Jezikovni spletovalec
Pri spregatvi glagola zadeti je prišlo do vpliva glagola zadati. Foto: MMC RTV SLO
Napaka se prenaša tudi h glagolu s predpono. Foto: MMC RTV SLO
Pri glagolu vzeti je na velelnik vplivala kar sedanjiška osnova. Foto: MMC RTV SLO
Zelo pogosto zamenjujemo pridevnika številen in številčen. Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Jezikovni spletovalec: Ali Tavares gol zadane ali zadene?

Številen ali številčen obisk tekme?
5. december 2018 ob 06:24
Ljubljana - MMC RTV SLO

Pred tekmami, predvsem nogometnimi, med njimi in po njih so tako športniki kot tudi gledalci vznemirjeni. Takrat nastajajo zanimive izjave, besedne igre in jezikovni spotiki, ki v tistem trenutku res niso pomembni: Vsaka stran ima dve medalji. – Vmes ni nič, ali si dober ali pa slab, mi smo bili nekje vmes. – Telesno in fizično sem v odlični formi. – To sem mu povedal tudi verbalno. − Zdaj ne smemo tiščati peska v glavo − Klinsmann in jaz sva dober trio. Mislim, kvartet.

To je le nekaj simpatičnih izjav, ki jih pripisujejo nogometašem. Jezik se vsem kdaj zapleta in zabavno bi bilo, če bi mimogrede nastajale smešne metafore ali celo nove besede. A včasih se pojavita po dve nekako podobni besedi, mi pa ne vemo, katero izmed njiju izbrati.

Ali Tavares gol zadane ali zadene? Rečete prijatelju, naj še eno pijačo vzame ali vzeme? Nas kakšna stvar prizadene ali prizadane? Danes bomo pogledali besede, ki so si podobne, a niso niti iste niti enake.

Tavares vedno zadene
Če mislimo na žogo, ki jo nogometaš spravi v gol, potem gol lahko le zadene. Tudi na srečelovu zadenemo, saj beseda zadane v knjižni slovenščini v vlogi glagola ne obstaja. Lahko pa Matija komu zada bolečino ali udarec, lahko si tudi zada cilj, da bo vsak teden splezal na Nanos. Gre za dva glagola z različnimi pomeni: zadati in zadeti.

Zadati
Glagol zadati ima, kot vidimo iz zgornjih primerov, dva pomena, a le en sklanjatveni vzorec: zadam (in ne zadanem), zadaš, zada, zadamo, zada(s)te, zadajo. Prvi pomen je povzročiti kaj neprijetnega ali slabega (pretepač je žrtvi zadal rane), drugi pa je dati oziroma naložiti komu kaj (zadal si je nalogo, da bo vsak teden obiskal en vrh), kar lahko nevtralneje izrazimo prav z glagoli dati, postaviti, določiti npr. cilj. Iz glagola zadati pa lahko tvorimo deležnik (glagolska oblika, ki jo uporabljamo kot pridevnik): zadane udarce je dobro prestal.

Če je Tavaresov gol tudi "rana", ki jo komu zada, potem lahko nogometaš nasprotniku zada gol, še huje pa je, če ga zada svoji ekipi. Tako ji zada (in ne zadane) škodo ali puščico v srce.

Zadeti
Gol zadenemo, saj govorimo o zadetku. Oblike glagola zadeti so: zadenem, zadeneš, zadene, zadenemo, zadenete, zadenejo. Torej vsak dan zadenem gol, zadenem tudi z glavo ob zid, Ana vedno zadene koš za smeti, ko vanj meče papirčke, Leon pa z opisi dobro zadene ljudi in njihove značilnosti.

Prizadeti
Lahko koga prizadanem ali prizadenem? Na prvi pogled je glagol prizadeti pomensko morda bolj povezan z glagolom zadati, saj gre pri prizadeti (koga ali kaj) za povzročanje bolečine, škode ali težav, podobno kot komu zadamo kaj neprijetnega. A glagol prizadeti spregamo po vzorcu: prizadenem (in ne prizadanem), prizadeneš, prizadene, prizadenemo, prizadenete, prizadenejo, torej kot zadenem, zadeneš, zadene ...

