Kaktusi je parodija največjih ekscesov te oblike umetnosti, hkrati pa tudi prisrčna, ostra in zelo smešna dekonstrukcija izumetničenosti plesa. Plesalci, ujetniki predimenzionirane igralne plošče za scrabble, tečejo, padajo, se zvijajo in poskušajo ubežati nevidnim okovom. Toda, in to je najpomembneje, vsak od njih si mora zagotoviti svoj kaktus. Kaj pa to v resnici pomeni? Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Kaktusi je parodija največjih ekscesov te oblike umetnosti, hkrati pa tudi prisrčna, ostra in zelo smešna dekonstrukcija izumetničenosti plesa. Plesalci, ujetniki predimenzionirane igralne plošče za scrabble, tečejo, padajo, se zvijajo in poskušajo ubežati nevidnim okovom. Toda, in to je najpomembneje, vsak od njih si mora zagotoviti svoj kaktus. Kaj pa to v resnici pomeni? Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Meso srca
V prvem delu, naslovljenem Meso srca, bo pozornost namenjena najustvarjalnejšim umetnikom na področju sodobne scenske prakse pri nas. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu

Hribarjeva in Luštek sta po besedah umetniške vodje Sanje Nešković Peršin ustvarila kreacijo za baletni ansambel, ki je narejena po meri teles in karakterjev plesalcev. Tako so predstavo skupaj s koreografoma in dramaturgom Jašo Kocelijem ustvarjali tudi plesalci.

Zgodba "po meri teles"
Predstava razvija zgodbo baletnika oziroma njegovega telesa in ob tem ne prinaša kakšne dodatne, zunanje zgodbe; plesalca sta želela združiti koncepta klasičnega in sodobnega baleta. Po besedah režiserja Kocelija, ki se je tokrat preizkusil tudi kot dramaturg in oblikovalec luči, predstava nosi značilni avtorski podpis tandema. Umetnika poskušata odgovoriti na vprašanje, kaj pomeni klasičen balet v sodobnosti, kar storita z razstavljanjem elementov baleta in novim ustvarjanjem zgodbe.

Naslov predstave se nanaša na srce in meso, ki po Luštkovih besedah oba določata veliko stvari. Umetnika je zanimalo, kaj vse lahko določa predstavo, je to srce, le meso, mašinerja - morda odnosi, duša ali kaj tretjega?

Za scenografijo predstave, kjer ni klasične scene, je poskrbel Darjan Mihajlović Cerar, za kostume pa Branka Pavlič. Plesalce spremlja godalni kvartet z opernima solistkama Norino Radovan v alternaciji z Galjo Gorčevo in Rebeko Radovan v alternaciji z Zdenko Gorenc. Glasbena vodja in dirigentka je Živa Ploj Peršuh; v predstavi zazvenijo dela slovitih skladateljev, kot so Maurice Ravel, Jacques Offenbach, Gioacchino Rossini, Sergej Rahmaninov, Sergej Prokofjev, Bela Bartok in Frederic Chopin.

Kaktusi so bili od premiere leta 2010 uprizorjeni že v 40 baletnih hišah po vsem svetu. Avtor predstave, mednarodno priznani Alexander Ekman, ki v Ljubljano prihaja tik pred premiero, je po besedah asistenta koreografa Fernanda Troye znan po tem, da gradi na tesnem sodelovanju med plesalci in glasbeniki.

Detajli se spreminjajo do zadnjega hipa
Obenem slovi tudi po tem, da so njegove stvaritve del procesa, ki se ves čas spreminja. Kot zanimivost je omenil, da ima Ekman veliko idej, ki jih želi vse preizkusiti na plesalcih in se šele nato odloči, katero izmed njih bo uporabil pri končni različici projekta.

Predstava Kaktusi, kot je zapisal Ekman, govori o tem, "kako opazujemo umetnost in kako pogosto čutimo potrebo po njenem analiziranju in 'razumevanju'". Predstava je tudi svojevrstna razprava o umetniški kritiki, saj jo je Ekman ustvarjal v obdobju, ko ga je sleherni zapis o njegovem delu zelo pretresel. "Ni se mi namreč zdelo pošteno, da o tem, o čemer moje delo v resnici govori, v imenu vseh odloča le en človek," je zapisal.

V predstavi bo mogoče prisluhniti skladbam Franza Schuberta, Josepha Haydna in Ludwiga van Beethovna. Baletnike bosta spremljala godalni kvartet in Orkester SNG-ja Opera in balet Ljubljana.