Ko sem se poročil, je bilo prisotnih le malo ljudi, pa sem komajda izdavil tisti da. Danes vas je tukaj še toliko več,
Ko sem se poročil, je bilo prisotnih le malo ljudi, pa sem komajda izdavil tisti da. Danes vas je tukaj še toliko več," je svoj govor začel Samobor, ki se je kljub temu gledališču zavezal, "dokler ju smrt ne loči". Foto: BoBo

Četudi danes gledališča nočemo več prepoznavati kot obreda, rituala, pa je prav igralec tisti, ki s svojo prezenco na odru izreka to pradavno naravo človeške skupnosti, ki vedno znova terja in išče vezivo za svojo trdnost. In igralec, še zlasti tak, kot je Igor Samobor, se v imenu skupnosti, ki je v gledališču prepoznala enega od svojih združujočih – da ne rečemo narodotvornih – temeljev, vsakokrat ko stopi na oder, izroča gledalcem. Daruje in žrtvuje. In gledalec v tem darovanju in žrtvovanju prepoznava svojo usodo in resnico.

Ivo Svetina (iz utemeljitve nagrade)
"Hotel sem kaj povedati na pamet, kot gospod, a ugotavljam, da tega nisem zmožen, in sem si par besed zapisal." Foto: BoBo
Število dramskih vlog, ki jih je Igor Samobor ustvaril v zadnjih desetletjih, zadostuje za mogočen zbor vrhunske igralske umetnosti. Ki, četudi od nje ne ostane nič, ko se spusti zastor in ugasnejo odrske luči, vseeno daje smisel našemu vse bolj obubožanemu življenju," je v utemeljitvi nagrade zapisal Ivo Svetina. Foto: BoBo

Tako je odločila žirija za podelitev, ki so jo letos sestavljali dramska igralka Silva Čušin, gledališka režiserja in pedagoga Jernej Lorenci in Dušan Mlakar, pesnik, dramatik, esejist in prevajalec Ivo Svetina ter umetniška direktorica FBS-ja Alja Predan.

V ponedeljek, 5. novembra, bo Igor Samobor gost MMC-jeve klepetalnice. Bi ga radi kaj vprašali?
"Umetnost igre, katere visok svečenik je že dolgo Igor Samobor, je v tem, da se igralec, veščak svojega poklica in lastnik daru, lahko prelevi, transponira, prevede v dramski lik, ki je narejen izključno iz besed. Če je pri tem prisotna še bolj ali manj razvidna psihologija, mu je to le v (dodatno) pomoč, nikakor pa ni pogoj, brez katerega igralcu ne bi bilo moč oživiti lika. Igor Samobor je to dokazal velikokrat," je zapisano v utemeljitvi nagrade.

Igor Samobor je ljubiteljem gledališke in igralske umetnosti dobro znan tako z odrskih desk kot tudi s televizijskih zaslonov. Rodil se je 18. septembra 1957 na Ptuju, kjer se je že v času srednješolskega izobraževanja preizkušal kot igralec v ljubiteljskem gledališču na Ptuju v skupini Branke Bezeljak Glazer.

Več kot 60 nosilnih vlog
Leta 1976 je začel študij igre in umetniške besede na AGRFT-ju v Ljubljani in ga pet let pozneje zaključil z vlogo Pastorja Mandersa v uprizoritvi Ibsenovih Strahov. Za vlogo je leta 1982 prejel Prešernovo nagrado za študente. Takoj po študiju je postal član ljubljanske Drame, v kateri je do danes odigral več kot šestdeset naslovnih, nosilnih, predvsem pa zelo zahtevnih karakternih vlog. Spisek njegovih nagrad je dolg, od nagrad Prešernovega sklada, nagrade Sklada Staneta Severja do številnih Borštnikovih nagrad za igro (v letih 2001, 2004, 2005, 2007, 2009 in 2011).

Ne gre zanemariti njegovega prispevka v slovenskem filmu, saj je igral v okoli dvajsetih slovenskih filmih in bil za posamezne vloge prav tako nagrajen. Leta 2009 je postal Stopov igralec leta in prejel vesno za najboljšo moško vlogo Dušana v filmu Igorja Šterka 9:06. Vodilno vlogo psihoterapevta Romana je odigral tudi v televizijski nanizanki Na terapiji. Leta 2010 se je tudi prvič preizkusil kot režiser in na oder postavil predstavo Kuhinja po meri.

"Zbiralec trepetov človeškega srca"
Igralski razpon nagrajenca je po mnenju članov žirije letošnjega Borštnikovega prstana v tistem, kar naj bi pomenil neologizem gledališkega kritika Blaža Lukana "samozbor". Slednjega "lahko in tudi moramo razumeti kot sposobnost 'zbiranja' kar najbolj razpršenih, razdrobljenih, komaj zaznavnih trepetov človekovega srca in duš, iz katerih so ustvarjeni veliki liki - velikani - svetovne dramske literature".

"Število dramskih vlog, ki jih je Samobor ustvaril v zadnjih desetletjih, zadostuje za mogočen zbor vrhunske igralske umetnosti. Ki, četudi od nje ne ostane nič, ko se spusti zastor in ugasnejo odrske luči, vseeno daje smisel našemu vse bolj obubožanemu življenju," je še zapisala žirija.

Nagrada letos na vrhuncu kariere in ne v poklicno "slovo"
Letošnja nagrada Borštnikov prstan je dokaz odličnosti in vsestranskosti igralca, ki v SNG-ju Drama Ljubljana trenutno nastopa v predstavah Barčica za punčke, Beneški trgovec, Bobby in Boris, V Damask, Ljubezen in država ter Jez.

Čestitke z ministrstva
Nagrajencu je že čestital tudi minister za izobraževanje, znanost, kulturo in šport Žiga Turk. Borštnikov prstan ocenjuje kot poklon Samoborjevemu ustvarjalnemu delu, s katerim tudi druge "navdaja z ustvarjalnim nemirom in umetniško energijo". Turk je Samoborju v čestitki ob prejemu ene najvišjih nagrad na področju gledališke umetnosti, zaželel "še veliko navdiha in ljubezni do dela", so sporočili iz ministrstva.

Četudi danes gledališča nočemo več prepoznavati kot obreda, rituala, pa je prav igralec tisti, ki s svojo prezenco na odru izreka to pradavno naravo človeške skupnosti, ki vedno znova terja in išče vezivo za svojo trdnost. In igralec, še zlasti tak, kot je Igor Samobor, se v imenu skupnosti, ki je v gledališču prepoznala enega od svojih združujočih – da ne rečemo narodotvornih – temeljev, vsakokrat ko stopi na oder, izroča gledalcem. Daruje in žrtvuje. In gledalec v tem darovanju in žrtvovanju prepoznava svojo usodo in resnico.

Ivo Svetina (iz utemeljitve nagrade)
Igor Samobor, visoki svečenik umetnosti igralstva
Igor Samobor, visoki svečenik umetnosti igralstva