Poved Vsak gol, ki ga zadane nagometaš, jim zadene velik udarec, misel na zadnjo tekmo pa še danes prizadane popravimo tako: Vsak gol, ki ga zadene nogometaš, jim zada velik udarec, misel na zadnjo tekmo pa še danes prizadene.

Številčen in številen
Številčni obiskovalci so se udeležili tekme, ki je bila številno omejena. Vas v povedi kaj zmoti? Obiskovalci bi morda bili številčni, če bi bil vsak oblečen v kakšno številko. Sicer pa številčna ne more biti oseba, ampak kakšna stvar, prikaz ali pojav, ki se nanaša na števila ali številke. Številčen je lahko prikaz obiska kakšnega dogodka, ki ga npr. prikažemo s tabelo ali grafom, številčne so kode, ki jih uporabljamo na bankomatu (sestavljajo jih številke), takšne so lahko tudi oznake na vratih (in ne npr. črkovne), številčna je lahko tudi razlika med dvema skupinama oseb, saj jih je v eni trikrat več kot v drugi.

Drugače je z besedo številen, ki se nanaša na veliko število oseb ali stvari. Omejitve so lahko številne, če jih je veliko, če pa je dogodek omejen na določeno število obiskovalcev, je številčno omejen. Poved bi se morala glasiti: Številni obiskovalci so se udeležili tekme, ki je bila številčno omejena.

Vzami ali vzemi štiri karte
Ko greste v kino, vzamete ali vzemete karte? Ko ponudite pijačo, rečete gostu, naj jo vzame ali vzeme? Glagol vzeti je še eden, pri katerem se radi pomešata črki a in e. Če govorimo v povedniku, izberem črko a: vzamem, vzameš, vzame, vzamemo, vzamete, vzamejo. Če komu velim, zapišem črko e: vzemi, vzemita, vzemite.

Vedno vzamem karte jaz, vzami jih tokrat ti. − No, pa jih vzamiva še midva. Pravilno se povedi glasita: Vedno vzamem karte jaz, vzemi jih tokrat ti. – No, pa jih vzemiva še midva.

Če ponovimo: Tavares vzame žogo, zadene gol, zada šok, prizadene nasprotnika, razveseli številne gledalce in spremeni številčni zapis na robu ekrana.


Andrej Salobir, R. D.
Prijavi napako
Komentarji
novi_xy
# 05.12.2018 ob 08:01
Napačna uporaba teh glagolov mi gre izredno na živce. Izgleda kot da bi nekdo želel biti še posebno pameten, ker uporabi glagol malo drugače. Lektorji na TV-jih bi morali biti glede tega strogi, tudi do gostov, ne le do svojih novinarjev. Prav tako pri uporabi dvojine in uporabi tujk, kjer ni popolnoma nobene potrebe.
To kaže na malomarnost, nespoštovanje svojega jezika. To ne predstavlja razvoja jezika, to ni razvoj jezika in spreminjanje jezika. To so izgovori, to je malomarna uporaba jezika, ki kaže na neznanje in nespoštovanje narodove identitete. Ne vem, kaj delajo v šolah, da so napake tako razmahnile.
popaj16
# 05.12.2018 ob 08:20
Koncno, pa se enega o polvikanju prosim. Tisto je šele...
stewie
# 05.12.2018 ob 08:08
Na Štajerskem rečemo, da gol ne zadene ali zadene, ampak trofi.
sestenadva
# 05.12.2018 ob 07:23
Gol predstavlja tarco, ki jo igralec zadene. Ko govorimo o golu, ponavadi ne mislimo okvirja, zato bi se s piscem clanka kar strinjal.
Otona
# 05.12.2018 ob 09:13
Z veseljem berem prispevke, še raje pa komentarje, v katerih se razkriva silna želja po pravilnosti, žal pa tudi neznanje. Pa nič hudega. Z natančnim branjem vaših prispevkov (in komentarjev pod njimi) se človek lahko veliko nauči. Včasih pa se zgodi, da kovačeva kobila sicer ni bosa, ampak le nerodno stopi ...Zapisalo se vam je: A glagol prizadeti sklanjamo po vzorcu ... Glagole seveda spregamo.
mangrooooo
# 05.12.2018 ob 07:32
Ali Tavares gol zadane ali zadene?

