciji dunajskih novoletnih koncertov je tudi tokratnega obarval vrhunski balet plesalcev Dunajskega državnega baleta.
Umetniško sodelovanje avstrijskega dirigenta z Dunajskimi filharmoniki je uspešno že od leta 1998. V dunajsko opero se je vrnil šele po desetih letih, ko je dirigiral Wagnerjevo opero Tristan in Izolda. Leta 2006 je dirigiral novi dunajski produkciji, Arabelli Richarda Straussa (režiral jo je Sven-Eric Bechtolf), pozneje pa še novi uprizoritvi Wagnerjevega Nibelunškega prstana, spet v režiji Bechtolfa, in Tannhäuser v režiji Clausa Gutha. Skupaj nastopata v tujini in doma, med odmevnejšimi sta nočni poletni koncert v Schönbrunnu in novoletni koncert leta 2010. Franz Welser-Möst, ki velja za enega največjih sodobnih dirigentov, deluje trenutno kot vodja Dunajske državne opere, v zadnjem času pa kot dirigent redno sodeluje tudi z Dunajskimi filharmoniki.
Novoletni koncert velja za enega najbolj priljubljenih koncertov klasične glasbe na svetu, z njim pa želi orkester z žlahtno tradicijo ponuditi muzikalno tehtno interpretacijo dunajske glasbene dediščine. Obenem je glasbeni dogodek, ki ga vsako leto prenašajo televizijski in radijski programi po vsem svetu (tokrat v več kot 70 državah - po tem merilu gre za največji dogodek klasične glasbe na svetu), kot avstrijski ambasadorji pa glasbeniki v duhu upanja, prijateljstva in miru voščijo vsem poslušalcem po svetu.

Simbolni dogodek dunajske glasbene kulture

Niz najbolj priznanih svetovnih dirigentov, ki jih doleti čast vodenja novoletnega koncerta, je prvih 13 let zaznamoval Clemens Krauss. Dirigent in umetniški vodja je v obdobju svojega delovanja pri Dunajski filharmoniji oblikoval in postavil tradicijo novoletnih koncertov kot dunajsko glasbeno posebnost. Po njegovi smrti leta 1954 je Dunajske filharmonike 25 let v nova leta popeljal Willi Boskovsky, ki se je kot svoj čas Strauss na nostalgičnih koncertih z violino rad pridružil kolegom filharmonikom. V tem času so začeli televizijsko prenašati novoletni koncert, ki se je s krajevne prireditve spremenil v bistven simbol dunajske glasbene kulture, kot ga poznamo danes.
Leta 1980 je za dirigentski pult stopil Lorin Maazel, šele šest let pozneje je padla odločitev, da vsako leto taktirko prevzame drug maestro. Glasbeno novo leto so v naslednjih letih z Dunaja svetu zaželeli Herbert von Karajan (1987), Claudio Abbado (1988 in 1991), Carlos Kleiber (1989 in 1992), Zubin Mehta (1990, 1995, 1998 in 2007), Riccardo Muti (1993, 1997, 2000 in 2004), Lorin Maazel (1994, 1996, 1999 in 2005), Seiji Ozawa (2002), Nikolaus Harnoncourt (2001 in 2003), Mariss Jansons (2006), Georges Pretre (2008 in 2010), Daniel Barenboim (2009), lani še enkrat latvijski dirigent Jansons.