Hazanaviciusa je k formatu vleklo iz ustvarjalnih razlogov:
Hazanaviciusa je k formatu vleklo iz ustvarjalnih razlogov: "Kot režiser se moraš ob nemem filmu soočiti s svojo odgovornostjo. Celoten film sloni na podobi; na organizaciji signalov, ki jih pošiljaš občinstvu. Gre za čustveno kinematografijo; senzorično. To, da ni nobenega dialoga, te povrne k osnovnemu načinu podajanja zgodbe, ki učinkuje le prek čustev, ki si jih bil ustvaril." Foto: Kolosej
Velik del zaslug za uspeh filma gre verjetno magnetičnosti Jeana Dujardina, ki izžareva karizmo hollywoodskih zvezdnikov "stare šole". Foto: Kolosej
Umetnik se dogaja med letoma 1927 in 1931. Naslovni lik, junak akcijskih pustolovskih filmov George Valentin, je sprva na vrhuncu priljubljenosti. Oboževalci derejo gledat filme, ki so ukrojeni Georgeevi elegantni osebnosti: eksotične zgodbe, v katerih s humorjem in svojim kužkom bahavo premaguje zlo. Ko se v industrijo vrine zvok, se novemu formatu upre: kariero stavi na prepričanje, da bodo zvočni filmi ostali novotarija, in skuša dokazati, da lahko uspe tudi po svojih pravilih, kot umetnik nemega filma. Foto: Kolosej
Film se lahko pohvali tudi z močno zasedbo v stranskih vlogah; John Goodman kot studijski mogotec se odlično stopi s tridesetimi leti. Foto: Kolosej
Umetnik in umetnost nemega filma

Zanimivo je, da nas je presenetljivo velik del letošnjih nominirancev za oskarje popeljal v preteklost, pa naj bo to v čas prve svetovne vojne in s pomočjo klasične, velikopotezne kinematografije (Grivasti vojak), v divja 'džezovska' leta v dvajsetih (Polnoč v Parizu) ali pa vse do samih začetkov premikajočih se slik (Scorsesejev Hugo in seveda Umetnik.)

Umetnik v slovenske kinematografe prihaja 8. marca.

To, da trenutno za favorita med deveterico nominirancev za osrednjega oskarja velja črno-beli, skoraj popolnoma nemi film, najbrž ni krivda množično pojavnega, do skrajnosti prignanega trenda "retromode" (vsi smo najbrž že slišali šalo, da bodo hipsterji zdaj zdaj preklopili nazaj na analogni internet), ampak dokaz, da je izčiščena preprostost nadgradnja (in ne predhodnica) kompleksnosti.
Roko na srce: The Artist (Umetnik), grenko-sladki film francoskega režiserja Michela Hazanaviciusa, bo oskarja verjetno dobil že zato, ker Hollywood skoraj ničesar ne ljubi bolj kot Hollywooda samega. Posneti "ljubezensko pesem njegovim zlatim letom" je zato skoraj še očitnejše oskarjevsko taktiziranje, kot bi bila - izmišljujemo si - navdihujoča "resnična zgodba" o avtistu na invalidskem vozičku in z levkemijo, čigar edina želja v življenju je služiti pri ameriških marincih. Ampak to ne pomeni, da ni dober film.
Treba je povedati, da Umetnik ni fascinanten film zaradi svoje zgodbe - prej nasprotno: njegova rdeča nit je preprosta, melodramatična ljubezenska pravljica s srečnim koncem, ki že od samega začetka nikoli ni zares pod vprašajem.
Piše se leto 1927 - leto, v katerem je Pevec jazza zakoličil prihod zvočnega filma - in zdi se, da bo megazvezdnika Georgea Valentina (šarmantni Jean Dujardin je videti kot križanec med Rhettom Butlerjem in Rudolphom Valentinom), ki nove tehnologije odpiše kot modno muho ("Govoriti? Ha! Nikoli me ne boste slišali govoriti!"), povozil čas. Na drugi strani je mlada Peppy Miller (Hazanaviciusova žena Bérénice Bejo), vzhajajoča zvezda, ki na Valentina, odkar je na neki avdiciji med njima preskočila iskra, ne more pozabiti. Toda ali bo ponosni, vase zaverovani zvezdnik sploh zmogel sprejeti njeno pomoč?

Kruta narava filmskega posla
Dujardin ne potrebuje besed, da bi podal tragičnost svojega počasnega zdrsa v obskurnost – tako kot ne Bejova, da bi utelesila vitalnost novega "it dekleta", ki na vrh pač mora priti prek trupel svojih predhodnikov.
Resnična lepota in globina Umetnika se razkrivata na njegovi površini, v lahkotnem in mojstrskem prelivanju oblike v vsebino in obratno. To je morda najočitneje v prizoru, v katerem Georgea tlači nočna mora o prihodu zvočnega filma: njegova (in z njim naša) ušesa naenkrat preplavi vulgarno zvočno nasilje, za katerega se nikoli nismo zavedali, kako moteče je, pa naj gre za nekaj tako banalnega, kot je škripanje stola ali lajanje psa.

Manj je (veliko, veliko) več

Hazanavicius je očitno razumel, da preoblaganje filmov s posebnimi učinki ne doseže ničesar (razen tega, da občinstvo otopi), in se jim je preprosto odpovedal. Na taki asketski, minimalistični podlagi lahko naenkrat še najpreprostejši trik - na primer senca, ki se začne premikati ločeno od svojega "gospodarja"- izzove tisto staro čudenje, čarobnost, ki je neločljivo povezana z začetki premikajočih se slik na velikem platnu.
Umetnik je morda zgodovinsko nedosleden (spomnimo se: Moderni časi, popolnoma nema uspešnica Charlieja Chaplina, so bili posneti še leta 1936), a iskren izraz ljubezni do filma kot medija, ki niti ne potrebuje besed, da bi se vanj zaljubili in z njim čutili. In navsezadnje nam film postavlja tudi - za nas tukaj in zdaj še kako relevantno - vprašanje: kaj pomeni biti umetnik v umetnosti nenaklonjenem času?

Ocena: +4; piše Ana Jurc

Umetnik (The Artist)

Francija, Belgija, 2011

Režija:
Michel Hazanavicius
Scenarij: Michel Hazanavicius
Igrajo: Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman, Penelope Ann Miller, James Cromwell ...


Žanr: romantična drama
Dolžina: 100 minut
Premiera: svetovna - 23. 11. 2011, slovenska - 8. 3. 2012


Povezavi: uradna stran, IMDb

Umetnik in umetnost nemega filma