Nic od tega, obicajno zgresi.
mile
# 05.12.2018 ob 08:36
Upam, da so tale prispevek prebrali športni TV komentatorji, ker se je napačna raba glagola zadeti že popolnoma razpasla ...
likard37
# 05.12.2018 ob 09:43
Hvala za ta članek. Dobim pike ob tem "zadane". Vedno znova. Z opuščanjem rodilnika sem se moral, posebno pri športnih komentatorjih, kar nekoliko sprijazniti. Zdaj ostaja pa še en biser. Pogosto, ko igralec zgreši, slišim npr. : "Meril je previsoko!" Pa vraga, menda je ja meril točn9 v gol .... je pa pač na žalost zgrešil ☺
ginza
# 05.12.2018 ob 08:28
@ateistek:

Popravek: po travi si "zadet" ne zadan :)
kiliboy
# 05.12.2018 ob 08:25
Slovenščina je lahko cela znanost. Vsaka grapa in globel pa itak govori po svoje. Kar je dobro, ne slabo, da ne bo pomote.
ateistek
# 05.12.2018 ob 08:13
Trava lepo zadane možgane, igralec pa zadene gol. :)
Krimsky
# 05.12.2018 ob 07:23
V igri, ki ji pravimo nogomet …
~
… ni gol samo leseni okvir, ampak tudi zadetek znotraj taistega okvirja.

V drugi igri, kjer pravimo, da je »nekdo dal koš« … to ne pomeni, da je kdo komu dal kovinski obroč, ampak pomeni zadetek v taisti obroč.

Wittgensteinov ideal »ena stvar – ena beseda« bo mogoče prišel v modo v naslednjem stoletju ...
Grešnica
# 05.12.2018 ob 10:01
Čimveč takšnih člankov! Pohvalno!
asalobir
# 05.12.2018 ob 10:07
@baco

Verjetno gre potem za podobno napako kot pri zvezi "Zmagal je (nekoga"), pri čemer bi bilo pravilno "Premagal je (nekoga)".
slamič
# 05.12.2018 ob 09:40
To da vsak grapa govori po svoje mogoče res ni slabo ampak ta lokalna narečja ne sodijo na TV in radio. V zadnjem času jih polovico na TV Slovenija sploh ne razumem več...to pa tudi ne gre.
lončekkuhaj
# 05.12.2018 ob 08:30
Odličen prispevek, hvala! Sem se prav nasmejala.
Včasih imam res vtis, da imajo nogometaši več pameti v nogah kot v glavi, dopuščam, da jih čustva zanesejo, no, pa vendarle. Česar je polno srce, to usta govore.
asalobir
# 05.12.2018 ob 08:28
@popaj16

Kar dva. :)

Prvega najdete tukaj, drugega, daljšega, pa tukaj.
qwerty99
# 05.12.2018 ob 08:02
Zadaneš si cilj

Očitno je zelo težko najprej prebrati članek, pa potem komentirati.
Horst
# 05.12.2018 ob 07:38
Najbolj simpačična izjava znanega nogometaša . "boli me koleno na nogi"
Firebal.no.1
# 05.12.2018 ob 06:54
Ce smo strokovni, igralec doseze zadetek! Samo to je strokvno pravilno. Ne moremo zadeti gola, saj se gol nanasa na predmet (okvir).
dren111
# 05.12.2018 ob 13:35
saj, ampak to je nekam arbitrarno. zakaj bi nekdo nekaj odsvetoval? saj zastarelo postane ravno zaradi nerabe. na tak način se s takimi odsvetovanji provocira, da nekaj zastari. ali pa, da bi spet zaživelo. upoštevanje nasveta odklanjam :)
BumbarBumbar
# 05.12.2018 ob 10:58
Dober prispevek.

