Damon Albarn pravi, da je bil Dr. Dee najtežji izziv zanj in tudi najpomembnejši projekt v njegovi karieri. Prek figure renesančnega velikana, a tudi precej pozabljenega misleca Johna Deeja folkopera, ki povzema njegovo ime, raziskuje obrede in simbolizem Anglije, njeno zgodovino in sedanjost. Foto: EPA
Damon Albarn pravi, da je bil Dr. Dee najtežji izziv zanj in tudi najpomembnejši projekt v njegovi karieri. Prek figure renesančnega velikana, a tudi precej pozabljenega misleca Johna Deeja folkopera, ki povzema njegovo ime, raziskuje obrede in simbolizem Anglije, njeno zgodovino in sedanjost. Foto: EPA
Dr. Dee
Občinstvo je bilo menda navdušeno nad uprizoritvijo, njeno inventivno uporabo rekvizitov, projekcijami in močno simboliko.
Dr. Dee
Folkopera Dr. Dee pripoveduje zgodbo nesrečne usode znanstvenika in okultista Johna Deeja. Angleška folkopera je bila premierno predstavljena na mednarodnem festivalu v Manchestru, prihodnje leto pa jo bodo izvedli v Londonu v okviru kulturne olimpijade.

Pevec britpopskupine Blur, ki je navduševala v 90., in soustanovitelj zasedbe Gorillaz, ki nastopa kot virtualna skupina risanih junakov, ter vsekakor eden bolj avanturističnih popglasbenikov je ustvaril opero o znanstveniku in okultistu Dr. Johnu Deeju, tudi svetovalcu Kraljice Elizabete I.
Ultimativni renesančni Dr. John Dee, astrolog, alkimist, mistik, matematik in vohun, je Damona Albarna fasciniral s svojim kompliciranim in kontradiktornim značajem. Kot pravi Albarn, Britanci nimajo jasne slike o lastni zgodovini, eden zadnjih velikih renesančnih mislecev pa naj bi jim pomagal pri razbiranju te.
Enigmatični ultimativni renesančni človek
Predstava se začne s sledenjem moderne angleške identitete v zgodovino, do obdobja Dr. Deeja, ki je kraljici Elizabeti I. pomagal pri ustvarjanju britanskega imperija, delal kot vohun, treniral raziskovalce za potovanja in raziskovanja in iskal načelo poenotenja, univerzalni jezik, ki bi lahko zaobjel resnico vesolja. Nekaj svojih informacij naj bi dobil tudi na različnih seansah in s pomočjo kristalne krogle. Opera prikazuje Deejevo življenjsko zgodbo vse od njegovih uspehov na različnih področjih do temnega propada v času puritanskega brisanja vseh ezoteričnih idej v Angliji. Albarn meni, da je bil John Dee enostavno zbrisan iz angleške zgodovine, kar se mu zdi škoda. "Neverjetno je, kako barvite so njegove ideje. Samo zamislite si Anglijo danes, če bi ohranili njegov duh v naših srcih."
Dr. John Dee, ki je navdihnil tudi enigmatičnega Prospera v Shakespearovi poslovilni igri Vihar in Marlowega Doktorja Fausta, se je Albarna dotaknil na nenavadno iracionalen način in z močno čustveno povezavo do "preganjane, magične Anglije" tistega časa, kot je povedal za BBC-jev Radio 4. "Edini način, da sem lahko odkrito pisal o Deeju, je bil, da se vključim v celotno stvar. Ampak ne bom hodil naokoli v pajkicah in nabranih ovratnikih, ki so jih nosili v 16. stoletju."
Opera? Pop? Folk?
In res ni. Albarn sedi na platformi nad odrom, oblečen v črno usnjeno jakno in kavbojke, medtem ko igralci in operni pevci na odru pod njim. Albarn nastopi kot on sam, z akustično kitaro pa se v operno zgodbo pod njim vključuje v rednih intervalih kot glasbeni komentator dogajanja pod seboj, ki izpostavlja vzporednice med Anglijo 16. in 21. stoletja. "Sem na odru tu in zdaj, ampak na neki način potujem." Na platformi je poleg njega še majhna skupina glasbenikov, v kateri je tudi nigerijska bobnarska legenda Tony Allen in drugi glasbeniki, ki igrajo na glasbila 16. stoletja.
Nekoliko težav je le bilo s kategorizacijo predstave. Sprva je Albarn le nerad produkcijo označil kot opero, saj ne ustreza klasični operni predstavi. "Gre za nenehno dilemo - kako imenuješ nekaj novega?" Pozneje je uprizoritev označil za angleško folkopero.

Albarn ustvarjalno povezan z Manchestrom
Velikopotezna predstava, ki kombinira akustični pop in sodobno opero, ni prvi projekt, s katerim je Albarn sodeloval pri festivalu v Manchestru. Albarn je sodeloval tudi na vseh - do zdaj dveh - festivalskih izdajah. Njegov prvi potop v opero - spektakularna kitajska uprizoritev Monkey - je bil eden izmed poudarkov prvega festivala leta 2007 (festival je bienalen), a Albarn tam ni nastopil. Pri Dr. Deeju pa je čutil, da mora biti navzoč na odru, saj je to edinstvena "priložnost, da izrazi nekaj o Angliji".
Manchester pa ni bil neznan niti Dr. Deeju. Del življenja je namreč preživel na kolidžu v Manchestru. Ko je imel Albarn dostop do njegovih pisem v mestni knjižnici, je tam preživel kar nekaj časa in "Manchester je postal zame v ustvarjalnem smislu kot drugi dom v tej državi", pravi pevec.
Prihodnje poletje se uprizoritev seli v London, kjer bo nastopila kot del londonskega festivala v okviru kulturne olimpijade.