Slovenska krstna uprizoritev izzivalnega dramskega besedila priznane hrvaške dramatičarke Ivane Sajko Evropa navdih za svojo kritiko demokratičnega sistema črpa iz treh virov: antičnega mita o Evropi in Zevsu, Brechtove drame Mati Korajža in njeni otroci in aktualnih tragičnih dogodkov na mejah Evropske unije. Foto: Cankarjev dom
Slovenska krstna uprizoritev izzivalnega dramskega besedila priznane hrvaške dramatičarke Ivane Sajko Evropa navdih za svojo kritiko demokratičnega sistema črpa iz treh virov: antičnega mita o Evropi in Zevsu, Brechtove drame Mati Korajža in njeni otroci in aktualnih tragičnih dogodkov na mejah Evropske unije. Foto: Cankarjev dom
Evropin obračun s Polkovnikom – včerajšnjim partnerjem in današnjim sovražnikom – v predstavi zaživi skozi udarne songe in igrive igralske kreacije petih mladih igralk in igralcev ter Barbare Cerar v naslovni vlogi. Foto: Cankarjev dom

V dvorani Duše Počkaj bodo drevi ob 20.00 premierno uprizorili dramsko besedilo Evropa, v katerem se je priznana hrvaška dramatičarka Ivana Sajko dotaknila upora na politični, individualni in družbeni ravni. Monolog za Mater Korajžo in njene otroke, kot se glasi podnaslov, tematizira upor ženske, ki jo bo na odru upodobila Barbara Cerar.

Za slovensko krstno uprizoritev besedila je poskrbel Zavod Imaginarni, ki ga vodi igralec in režiser Primož Ekart, v koprodukciji s Cankarjevim domom. Predstava je, kot je povedal na novinarski konferenci, del cikla, v katerem se je zavod osredotočil na vojno; naslednja predstava na to tematiko bo sledila spomladi v ljubljanski Drami.

Vojno ustvarja kapital
Evropa je po Ekartovem mnenju v stanju latentne vojne tako znotraj meje kot na samih mejah, to pa je posledica doktrine šoka in umetno povzročene krize, v kateri smo se znašli. To vojno ustvarja kapital, vsak posameznik pa čuti impulz, da bi se uprl. Ob raziskovanju, kako se takšen upor izraža, so naleteli na upor ženske, ki ga je že v mitologiji izrazila Medeja, ko je ubila lastne otroke, je povedal Ekart.

V besedilu Evropa gre po njegovih besedah za ljubezensko razmerje oziroma njen konec med Evropo kot celino in polkovnikom, ki pooseblja vojno, a fizično ni navzoč. Produkt njunega razmerja so otroci begunci na mejah Evrope, ki umirajo na morju ali pred samimi mejami. Vprašanji, ki se ob tem postavljata, sta, kakšno bo to razmerje v nadaljevanju in kaj bo z njunimi otroki. Njihov namen po Ekartovih besedah ni bilo politično gledališče, vendar pa se besedilo na neki ravni dotika aktualnega političnega dogajanja in življenja Evropejcev.

Priseljenci v središču
Kot je povedala dramaturginja Simona Hamer, je Evropa zadnji del trilogije hrvaške avtorice, za katerega je našla navdih pri Bertoldu Brechtu, mitu o Evropi in Zevsu ter v različnih zgodovinskih in medijskih modelih nastanka moderne Evrope oziroma Evropske unije. Ustvarjalce predstave pa je še posebej zanimalo dogajanje okrog priseljencev, pri čemer so se naslonili na novinarja Boštjana Videmška in njegove prispevke o tovrstnih zgodbah.

Ker že samo besedilo vsebuje songe, so se, tako Ekart, odločili za neke vrste pankovski kabaret, torej upor, izražen tudi skozi glasbo, čeprav avtorska glasba Davorja Hercega vsebuje različne zvrsti. Songi na eni strani komentirajo, na drugi izražajo čustva. Kabaretnosti sledi tudi koreografija Sebastjana Stariča. Kostumi so delo Belinde Radulović, sceno, ki je, kot pravi Ekart, v skladu z doktrino varčevanja, je oblikoval Damir Leventić.

Cerarjeva je v pisavi Sajkove našla natanko to, kar v gledališču pogreša: surov, primaren glas ženske, ki se razgali in zareže v srce. Na odru bodo njen "pogovor" z možem podpirali mladi igralci Sara Gorše, Lena Hribar, Žan Perko, Filip Samobor in Nik Škrlec. Ponovitve predstave bodo 14. in 16. decembra letos ter 5. in 7. januarja 2015.