"Zadane" imajo radi v Ljubljani. Sploh na enem od komercialnih radijev voditelj zelo rad "zadane" ob vsakem zadetku.
Podobno, a nasprotno, je pri besedi "tanko". V Ljubljani zelo radi "tenko" piskajo...
SF0100
# 05.12.2018 ob 10:51
mangrooooo

Glede na dejstvo, da je Tavares rekorder po zadetkih v SNL si ti krepko zgrešil gol!
kislec
# 05.12.2018 ob 09:27
zadanem- zadenem:
V krajih, kamor sem se priženil, nimamo težav z izbiro med a in e: z'd'nem (z glavo v zid)
asalobir
# 05.12.2018 ob 08:54
@baco

Vzel tretje mesto? Tega pa še nismo slišali. V enakem pomenu kot osvojil?
Tester123
# 05.12.2018 ob 08:51
Meni pa je raba besed bedeti in bdeti postala zelo čudna. Vi kar enačijo bedeti z bdeti, čeprav je pomen čisto drugačen.

Včasih se je lepo vedelo kaj je kaj, danes se pa ne ve nič... Jaz ne bi bil vesel, da bi nekdo bedel nad mano, če bi pa bdel, ne bi imel pa nič proti.
dren111
# 05.12.2018 ob 12:47
Verjetno gre potem za podobno napako kot pri zvezi "Zmagal je (nekoga"), pri čemer bi bilo pravilno "Premagal je (nekoga)".

ampak sskj daje pri zmagati tudi to razlago:
8. preh., star. premagati: zmagati sovražnika / zmagati jezo, strah

je arhaično, ne bi bilo prav pa reči, da nepravilno
gorGre
# 05.12.2018 ob 10:23
Uporabno znanje. Super prispevek!
blef
# 05.12.2018 ob 10:03
Kaj pa Črni kal, novinarji vsi v eno igovarjajo "Črni kau". Kaj je prav.
cartman1308
# 05.12.2018 ob 09:54
Tavares ga zabije, Šporar ga zgreši...
Januss
# 05.12.2018 ob 08:54
"Ali Tavares gol zadane ali zadene?"
================
Odvisno od kod strelja na gol.
če je od blizu se reče da je "zapakiral v gol".
če je od daleč pa se reče "da je dal evro gol".
A sem zadel?
asalobir
# 05.12.2018 ob 08:53
@lončekkuhaj

Z veseljem! :)
Otman
# 05.12.2018 ob 08:12
Jezikovni spletovalec: Ali Tavares gol zadane ali zadene?

Še dodatna sol na rane zelenih (od zavisti) ;)
asalobir
# 05.12.2018 ob 08:07
@Horst

Vam bi pa znal biti zelo všeč tudi ta naš članek. :)
Phillidor
# 05.12.2018 ob 07:25
Se strinjam, da besedna zveza "doseči zadetek" slogovno zveni lepo, morda celo najbolj ustrezno.

Ne bi pa se nujno strinjal, da gre za edino strokovno pravilno formulacijo. Če namreč "gol" opredelimo kot stvar, je ta sestavljena iz okvirja (tj. dveh vratnic in prečke) in mreže. Vse skupaj pa je tudi lepo umeščeno v prostor, in sicer na nogometno igrišče.

"Zadeti gol" torej po mojem mnenju pomeni pospraviti žogo čez črto znotraj prostorsko določenega okvirja, za katerim se nahaja mreža, kar se mi zdi v nekem malo bolj abstraktnem smislu povsem ustrezno. Četudi nimam strokovnega znanja o tem, torej po svojem občutku predvidevam, da besedna zveza "zadeti gol" slovnično ne more biti napačna.
ateistek
# 06.12.2018 ob 08:06
@ginza

Popravek: po travi si "zadet" ne zadan :)

Glaun, da zadane :D
kislec
# 05.12.2018 ob 17:11
Se strinjam z drenom.
Naj spomnim na "črno ovco (oz ovna)" našega (ne)pravopisja Lenarčiča, ki je pred leti zapisal (iz lastnih in tujih izkušenj), da lektorji praviloma!!! posamezne povsem enakovredne sopomenke zamenjujejo/nadomeščajo s tistimi, ki so najbolj v rabi - potem pa jih v "letnem poročilu" preštejejo in "presenečeni" !!! ugotavljajo, da "peša raba" tistih, ki so jih zamenjali!!!
kislec
# 05.12.2018 ob 13:32
blef

SSKJ : kál -a [kau̯] m (ȃ)
asalobir
# 05.12.2018 ob 13:02
@dren111

Takšna raba je danes odsvetovana, zato je navajanje takšnega izraza kot pravilnega (in dodajanje, da je ta zastarel in odsvetovan) preprosto nepotrebno in lahko koga samo še dodatno zmede. :)
kislec
# 05.12.2018 ob 11:54
Da bodo imeli še žabarji možnost kaj več pripomniti (da ne bo govora le o Tavaresu):

Dve napaki sta v drugi povedi v 1/5 kviza, čeprav je (pravilno) označena kot pravilna. Kateri?
kislec
# 05.12.2018 ob 11:42
... in tánko tudi tenkó prisl.:
kislec
# 05.12.2018 ob 11:40
Bum...
SSKJ : tánek -nka -o tudi tènek tudi tenák tènka -o in -ó
igneus
# 05.12.2018 ob 10:50
Ta primer bi lahko uporabili kvečjemu 5-10 let nazaj, ko je Tavares še zmogel sploh preteči do gola. Seveda pa pohorski lobi forsira svoje na nacionalni medij, glede na lestvico strelcev bi bilo bolj primerno, da bi napisali če Rok Sirk zadane ali zadene gol ali pa recimo, če Rok Kronaveter zadane ali zadene z 11-m.
baco
# 05.12.2018 ob 10:04
@asalobir: Ja, v enakem kontekstu kot osvojil. Vem, da se na Hrvaškem uporablja ta besedna zveza. Sedaj pa opažam, da se le ta čedalje bolj uporablja tudi v Sloveniji (tudi na MMC).

npr.: Vzel je zmago (v Beaver Creeku), vzel je 5 točk na letečem cilju (pri kolesarstvu), itd., itd., itd.
čak mal noris
# 05.12.2018 ob 09:58
Poenostavimo: doseže, he, he.
j. k. beausoleil
# 05.12.2018 ob 09:46
V kontekstnem slovarju:
zadeti vs. zadati

številno vs. številčno

ampak:
vzami vs. vzemi
P!nk
# 05.12.2018 ob 09:40
V nogometu je gol (goal) načeloma cilj igre, torej zadetek, ki se ga doseže (Izgubili smo za dva gola) oziroma proces, ki do tega vodi (Gledalci so videli 5 golov). Sekundarno pomeni tudi fizično strukturo, skozi katero se doseže zadetek, ne v smislu, da se jo zadene, ampak da se žogo spravi vanjo. "Zadeti gol" je bodisi nesmisel bodisi pleonazem, saj pomeni zadeti točko ali pa zadeti zadetek.
1a34
# 05.12.2018 ob 09:30
Zadeti kaj, zadati komu.
baco
# 05.12.2018 ob 08:39
Dandanes se vse pogosteje uporablja "vzel" je tretje mesto. Zelo redko še zasledim, da je "osvojil" tretje mesto. Zanima me kaj je bolj primerneje?
Otman
# 05.12.2018 ob 08:25
Zakaj je pri glagolu vzeti a-ju podvržen samo sedanjik?

Vzamem, ampak sem/bom vzel?
Izbor
Beremo
link
Sandra Erpe: Prtljaga
7. december 2018 ob 11:04 S skladbo Sedež ob oknu je Novomeščanka Sandra Erpe nadgradila svoje kantavtorstvo, ki ga je začela z objavo debitantskega albuma Sinonim za mojo mladost.
Več novic ...
Kazalo